Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

invloed temperatuur bij tijdrit

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 8544
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 26 mar 2019 20:17

walter- schreef: 26 mar 2019 19:51 Wat is een cda meter?
Ik denk deze https://rosiir.com/nl/powerpod/1104-aer ... n-ant.html
Sensa GF White edition.
Sensa Gulia G2.
Cannondale Topstone 4

TheUnexpected
Forum-lid
Berichten: 167
Lid geworden op: 12 feb 2019 14:32

TheUnexpected 27 mar 2019 09:12

nijkie schreef: 26 mar 2019 20:17 Ik denk deze https://rosiir.com/nl/powerpod/1104-aer ... n-ant.html
Wauw. Nooit geweten dat die bestonden. Natuurlijk niet hetzelfde als je windtunnel maar wel een machtig slimme toepassing. :winkthumb:

@Walter. Heb je nu enigszins antwoord? Ik zou toch echt eens een goede windstille dag pakken om te simuleren. Want met of zonder temperatuur- en luchtdruk-verschil, de tegenstanders hebben daar ook last van. Een geoptimaliseerd aero zit gaat echt lonen!
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan..

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5230
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 27 mar 2019 09:18

Met de vermogens van andere renners te bekijken denk ik dat zowat 45km/u rijden met 320W buiten wel ok lijkt.

Het lijkt me eerder nog enkel over de marginal gains te gaan (al is er misschien nog wel ergens 1km/u te winnen zonder zot te doen). Tenzij de vlaamse wielerbond nog een voorstel doet om eens op de piste te gaan rijden en gecontroleerd te testen zullen we het met de huidige setup verder doen (en meer dan 2 tijdritten komen er vermoedelijk niet meer dit seizoen...).

Walter

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6096
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 27 mar 2019 09:26

Volgens mij moet je het anders benaderen.
Je vraagt je af of het "de moeite" is om te sleutelen aan de houding van de renner is huis voor zijn tijdrit. Om dit te beantwoorden pak je een benchmark (andere, snellere renner) en merkt dat de omstandigheden verschillen. Dus is de vraag of die benchmark wel significant harder gegaan zou zijn onder gelijke omstandigheden.

Zoals ik het ziet, moet je in de sport vooral van jezelf uitgaan. Waar heb jij invloed op. Hoe kom jij zo snel mogelijk aan de overkant, of het rondje rond, of als eerste aan de meet. En juist bij het tijdrijden heb je niets met anderen van doen (koersen is nog met koersinzicht, bordje van de ander leegeten etc etc .., vele malen complexer).
Dan maakt het niet uit hoe goed je nu bent, het is altijd zinvol om verbeteringen na te streven. Beter trainen voor meer vermogen over langere tijd bijv. Maar ook de houding optimaliseren. Waarbij je dan ook de output (vermogen) in de gaten moet houden. plat met je neus op het voorwiel is lagere luchtweerstand, maar als je dan niet meer kunt trappen heb je er niets aan.

Als het cijfertjes rekenen en optimaliseren zo gewaardeerd wordt binnen de familie. Misschien dan eens bij Robic in Amsterdam informeren. Zij doen dynamische fietspositie metingen, maar kunnen dit ook combineren met vermogensmeting en/of praktijktest op de wielerbaan. Dus perfectie condities en omstandigheden in combinatie met de juiste expertise. Ik ken hun prijskaartjes natuurlijk niet en Amsterdam is niet direct naast Belgie, maar amai, lijkt me toch overkomelijk om eens naar te kijken.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

Karl66
Forum-lid
Berichten: 2362
Lid geworden op: 23 apr 2012 00:19
Locatie: Emmen

Karl66 27 mar 2019 11:35

walter- schreef: 26 mar 2019 18:51 Het doel is te weten of het de moeite is er verder naar te kijken.
En op zich vind ik dat het al rap genoeg gaat.

Walter
Nee, dat heeft geen zin. Temperatuur kan je namelijk niet beïnvloeden, dat is een omstandigheid waar je gewoon mee te dealen hebt.
Fietsen is gezond, dus eet meer fiets

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5230
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 27 mar 2019 11:40

die opmerking snap ik niet: ik wil toch de temperatuur niet beïnvloeden? Ik wilde enkel weten hoeveel invloed temperatuur heeft.

