Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

invloed temperatuur bij tijdrit

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 26 mar 2019 15:48

walter- schreef: 26 mar 2019 15:39 Mmm; ik denk dat sommige het uitgangspunt niet snappen van mijn vraag. Ik wil alleen weten of het de moeite is er iets aan te veranderen.
Nadien zien we wel of daar überhaupt iets moet veranderd worden.
En geen paniek; we zijn thuis allemaal geïnteresseerd in cijfertjes. Dit is onze speeltuin. En idd schaken kan ook een leuke speeltuin zijn ;-). En als er iemand een namiddag wil schaken ipv tijdrit variabelen testen dan zal er geschaakt worden en dan gebeurt dat TT ding maar niet. Prioriteiten moeten er zijn ;-).

Walter
We snappen het heel goed...
Ji lijkt niet te snappen dat je , wil je ook maar iets aan de weet komen, ALLE variabele parameters moet meenemen of uitschakelen.
Anders weetje niks en speculeer je maar wat.
Zoals hierboven aangegeven is de wind allesbepalend, kan je die niet 100% uitschakelen, dan wordt het allemaal verspilde moeite....
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5208
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 26 mar 2019 15:54

In mijn job neem ik nooit ALLE variabelen mee. Moest je dat wel doen, krijg je nooit iets gedaan. Je moet voldoende variabelen meenemen. Dat is een kunst op zich in iedere industrie vermoed ik.

Maar nog maals: mijn vraag is enkel of temperatuur (en nu bij uitbreiding ook het ontdekte verschil in luchtdruk) een verschil van de 2km/u kan verklaren.

Meer is er niet aan mijn vraag (en natuurlijk speelt al de rest een mogelijke rol...).

Walter

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8292
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 26 mar 2019 15:59

Na al dit semi-wetenschappelijke gekeuvel ben ik wel benieuwd in welke categorie je zoon inmiddels fietst. De periode van Spielerei is voorbij?

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5208
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 26 mar 2019 16:01

Voor mij is het voor een 17 jarige in ieder geval nog spielerei.

Walter

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8292
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 26 mar 2019 16:03

walter- schreef: 26 mar 2019 16:01 Voor mij is het voor een 17 jarige in ieder geval nog spielerei.

Walter
Ik hoop dat je zoon het ook nog zo ziet.

vermeulen
Forum-lid
Berichten: 1259
Lid geworden op: 14 sep 2008 12:58

vermeulen 26 mar 2019 16:27

walter- schreef: 26 mar 2019 15:41
vermeulen schreef: 26 mar 2019 15:39 1m/s is 3.6km/u, nog steeds een verschil in wind mee of tegen.
...
Ik houdt je niet tegen een schatting te doen van extra nodige vermogen of verlies in snelheid.
Het verlies in snelheid, bij een tegenwind van 3.6km/u schat ik ongeveer op 3.5km/u bij een gelijk vermogen en een uitgangssnelheid boven de 40km/u (maar ik ben bioloog, geen natuurkundige).

Er van uit gaande dat de tijdrit een soort rondje was itt een lange rechte lijn, ligt het er maar net aan uit welke richting de wind kwam, en welk percentage van het rondje hij mee, tegen, of van de zijkant kwam, en hoe de beschutting onderweg was.

TheUnexpected
Forum-lid
Berichten: 167
Lid geworden op: 12 feb 2019 14:32

TheUnexpected 26 mar 2019 16:32

walter- schreef: 26 mar 2019 15:54 In mijn job neem ik nooit ALLE variabelen mee. Moest je dat wel doen, krijg je nooit iets gedaan. Je moet voldoende variabelen meenemen. Dat is een kunst op zich in iedere industrie vermoed ik.

Maar nog maals: mijn vraag is enkel of temperatuur (en nu bij uitbreiding ook het ontdekte verschil in luchtdruk) een verschil van de 2km/u kan verklaren.

Meer is er niet aan mijn vraag (en natuurlijk speelt al de rest een mogelijke rol...).

Walter
Antwoord op je vraag: Nee.

Waarom?: Het is van invloed, maar we hebben geen idee hoe groot. Dus kun je niet stellen dat het de enige rede van 2km/u verschil is. Dit is hoe ik vanuit de wetenschap een stelling moet valideren.

Nu het gewone boerenverstand. Het zal misschien iets van invloed zijn. Maar ik zou het eerder zoeken in de aerodynamische zit en het materiaal. En niet alleen op de temperatuur. Bovendien kun je als renner helemaal niets met temperatuur. Want het is een van de variabele waar je niets aan kan veranderen. Materiaal en zit des te beter.
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan..

Karl66
Forum-lid
Berichten: 2362
Lid geworden op: 23 apr 2012 00:19
Locatie: Emmen

Karl66 26 mar 2019 17:30

walter- schreef: 26 mar 2019 15:54 In mijn job neem ik nooit ALLE variabelen mee. Moest je dat wel doen, krijg je nooit iets gedaan. Je moet voldoende variabelen meenemen. Dat is een kunst op zich in iedere industrie vermoed ik.

Maar nog maals: mijn vraag is enkel of temperatuur (en nu bij uitbreiding ook het ontdekte verschil in luchtdruk) een verschil van de 2km/u kan verklaren.

Meer is er niet aan mijn vraag (en natuurlijk speelt al de rest een mogelijke rol...).

Walter
Ik denk dat je je eerst moet afvragen wat het doel van je vraag is. Is het doel pure wetenschappelijke interesse, dan kan de vraag best interessant zijn. Is het doel om de tijdrit van je zoon te verbeteren, dan heeft deze vraag weinig zin. Het antwoord heeft namelijk geen enkele toegevoegde waarde voor zijn prestaties. Als je zijn prestaties wilt verbeteren, dan kan je je beter richten op zaken waar je wel invloed op hebt en dat is bij een tijdrit toch vooral de verhouding tussen aerodynamische houding en maximaal leverbaar vermogen.
Fietsen is gezond, dus eet meer fiets

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5208
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 26 mar 2019 18:51

Het doel is te weten of het de moeite is er verder naar te kijken.
En op zich vind ik dat het al rap genoeg gaat.

Walter

Daveke2
Forum-lid
Berichten: 282
Lid geworden op: 09 mei 2012 22:19

Daveke2 26 mar 2019 19:48

Ik heb een CdA meter, als je echt wil weten hoe je waarde is, kom je dat ding maar een keer lenen en testen

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5208
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 26 mar 2019 19:51

Wat is een cda meter?

Gebruikersavatar
RVV
Forum-lid
Berichten: 2226
Lid geworden op: 12 apr 2014 16:12

Gebruikersavatar RVV 26 mar 2019 20:07

walter- schreef: 26 mar 2019 13:05
vermeulen schreef: 26 mar 2019 12:57 Waarom hebben jullie het zo weinig over de wind?
Het was beide dagen windstil (1m/s). Hoe heeft de wind dan invloed?
Windstil zegt niet zoveel. Want windstil is de gehele rit verhoogde luchtweerstand. Met andere woorden je hebt nergens wind mee voordeel. De ene persoon kan met windstil weer harder fietsen dan de andere persoon. Omdat die net wat dieper kan zitten en net even een beter krachtoverbrenging heeft. Wat geen voordeel lijkt kan dus we degelijk voordeliger uitpakken.

Plaats reactie