Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

balhoofdlagers snel versleten

Gebruikersavatar
marcus66
Forum-lid
Berichten: 207
Lid geworden op: 07 feb 2018 13:42

Gebruikersavatar marcus66 03 apr 2019 08:32

Op mijn fiets(en) is een balhoofdlager meestal snel versleten. Ik zorg altijd voor een goed afgesteld balhoofd (soepel draaien zonder speling), let op waar ik overheen rijd en zet mijn banden niet overdreven hard. Desondanks gaan ze maar 2 a 3 jaar mee totdat er een voelbaar (en irritant) 'putje' ontstaat in de rechtuit stand. Dat komt neer op een levensduur van ca 15.000 km. Is dat normaal?

P.s. Overigens gaan mijn bracket-, wiel- en bodylagers niet veel langer mee, maar die moeten ook hard werken. Meestal houden mijn pedaallagers het langer uit.
En nu ben ik fietsen.

matthiav
Forum-lid
Berichten: 603
Lid geworden op: 02 sep 2015 18:28

matthiav 03 apr 2019 09:10

Er zijn weinig lagers (om niet te zeggen geen) die zoveel water, vuil en prut te verwerken krijgen als het onderste balhoofdlager. Komt daarbij dat zelfs met een goede afstelling, deze lagers toch wat meer speling te verwerken zullen krijgen dan andere lagers. Ik moet af en toe mijn balhoofd toch een beetje bijstellen, dit moet ik met andere lagers (zoals bv pedalen) eigenlijk nooit. Ik haal wel meer dan 15.000 km uit mijn balhoofd lagers, maar 1 à 2x per jaar haal ik de vork uit mijn fiets om alles van het balhoofd goed proper te maken en in te vetten. Dit is meestal ook echt nodig dan. Zeker de onderste lager voorzie ik langs de buitenkant van een goede laag vet.

En een ballonnetje dat ik nu maar even loslaat als mogelijke verklaring: door de vorkhoek staan de krachten die inwerken op het balhoofd (bv put of hobbel in de weg) niet loodrecht op de lagers. Dit in tegenstelling tot de lagers van het bracket, wiel, pedalen etc. Ook doe je geen volledige rotaties met je balhoofd. Dat wil dus zeggen dat sommige kogeltjes het veel zwaarder te verduren krijgen dan anderen. De slijtage zal dus niet homogeen zijn.

Djemz
Forum-lid
Berichten: 1751
Lid geworden op: 25 feb 2018 15:08

Djemz 03 apr 2019 10:05

Mijn eerste was na 3000km al versleten. De 2de houd het nu toch al 6000 vol.

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 03 apr 2019 11:34

Ik heb 2 stuks El Cheapo balhoofdstellen van FSA, 1 extern en 1 geintegreerd van 2012 en 2013 en beide zijn nog 100% na > 30000 km.
Het kan dus wel, al rij ik met die fietsen weinig in slecht weer...
Onderhoud doe ik eigenlijk nauwelijks.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

vermeulen
Forum-lid
Berichten: 1259
Lid geworden op: 14 sep 2008 12:58

vermeulen 03 apr 2019 15:37

Af en toe haal ik ze er uit, en dan peuter ik het sluitringetje er af, om te checken of er nog vet in de lagers zit.
Als het vet weg is of zwarte smurrie is geworden maak ik ze schoon en stop ik er nieuw lager vet in (dik lagervet, aanbrengen met een kwastje).
Vooral bij fietsen die veel slecht weer zien, en dan een tijd stil moeten staan heb ik wel eens versleten lagers moeten vervangen, maar bij mooi weer fietsen eigenlijk nooit.

Sjeezer
Forum-lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 21 apr 2019 12:01

Sjeezer 21 apr 2019 13:11

matthiav schreef: 03 apr 2019 09:10 ..... Ik haal wel meer dan 15.000 km uit mijn balhoofd lagers, maar 1 à 2x per jaar haal ik de vork uit mijn fiets om alles van het balhoofd goed proper te maken en in te vetten. Dit is meestal ook echt nodig dan.
Ik vraag me wel eens af of de duurdere headsets van bijvoorbeeld Ritchey of Acros het langer volhouden zonder ze regelmatig uit elkaar te hoeven halen om te smeren. Heeft iemand ervaring met de duurdere headsets ?

Plaats reactie