TheUnexpected
Forum-lid
Berichten: 167
Lid geworden op: 12 feb 2019 14:32

TheUnexpected 27 mar 2019 12:25

walter- schreef: 27 mar 2019 11:40 die opmerking snap ik niet: ik wil toch de temperatuur niet beïnvloeden? Ik wilde enkel weten hoeveel invloed temperatuur heeft.
Conclusie: Het heeft een invloed, Het is niet te bepalen in welke mate, en of dit significant is, maar gegeven is dat temperatuur een van de invloeden op het resultaat is.


Deze invloed is cumulatief met:
Temperatuur +

+ Totale weerstandscoëfficiënt (rijder + fiets)
+ Windsnelheid & Windrichting
+ Banden (druk & compound)
+ Efficiëntie van de aandrijving
+ Rij kwaliteiten van een rijder (capaciteit snelheid te bewaren in bochten)
+ Totaal gewicht (rijder + fiets)

Deze factoren zijn allemaal van invloed. En het is simpelweg niet te definiëren hoeveel invloed deze factoren individueel hebben op het resultaat. Er 0,1 bar naast zitten kan al een gigantisch verschil maken. Maar tussen Dura Ace en Ultegra zal ook weer een verschil zijn hoe goed de energie overgebracht wordt (gooi er wat van CeramicSpeed op, kijk dan eens). Dit zijn de factoren die mij te binnen schieten.

Wil je nu factoren en de invloed extraheren? Elimineer variabelen uit de bovenstaande lijst. Windsnelheid & Windrichting? Binnen testen. Banden en aandrijving? Vergelijk exact het zelfde materiaal eens. Zo kan ik door gaan. Verder is er zonder zorgvuldig verzamelde data echt geen enkele conclusie te verbinden.

Succes!
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan..

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5230
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 27 mar 2019 12:40

Ik denk dat diegene die er serieus mee bezig wel een redelijke schatting kunnen maken hoeveel invloed temperatuur heeft. Als je wat terugleest in de vraagstaart heb je de zuivere fysische benadering die grofweg 1km/u verschil geeft voor de 15graden. Ik begrijp dat je dat ontkent. Of mis ik iets?
Dus de fysica voorspelt dat bij zelfde omstandigheden, enkel 15graden verschil er grofweg 1km/u sneller kan gereden worden in de buurt van 45km/u. Dat is volgens jou foutief?

Voor mij is die invloed duidelijk en significant. En voldoende om er van uit te gaan dat de rest van renner+fiets voldoende is om niet te veel moet sleutelen aan fiets en positie om het tegen de concurrentie op te nemen.

Walter

jorisb
Forum-lid
Berichten: 1279
Lid geworden op: 21 mar 2008 10:56

jorisb 27 mar 2019 13:01

Toch vind ik die laatste opmerking jammer, ik zou zoals al eerder is voorgesteld zelf testen gaan rijden en varieeren in houding, onderdelen etc.
Ga eens wat uittesten op 1 dag en kijk wat de invloed daarvan is. Misschien kan je met het stuur een halve cm lager wel weer wat extra snelheid winnen, ik roep maar wat. Of misschien zit hij nu wel te diep en moet het stuur iets hoger zodat hij zijn kracht wel kwijt kan. Maak gewoon een klein lijstje en ga eens een middagje testen op een stukje parcours.

TheUnexpected
Forum-lid
Berichten: 167
Lid geworden op: 12 feb 2019 14:32

TheUnexpected 27 mar 2019 13:29

walter- schreef: 27 mar 2019 12:40 Ik denk dat diegene die er serieus mee bezig wel een redelijke schatting kunnen maken hoeveel invloed temperatuur heeft. Als je wat terugleest in de vraagstaart heb je de zuivere fysische benadering die grofweg 1km/u verschil geeft voor de 15graden. Ik begrijp dat je dat ontkent. Of mis ik iets?
Dus de fysica voorspelt dat bij zelfde omstandigheden, enkel 15graden verschil er grofweg 1km/u sneller kan gereden worden in de buurt van 45km/u. Dat is volgens jou foutief?

