Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

invloed temperatuur bij tijdrit

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5208
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 06 mei 2019 09:12

MarkVeenstra schreef: 06 mei 2019 09:04 Heeft hij die klimtijdrit dan 2x gereden? (1x op de gewone en 1x op de tijdritfiets?).
Het vermogen op een klim op een gewone fiets vergelijken met de tijdritfiets op het vlakke in die specifieke houding, is natuurlijk geen eerlijke vergelijking.
Je bedoelt dat je lichaam al klimmend meer vermogen kan trappen dan op het vlakke?

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6059
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 06 mei 2019 09:32

Ik bedoel dat verschil in fietshouding een verschil geeft in de output die je als renner kan leveren. In dit geval is dat 2-ledig, namelijk het feit dat je bergop fietst maar ook het verschil tussen de beide fietsen (stand van stuur en zadel, hoek tussen benen en romp, om maar iets te noemen).

Dat laatste is al interessant genoeg (voor de hele serieuze wedstrijdtijdrijders) om een tijdritfietshouding voor te optimaliseren. Luchtweerstand versus vermogen. --> windtunnel test of testen op een wielerbaan.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5208
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 06 mei 2019 09:37

Ik bedoelde vooral dat in een betere tijdrit de renner op een ttfiets over eenzelfde periode 330W haalt en bergop 350W op een gewone fiets. voorlopige conclusie is idd dat door de tt positie niet het volledige vermogen dat er in de renner zit eruit komt. En dat er dus werk is. Maar idd is het eventueel compromis tussen aero en vermogen kunnen leveren dat je minder vermogen trapt. Feedback wielerbond; dat optimaliseren daar ben je 2 jaar mee bezig....

Walter

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6059
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 06 mei 2019 11:24

walter- schreef: 06 mei 2019 09:37 ..Maar idd is het eventueel compromis tussen aero en vermogen kunnen leveren dat je minder vermogen trapt. Feedback wielerbond; dat optimaliseren daar ben je 2 jaar mee bezig....

Walter
Dat is inderdaad wat ik bedoel.

Ik zou de 2 jaar van de wielerbond met een korrel zout nemen. Waarom zou dat 2 jaar kosten? omdat je 2 jaar lang tijdritten gaat rijden en elke wedstrijd net ff wat aanpast?
Als je bijv bij Robic in Amsterdam positie gaat optimaliseren in een gecontroleerde omgeving (wielerbaan), kan je zeer gericht onderzoek doen naar positie, versus vermogen, versus luchtweerstand (resultante is de snelheid, ofwel de rondetijd). In het open veld zijn vele andere variabelen, zoals temperatuur, wind, wegdek, bochten etc. die je meting verstoren. Dan kan t zo maar eens 2 jaar duren voor je eruit bent.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5208
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 06 mei 2019 13:30

De enige bedenking die ik maak is dat een klimtijdrit echt helemaal een continu vermogen is, terwijl de tt tot nu toe gereden toch heel wat draaien keren is, stukken bergaf waarop niet vol vermogen gehaald kan worden (wegens beperking op de versnellingen).
Dus iets meer interval. En misschien kan de renner gewoon beter een echt continue vermogen trappen dan iets dat meer op en af gaat.

Walter

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5208
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 08 mei 2019 11:08

Feedback trainer; bij zowel klimtijdrit als gewonen tijdrit zit normalized power op 350W. En bij gewone tijdrit zitten stukken (bvafdaling) waarin de renner zijn vermogen niet kwijt kan. Dus normaal de gemiddelde wat lager is.
En ja aan de tt positie kan gewerkt worden. Maar er is nu genoeg vooruitgang op alle vlak; volgend jaar kunnen we eens verder kijken naar de tt positie.

Daveke2
Forum-lid
Berichten: 282
Lid geworden op: 09 mei 2012 22:19

Daveke2 08 mei 2019 15:57

Als je er zo diep in wil gaan, zou ik eens een sessie boeken in de windtunnel bij BikeValley..

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5208
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 24 mei 2019 16:29

Vandaag eens bij de specialist langsgegaan; stuur 6cm omhoog; schouders beter/juist zetten en er wordt 20Watt gespaard... zegt de software...
Nu oefenen op de nieuwe houding.

Volgende week zijn er al 2 wedstrijdtijdritten; geen idee of het dan al iets wordt. De theorie heeft hij nu....

Walter

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8294
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 24 mei 2019 17:22

Dat is wel heel erg weini9 tijd om te oefenen.

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5208
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 24 mei 2019 17:25

Ik heb gevraagd dat ze de ronde 3 maanden uitstellen maar kreeg nul op her rekest ;-).
We zullen wel zien hoe uit uitdraait.

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5208
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 03 jun 2019 09:15

Resultaat tijdritten in nieuwe houding; een eerste korte tijdrit waarbij hij op houding lette gaf hem geen goed gevoel (moeilijk ademen-misschien de warmte, verkeerde helm op ; net top 20 in de ronde). Zonder powermeter gereden.
Lange tijdrit in zelfde ronde, wel goed gevoel, gewoon gereden en 14km tegen 48km/u; goed voor top 10. Lekker warm weer, parcours gemiddeld dalend.
Conclusie; ik kan geen conclusies trekken maar de renner heeft in ieder geval plezier in tijdrijden...

bve
Forum-lid
Berichten: 1170
Lid geworden op: 13 jan 2011 18:09

bve 03 jun 2019 09:59

6 cm verschil gaat zeker geen goed gevoel opleveren. Eerst een paar weken in de houding trainen en dan pas conclusies trekken. Een korte tijdrit is een specialisme, dat moet je liggen. Aangezien de tweede tijdrit al goed ging, kan je voorzichtig optimistisch zijn dat de nieuwe houding redelijk is.
Verder is vermogen niet heilig, Watt per CdA is wel heilig maar daar staan nu al 9 pagina's vol over.

Plaats reactie