Je bedoelt dat je lichaam al klimmend meer vermogen kan trappen dan op het vlakke?MarkVeenstra schreef: ↑06 mei 2019 09:04 Heeft hij die klimtijdrit dan 2x gereden? (1x op de gewone en 1x op de tijdritfiets?).
Het vermogen op een klim op een gewone fiets vergelijken met de tijdritfiets op het vlakke in die specifieke houding, is natuurlijk geen eerlijke vergelijking.
invloed temperatuur bij tijdrit
- MarkVeenstra
- Forum-lid HC
- Berichten: 6103
- Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
- Locatie: Delft
Ik bedoel dat verschil in fietshouding een verschil geeft in de output die je als renner kan leveren. In dit geval is dat 2-ledig, namelijk het feit dat je bergop fietst maar ook het verschil tussen de beide fietsen (stand van stuur en zadel, hoek tussen benen en romp, om maar iets te noemen).
Dat laatste is al interessant genoeg (voor de hele serieuze wedstrijdtijdrijders) om een tijdritfietshouding voor te optimaliseren. Luchtweerstand versus vermogen. --> windtunnel test of testen op een wielerbaan.
Dat laatste is al interessant genoeg (voor de hele serieuze wedstrijdtijdrijders) om een tijdritfietshouding voor te optimaliseren. Luchtweerstand versus vermogen. --> windtunnel test of testen op een wielerbaan.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013
Canyon Ultimate AL 2013
Ik bedoelde vooral dat in een betere tijdrit de renner op een ttfiets over eenzelfde periode 330W haalt en bergop 350W op een gewone fiets. voorlopige conclusie is idd dat door de tt positie niet het volledige vermogen dat er in de renner zit eruit komt. En dat er dus werk is. Maar idd is het eventueel compromis tussen aero en vermogen kunnen leveren dat je minder vermogen trapt. Feedback wielerbond; dat optimaliseren daar ben je 2 jaar mee bezig....
Walter
Walter
- MarkVeenstra
- Forum-lid HC
- Berichten: 6103
- Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
- Locatie: Delft
Dat is inderdaad wat ik bedoel.
Ik zou de 2 jaar van de wielerbond met een korrel zout nemen. Waarom zou dat 2 jaar kosten? omdat je 2 jaar lang tijdritten gaat rijden en elke wedstrijd net ff wat aanpast?
Als je bijv bij Robic in Amsterdam positie gaat optimaliseren in een gecontroleerde omgeving (wielerbaan), kan je zeer gericht onderzoek doen naar positie, versus vermogen, versus luchtweerstand (resultante is de snelheid, ofwel de rondetijd). In het open veld zijn vele andere variabelen, zoals temperatuur, wind, wegdek, bochten etc. die je meting verstoren. Dan kan t zo maar eens 2 jaar duren voor je eruit bent.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013
Canyon Ultimate AL 2013
De enige bedenking die ik maak is dat een klimtijdrit echt helemaal een continu vermogen is, terwijl de tt tot nu toe gereden toch heel wat draaien keren is, stukken bergaf waarop niet vol vermogen gehaald kan worden (wegens beperking op de versnellingen).
Dus iets meer interval. En misschien kan de renner gewoon beter een echt continue vermogen trappen dan iets dat meer op en af gaat.
Walter
Dus iets meer interval. En misschien kan de renner gewoon beter een echt continue vermogen trappen dan iets dat meer op en af gaat.
Walter
Feedback trainer; bij zowel klimtijdrit als gewonen tijdrit zit normalized power op 350W. En bij gewone tijdrit zitten stukken (bvafdaling) waarin de renner zijn vermogen niet kwijt kan. Dus normaal de gemiddelde wat lager is.
En ja aan de tt positie kan gewerkt worden. Maar er is nu genoeg vooruitgang op alle vlak; volgend jaar kunnen we eens verder kijken naar de tt positie.
En ja aan de tt positie kan gewerkt worden. Maar er is nu genoeg vooruitgang op alle vlak; volgend jaar kunnen we eens verder kijken naar de tt positie.
Vandaag eens bij de specialist langsgegaan; stuur 6cm omhoog; schouders beter/juist zetten en er wordt 20Watt gespaard... zegt de software...
Nu oefenen op de nieuwe houding.
Volgende week zijn er al 2 wedstrijdtijdritten; geen idee of het dan al iets wordt. De theorie heeft hij nu....
Walter
Nu oefenen op de nieuwe houding.
Volgende week zijn er al 2 wedstrijdtijdritten; geen idee of het dan al iets wordt. De theorie heeft hij nu....
Walter
Resultaat tijdritten in nieuwe houding; een eerste korte tijdrit waarbij hij op houding lette gaf hem geen goed gevoel (moeilijk ademen-misschien de warmte, verkeerde helm op ; net top 20 in de ronde). Zonder powermeter gereden.
Lange tijdrit in zelfde ronde, wel goed gevoel, gewoon gereden en 14km tegen 48km/u; goed voor top 10. Lekker warm weer, parcours gemiddeld dalend.
Conclusie; ik kan geen conclusies trekken maar de renner heeft in ieder geval plezier in tijdrijden...
Lange tijdrit in zelfde ronde, wel goed gevoel, gewoon gereden en 14km tegen 48km/u; goed voor top 10. Lekker warm weer, parcours gemiddeld dalend.
Conclusie; ik kan geen conclusies trekken maar de renner heeft in ieder geval plezier in tijdrijden...
6 cm verschil gaat zeker geen goed gevoel opleveren. Eerst een paar weken in de houding trainen en dan pas conclusies trekken. Een korte tijdrit is een specialisme, dat moet je liggen. Aangezien de tweede tijdrit al goed ging, kan je voorzichtig optimistisch zijn dat de nieuwe houding redelijk is.
Verder is vermogen niet heilig, Watt per CdA is wel heilig maar daar staan nu al 9 pagina's vol over.
Verder is vermogen niet heilig, Watt per CdA is wel heilig maar daar staan nu al 9 pagina's vol over.