2 renners op verschillende dagen rijden eenzelfde tijdrit.
Beide dagen zowat windstil: nu zaterdag was 1 dag, met 11 graden. Vorig jaar mei zelfde parcours, toen 25 graden. 2 renners van een 60 kilo (de rappe vermoedelijk eerder 62 kilo, maar iets kleiner) .
Volgens Strava rijdt trage renner op koude dag gemiddeld over deel 1 (13.8km) van de tijdrit 330Watt, aan 44,9KM/u. De rappe renner rijdt op de warme dag 319Watt 46,7km/u. Dus de rappe is bijna 2km/u rapper. Of over de 13,4km geeft dat zowat 1 minuut verschil.
Moet de trage renner zich zorgen maken over zijn fiets/houding/... of mag hij het volledige verschil in snelheid toeschrijven aan de temperatuur? Dus 15°C verschil kan 2km/u verschil in snelheid geven rond 45km/u (eventueel nog een heledere zonnige dag versus een bewolkte dag)
Ik vind zelf niet direct cijfers.
wlter
invloed temperatuur bij tijdrit
Exacte cijfers heb ik niet maar ik schat in dat die 2 km/u voor 15°C best wel realistisch is, voor dezelfde renner op dezelfde fiets.
Waarbij er diverse factoren , eerder al eens besproken, daaraan bijdragen.
Met 2 verschillende renners op verschillende fietsen zijn er IMO veel te veel variabelen...
Waarbij er diverse factoren , eerder al eens besproken, daaraan bijdragen.
Met 2 verschillende renners op verschillende fietsen zijn er IMO veel te veel variabelen...
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
De vraag is idd uiteindelijke voor eenzelfde renner bij 15 graden verschil. Indien de 15 graden verschil niet voldoende reden is voor 2km/u wil ik wel eens zoeken waar het verschil wel zit (nu ik dit schrijf leg ik het ook eens voor aan de wetenschappers bij de Belgische wielbond).
- amclassic-fan
- Moderator
- Berichten: 24321
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
ze komen beide uit een powermeter zegt strava (en van 1 ben echt heel zeker want die installeerde ik ).
Voor luchtweerstand kan ik nog wel iets vinden. Maar hoe je dan tot snelheden komt vind ik niet direct terug.
Voor luchtweerstand kan ik nog wel iets vinden. Maar hoe je dan tot snelheden komt vind ik niet direct terug.
Was de luchtdruk ook gelijk? Voor alleen de temperatuur lijkt mij het tijdsverschil wat groot.
https://www.fiets.nl/2015/07/30/invloed ... prestatie/
https://www.fiets.nl/2015/07/30/invloed ... prestatie/
Campagnolo Ultra Dork
Ik heb deze gevonden: http://bikecalculator.com/what.html met wat spelen met de parameters, kom ik op 0.8 km verschil (325W, 60kg rijder in Aero bars) voor wanneer ik temperatuur in geef van 10 graden en eentje van 25 graden.
Dus ik mis nog ergens 1km/u... .
Deze 0.8km/u komt 'redelijk' overeen met tabel die Ernie gaf:
Hier heb je tussen 10 graden en 25 graden een verschil van 0.65; maar dat is bij 40km/h. niet bij 45km/u.
Oude statistieken geven een luchtdruk van 1012kPa voor de snelle renner, zaterdag was het 1032kPa.
Dat is 2% verschil. Dus dat geeft ook een 2% verschil in luchtdichtheid ρ volgens Pl = 0,5*ρ*cdA*(v+vw)2*v Maar ik mag hieruit niet besluiten dat de snelheid evenredig is met de luchtweerstand? Ik ken immers de andere waarden niet. Als idd de luchtweerstand uitgesproken de grootste weerstand is, zou ik kunnen zeggen dat die 2% mag doorgerekend worden en komt ik nog eens grofweg aan 0.9km/u; dan zit ik aan 1.7km/u wat al aardig in de buurt komt. Dus grofweg 0.8 omwille van de temperatuur, 0.9km/u omwille van de luchtdruk.
Dat is al iets om iets minder zorgen te maken .
Of ontgaat me iets?
Walter
Dus ik mis nog ergens 1km/u... .
Deze 0.8km/u komt 'redelijk' overeen met tabel die Ernie gaf:
Hier heb je tussen 10 graden en 25 graden een verschil van 0.65; maar dat is bij 40km/h. niet bij 45km/u.
Oude statistieken geven een luchtdruk van 1012kPa voor de snelle renner, zaterdag was het 1032kPa.
Dat is 2% verschil. Dus dat geeft ook een 2% verschil in luchtdichtheid ρ volgens Pl = 0,5*ρ*cdA*(v+vw)2*v Maar ik mag hieruit niet besluiten dat de snelheid evenredig is met de luchtweerstand? Ik ken immers de andere waarden niet. Als idd de luchtweerstand uitgesproken de grootste weerstand is, zou ik kunnen zeggen dat die 2% mag doorgerekend worden en komt ik nog eens grofweg aan 0.9km/u; dan zit ik aan 1.7km/u wat al aardig in de buurt komt. Dus grofweg 0.8 omwille van de temperatuur, 0.9km/u omwille van de luchtdruk.
Dat is al iets om iets minder zorgen te maken .
Of ontgaat me iets?
Walter
update:
"Hier heb je tussen 10 graden en 25 graden een verschil van 0.65; maar dat is bij 40km/h. niet bij 45km/u."
=> als we ervan uitgaan dat de luchtweerstand evenredig is met het kwadraat van de snelheid: 45x45/40x40 geeft een factor van 1,26 extra; 0.65*1.26= 0,82km/u: zitten we weer bij de waarde van de andere website (er dus enige consistentie)
"Hier heb je tussen 10 graden en 25 graden een verschil van 0.65; maar dat is bij 40km/h. niet bij 45km/u."
=> als we ervan uitgaan dat de luchtweerstand evenredig is met het kwadraat van de snelheid: 45x45/40x40 geeft een factor van 1,26 extra; 0.65*1.26= 0,82km/u: zitten we weer bij de waarde van de andere website (er dus enige consistentie)
Heb je er al rekening mee gehouden dat twee verschillende renners ook verschillend op hun fiets kunnen zitten, en verschillende CDA waardes kunnen hebben en je dus puur op snelheid en vermogen niet mag concluderen dat dit toe te schrijven valt aan temperatuur en/of luchtdruk? De ene renner zit wrs gewoon een heel stuk beter op zn fiets als je het mij vraagt..