Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Achter singlespeed freewheel blokkeert soms

de Funs
Forum-lid
Berichten: 10
Lid geworden op: 11 mei 2016 17:51

de Funs 30 mar 2019 12:55

Hallo, ik kan er met mijn pet niet bij, mijn ketting loopt er regelmatig af, ik heb de ketting en tandwiel diverse keren gesmeerd, en ik heb die rand waar het wiel om de as loopt gesmeerd maar ik heb nog steeds hetzelfde probleem.

Het gaat om een simpele singlespeed fiets (1 tandwiel) en geen terugtrap rem.

Nu heb ik de fiets op de kop gezet en als ik de pedalen ronddraai blokkeert het hele systeem oftewel ik kan hem op een gegeven moment niet meer ronddraaien tenzij ik veel kracht zet en dan loopt de ketting er dus vanaf.

Het voorblad loopt goed maar het achter tandwiel is het probleem. Dus wat er m.i. gebeurt is dat het achter tandwiel blokkeert waardoor de ketting er voor vanaf schiet.
Het gekke is dat dit soms gebeurt als ik vooruit trap en soms als ik achteruittrap !?

Maar het wordt nog gekker: Als ik onderweg ben loopt mijn ketting er gemiddeld zo'n 2 a 3 keer vanaf, ik leg hem er telkens weer op en daarna is er ineens geen probleem meer !? Totdat ik de volgende dag weer van huis ga en hetzelfde probleem ondervind.

Doet dit iemand een lampje branden, hoor het graag. :winkthumb:

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5231
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 30 mar 2019 13:04

Staat de ketting nog op voldoende spanning? Eventueel je wiel w1t leer naar achter brengen om meer spanning te geven.

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7924
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 30 mar 2019 13:49

Heel simpel: het freewheel is totaal versleten.
Je zegt gesmeerd, maar wat dan? Als het freewheel droog, verroest of versleten lijkt, dan kun je het uit elkaar halen, let op: ca. 100 kogeltjes, maar dan zal blijken dat het totaal versleten is. Wordt met olie gesmeerd.

Lars.
Forum-lid
Berichten: 33
Lid geworden op: 05 nov 2014 14:51

Lars. 30 mar 2019 13:54

Ik heb om mijn fixie de ketting zo strak staan dat hij er volgens mij niet eens af kan lopen. Er lijkt me dan ten minste ook iets niet helemaal lekker zitten qua kettinglijn hoor. Ik heb op m'n fixies letterlijk nog nooit een aflopende ketting gehad.

Wat betreft het freewheel: hoe oud is dat? Op mijn huidige fixie zit een flipflop-naaf met aan 1 zijde een freewheel en de andere kant een vast verzet. Ik gebruik enkel het vaste verzet. Het freewheel is van dusdanig erbarmelijke kwaliteit dat het na +/- een half jaar compleet geblokkeerd was (als ik met mijn handen voel). Kwestie van verrotte lagers volgens mij.

Dus: hoe oud is het freewheel, wat voor weer heeft het gezien en heb je het wel eens gesmeerd?

/edit: gesmeerd van binnen dan he

de Funs
Forum-lid
Berichten: 10
Lid geworden op: 11 mei 2016 17:51

de Funs 30 mar 2019 14:15

Sorry ik was vergeten te melden dat ik mijn ketting al had gespannen, helaas zonder het gewenste resultaat.

Dit freewheel is 15 jaar oud en deze fiets gebruik ik door weer en wind. Van buiten ziet het er nog prima uit.

Wat ik heb gesmeerd is het volgende in lekentaal: Als je het wiel eruit haal en je draait met je hand het freewheel dan blijft het midden staan en de rest eromheen draait. Deze cirkelvorminge rand heb ik olie in gegooid.

Ik heb dus niet het freewheel ervan af gehaald, daar heb ik ook niet de juiste tool voor.

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7924
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 30 mar 2019 15:15

Dit freewheel mag na 15 jaar harde arbeid versleten zijn. Dat beetje olie kan de slijtage niet verhelpen. Laat de fietsenmaker er nieuwe op zetten: niet de goedkoopste! Shimano freewheels zijn goed en het gereedschap is bijna universeel.
Voor het smeren moet het "dekseltje" eraf en dat doe je met een spitse drijver. Let op: het is linkse draad, maar ik schat in, dat je je die moeite kunt besparen.
voorbeeld: https://hollandbikeshop.com/fietsonderd ... ch-chroom/

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5231
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 30 mar 2019 15:24

kan je dan bv speling op het freewheel voelen?

de Funs
Forum-lid
Berichten: 10
Lid geworden op: 11 mei 2016 17:51

de Funs 30 mar 2019 18:12

Walter, ik voel geen speling op het freewheel.

Maar ik heb iets nieuws ontdekt, als ik met de fiets achteruitloop draaien de trappers terug !? Gekker moet het niet worden,

Jullie reacties gelezen hebbende ga ik een nieuw freewheel kopen. De vraag is alleen hoe krijg ik de ouwe eraf, er zitten 4 gaatjes dus mijn idee is met een kleine schroevendraaier en een hamer erop slaan (tegen de klok richting), of is er een betere manier (bij gebrek aan de juiste tool).

Bedankt.

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7924
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 30 mar 2019 18:41

Achteruit draaien is normaal.

Nee, nee, niet doen. Gaat zo ook echt niet lukken. Fietsenmaker laten doen en dat ding kopen. Die hebben een kist met passende afhalers. Er zijn meer dan 10 soorten. En anders het hele ding uit elkaar halen en het restant, zonder lagers enz. in de bankschroef klemmen en vervolgens wiel met veel kracht linksom draaien. Kan ongelofelijk vastzitten. De nieuwe met vet/vaseline/montagepasta monteren.

de Funs
Forum-lid
Berichten: 10
Lid geworden op: 11 mei 2016 17:51

de Funs 30 mar 2019 19:19

Goeie tip, die bankschroef was ik niet opgekomen, gaan we proberen.

Overigens heb ik een heel fietspark, :)

4 fietsen en bij die andere 3 gaan de pedalen niet draaien als ik achteruit met de fiets loop en ik kan me niet herinneren dat dit geval dit gedrag vertoonde in het verleden, maar goed we zullen het zien als er een nieuw freewheel op zit.

Dank.

Gebruikersavatar
PietH
Forum-lid
Berichten: 139
Lid geworden op: 15 jun 2018 10:18
Locatie: Utrecht
Contact

Gebruikersavatar PietH 31 mar 2019 18:34

de Funs schreef: 30 mar 2019 18:12 [...]
Maar ik heb iets nieuws ontdekt, als ik met de fiets achteruitloop draaien de trappers terug !? Gekker moet het niet worden,
[...]
Dan is het een fixie geworden...
🚴🏻Strava

Plaats reactie