Voor mij is die invloed duidelijk en significant. En voldoende om er van uit te gaan dat de rest van renner+fiets voldoende is om niet te veel moet sleutelen aan fiets en positie om het tegen de concurrentie op te nemen.

Walter
Nee ik ontken dit niet. Maar die 1 km/h sneller bij 45 graden is niet het hele verhaal. Want je stelt: 2kmh verschil tussen een tijdrit over de zelfde lengte in maart en in mei.
1 kmph + (een beetje foutmarge) daarvan zou temperatuur zijn.

Maar dat is een conclusie die je niet kan trekken. Daarvoor moet je de variabele temperatuur isoleren in een onderzoek. Zo zijn ze ook tot de conclusie gekomen dat er een verschil is bij verschillende temperaturen. Zelfde fiets, zelfde rijder, zelfde wattage en zelfde wind richting. Hierin is dan de enige variabele temperatuur en dan kun je het isoleren.

Maar omdat het bij de 2 strava's niet de zelfde fiets is, niet de zelfde rijder en niet dezelfde wind niet dezelfde etc... kun je niet die 1 kmh isoleren en toeschrijven aan temperatuur.

Er van uitgaande dat de temperatuur (negatief) -1 kmh voor rijder 1 was. Zou beter materiaal +2 kmh kunnen zijn. Dan zou er bij eenzelfde wattage 1 kmh harder gereden moeten worden ondanks het temperatuur verschil. Maar als een matige aero zit dan -3kmh is dan heb je bij de zelfde wattage ineens weer 2kmh achterstand. Dit kan je dan wel toeschrijven aan de temperatuur want dat was -1 kmh toch? Maar terwijl dit helemaal niet zo significant is als je kijkt naar de te behalen winst in aerodynamica. (Zie opsomming onderaan)

En daarom ben ik het hardgrondig niet eens met de temperatuur conclusie, totdat andere variabele factoren uitgesloten zijn.

Snelheid 45 km/h bij 25 graden

- Temperatuur: -1 (44kmh)
- Topmateriaal +2 (46 kmh)
- Aero zit -3 (43 kmh)
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan..

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 27 mar 2019 13:38

Maar ja de TS was geen wetenschappelijk onderzoek aan het opzetten, maar wilde gewoon 2 metingen vergelijken. Daarbij is het gewoon een gegeven dat de lucht dikker is op moment A t.o.v. moment B en daarmee weet je precies hoeveel snelheid door dat verschil verloren gaat.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 27 mar 2019 14:17

TheUnexpected schreef: 27 mar 2019 13:29 Maar dat is een conclusie die je niet kan trekken. Daarvoor moet je de variabele temperatuur isoleren in een onderzoek. Zo zijn ze ook tot de conclusie gekomen dat er een verschil is bij verschillende temperaturen. Zelfde fiets, zelfde rijder, zelfde wattage en zelfde wind richting. Hierin is dan de enige variabele temperatuur en dan kun je het isoleren.
Nee. Als er in de literatuur nog niks bekend was over de invloed van de temperatuur op de luchtweerstand, en je zou een studie op willen zetten om die invloed te onderzoeken, dat zou dat inderdaad je methode moeten zijn.

Maar de luchtdichtheid is gewoon evenredig met de luchtdruk en omgekeerd evenredig met de temperatuur. Gaswet, En de invloed van de luchtweerstand op de snelheid kun je ook gewoon uitrekenen. (Plucht is ovenrecht met de 3e macht vd snelheid)

Maar omdat het bij de 2 strava's niet de zelfde fiets is, niet de zelfde rijder en niet dezelfde wind niet dezelfde etc... kun je niet die 1 kmh isoleren en toeschrijven aan temperatuur.
Tuurlijk wel. Ongeacht al die andere factoren kun je de invloed van de luchtdichtheid bij benadering gewoon uitrekenen. Bij een 3% lagere luchtdichtheid ga je op het vlakke gewoon ongeveer 1% sneller, ongeacht of je wel of geen keramische lagers hebt.

En dan weet je dus ook bij benadering welk gedeelte van het verschil tussen renner A in situatie A en renner B in situatie B te verklaren was door het verschil in luchtdichtheid of niet.

Over de rest van het verschil kun je natuurlijk geen uitspraken doen, maar dat was ook niet de vraag.
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

Plaats reactie