Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

California cross en interne geleiding

Gebruikersavatar
Kluus
Forum-lid
Berichten: 480
Lid geworden op: 08 aug 2015 14:07

Gebruikersavatar Kluus 11 apr 2019 08:13

Ik wil binnenkort voor het eerst zelf nieuwe derailleur kabels op mijn fiets met interne kabel geleiding installeren. Volgens de handleiding van mijn frame moet dit "California Cross" gebeuren, dus de rechter shifter gaat in de linker kant van het frame en vice versa, waarbij de kabels elkaar intern kruisen.

Wat ik echter niet uit de handleiding haal is welke kabel "boven" moet. Is hier doorgaans een manier voor of is het normaal dat de kabels ergens in het frame tegen elkaar lopen en maakt dat niet uit?

Ik heb dit geprobeerd af te leiden door met een lampje in het frame te kijken hoe het nu zit (en het plan was om gewoon met behulp van een liner de kabels precies gelijk te trekken als hij nu zit) maar ik zag dat dee vorige FM de kabels meerdere keren (volgens mij 2x om elkaar gedraaid heeft). Dit lijkt mij de schakelprestaties niet ten goede komen, dus daarom wil ik het anders doen (1x kruisen). Of kan het helemaal geen kwaad en is er een goede reden voor om ze 2x te draaien, minder getik van de kabels bijvoorbeeld?

hendrikjan
Forum-lid
Berichten: 1486
Lid geworden op: 28 jan 2007 12:25

hendrikjan 11 apr 2019 08:42

Volgens mij staat het in dit pdfje uitgelegd https://media.specialized.com/support/0 ... 7_revC.pdf

Ik snap je vraag met boven en onder niet, als ik het goed begrijp is het niet meer dan dat de kabels intern kruisen links boven er in rechtsonder er uit en rechtsboven dr in links onder er uit... maar misschien kijk ik te vlug...
:winkthumb:

Gebruikersavatar
Kluus
Forum-lid
Berichten: 480
Lid geworden op: 08 aug 2015 14:07

Gebruikersavatar Kluus 11 apr 2019 09:23

Thanks, in de beschrijving bij Fig. 1 staat inderdaad dat meerdere kruisingen absoluut niet de bedoeling zijn, dat was dus haast-werk van de FM, ga ik dan mooi oplossen.

Wat ik bedoel met het boven en onder verhaal is of het nog uit kan maken welke kabel op de andere ligt, dus kan het zijn dat er in het frame rekening is gehouden dat de kabels elkaar als de kabel voor de voorderrailleur boven langs kruist of andersom. Ik lees er nergens iets over, niet in de handleiding die hierboven is gelinked en ook niet in de handleiding die ik vond specifiek voor mijn frame (ook Specialized, maar voor de Tarmac SL5 (bijna hetzelfde)), dus het zal wel niets uitmaken.

Misschien probeer ik het straks gewoon eens uit met de oude kabels, er zit een behoorlijk gat onder het frame, dus ik kan redelijk goed zien hoe een en ander loopt.

hendrikjan
Forum-lid
Berichten: 1486
Lid geworden op: 28 jan 2007 12:25

hendrikjan 11 apr 2019 09:27

Ik kan me niet voorstellen dat dat wat uitmaakt, tenzij je duidelijk een mooier kabelverloop hebt bij de een ten opzicht van de ander... maar dat is misschien wat lastig te beoordelen aan de binnenkant van het frame...
:winkthumb:

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5230
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 11 apr 2019 10:29

Ik volg je redenering; ik zou idd verwachten dat de frameontwerper in beide ingangen en uitgangen zo maakt dat de kabels elkaar wel kruisen maar niet raken. En dan moet je wel weten wie bovenaan hoort te komen.
Maar blijkbaar is het ontwerp zo dat ze elkaar wel moeten raken (zo interpreteer ik alles we aan info hebben.).

Succes met de verdere kabel doorvoer!

Walter

Gebruikersavatar
Kluus
Forum-lid
Berichten: 480
Lid geworden op: 08 aug 2015 14:07

Gebruikersavatar Kluus 11 apr 2019 10:46

Klopt ja, voor de volledigheid de manual die ik nog gevonden had voor de 2016 modellen:
https://media.specialized.com/support/c ... 986_R1.pdf

Daarin staat duidelijk dat ze in ieder geval aanraden om te kruisen, maar verder niets (ook niet zichtbaar in de illustraties). Als er rekening mee gehouden was zou dat wel duidelijk vermeld worden in de manual denk ik.

Plaats reactie