invloed temperatuur bij tijdrit

Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.
Klein_Verzet
Forum-lid
Berichten: 99
Lid geworden op: 20 okt 2018 10:53

Klein_Verzet 28 mar 2019 12:23

walter- schreef:
25 mar 2019 20:46
2 renners op verschillende dagen rijden eenzelfde tijdrit.
Beide dagen zowat windstil: nu zaterdag was 1 dag, met 11 graden. Vorig jaar mei zelfde parcours, toen 25 graden. 2 renners van een 60 kilo (de rappe vermoedelijk eerder 62 kilo, maar iets kleiner) .
Volgens Strava rijdt trage renner op koude dag gemiddeld over deel 1 (13.8km) van de tijdrit 330Watt, aan 44,9KM/u. De rappe renner rijdt op de warme dag 319Watt 46,7km/u. Dus de rappe is bijna 2km/u rapper. Of over de 13,4km geeft dat zowat 1 minuut verschil.

Moet de trage renner zich zorgen maken over zijn fiets/houding/... of mag hij het volledige verschil in snelheid toeschrijven aan de temperatuur? Dus 15°C verschil kan 2km/u verschil in snelheid geven rond 45km/u (eventueel nog een heledere zonnige dag versus een bewolkte dag)

Ik vind zelf niet direct cijfers.

wlter
Ik heb e.e.a even in de "rekenmachine" gegooid. Allereerst wordt de dichtheid van lucht bepaald via deze webstek: https://www.gribble.org/cycling/air_density.html.

rho[1018 hPa dew 7,5ºC 11ºC] = 1,2433kg/m3
rho[1018 hPa dew 7,5ºC 25ºC] = 1,1849kg/m3 ==> ca. 4,7% lagere dichtheid

Dan, de energie die nodig is om voort te bewegen; hoogtemeters doen niet mee (vlak parcours). De formule: P=0,98*(0,5*rho*cda*v^3+crr*m*g*v)
Die 0,98 betekent dat er zo'n 2% mechanisch verlies is: wrijving ketting, frame bewegingen etc.
Vervolgens gebruik ik de equation-solver om de zaak op te lossen via deze webstek:
https://www.symbolab.com/solver/equation-calculator

De cijfers:

Renner A: P[11º]=0,98(0,5*1,2433*CdA*(44,9/3,6)^3+0,004*60*9,8*(44,9/3,6))=330 ==> CdA=0,2549
Renner B: P[25º]=0,98(0,5*1,1849*CdA*(46,7/3,6)^3+0,004*60*9,8*(46,7/3,6))=319 ==> CdA=0,2281

A: P[330]=0,98(0,5*1,1849*0,2549*v^3+0,004*60*9,8*v)=330 ==> v = 12,66713 m/s = 45,6 km/u
B: P[11º,CdA=0,2281]=0,98(0,5*1,2433*0,2281*44,9/3,6)^3+0,004*60*9,8*(44,9/3,6)) = 298w
B: P[11º,CdA=0,2281]=319 ==> v=12,77263m/s = 46,0km/u

Conclusie: Renner A zou vooral aan zijn stroomlijn moeten werken; zijn atletische vermogen is beter dan van renner B, maar hij verliest een hoop energie aan luchtweerstand. Bij 25ºC had zijn snelheid 45,6km/u geweest.

Renner B had bij 11ºC slechts 298w nodig om gelijke tred (44,9km/u) met renner A te houden. Renner B zou met zijn 319 w zelfs 46,0km/u gereden hebben.

Karl66
Forum-lid
Berichten: 2361
Lid geworden op: 23 apr 2012 00:19
Locatie: Emmen

Karl66 28 mar 2019 12:54

scepticus schreef:
28 mar 2019 10:53
Karl66 schreef:
28 mar 2019 10:39
Snelheid is een resultaat dat van zoveel verschillende variabelen afhankelijk is, dat het niet zo'n goede indicator is voor het meten van prestaties.
Toch gaan in de koers om wie het eerst bij de streep is, niet wie het meeste vermogen trapt ;)
Dat klopt, alleen heeft de temperatuur dan nog steeds geen invloed op wie het eerste over de streep komt. Tenzij je natuurlijk Tim Wellens heet en minder gaat presteren met hogere temperaturen. Maar zelfs dan nog, heeft Tim geen invloed op de temperatuur tijdens de wedstrijd ;)

Volgens mij is het verhaal heel simpel. Als jij je tijdritcapaciteiten wilt verbeteren, dan heeft het niet zoveel nut om jouw tijdrit te vergelijken met die van iemand anders, die in andere omstandigheden gereden is. Zelfs als je met allerlei formules die omstandigheden gelijk probeert te maken. Want stel dat blijkt dat na het omrekenen van temperatuur dat jij beter bent. Ga je dan niet meer aan je tijdrit werken, omdat je sneller dan Jantje bent? Of wil je nog steeds aan je tijdrit werken omdat er altijd wel een Pietje rondloopt die nog sneller is? Of stel dat Jantje wel beter dan jou is, geeft die informatie ook maar enige hulp bij het verbeteren van je eigen tijdrit?

Als je je eigen tijdrit wilt verbeteren, dan moet je aan je eigen vermogen en je eigen houding werken. Wil je jezelf vergelijken met iemand anders, die beter is, dan kan je veel beter foto's en filmpjes gaan maken en kijken wat je kan leren van zijn houding. Dat levert je veel meer op dan het vergelijken van de temperatuur tijdens zijn tijdrit...
Fietsen is gezond, dus eet meer fiets

walter-
Forum-lid
Berichten: 2842
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 28 mar 2019 13:23

Klein_Verzet schreef:
28 mar 2019 12:23

Conclusie: Renner A zou vooral aan zijn stroomlijn moeten werken; zijn atletische vermogen is beter dan van renner B, maar hij verliest een hoop energie aan luchtweerstand. Bij 25ºC had zijn snelheid 45,6km/u geweest.

Renner B had bij 11ºC slechts 298w nodig om gelijke tred (44,9km/u) met renner A te houden. Renner B zou met zijn 319 w zelfs 46,0km/u gereden hebben.
Bedankt voor de uitgebreide analyse!

Grofweg wat ik ook dacht; 1km/u zou renner A te kort komen bij 25°C.

Extra input;
Omstandigheid A: 11 graden en 1032 hPa
Omstandigheid B: 25 graden en 1012 hPa
Krijg je die luchtdruk nog in je formules? Je rekende nu nog met 1018hPa (ik kan het natuurlijk ook zelf).

Walter
Laatst gewijzigd door walter- op 28 mar 2019 15:05, 1 keer totaal gewijzigd.

walter-
Forum-lid
Berichten: 2842
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 28 mar 2019 13:42

Ps: en renner B is atletisch wel degelijk ook beter overall; die reed de eerste ronde aan meer dan 350 watt waardoor die veel sneller was alles bij elkaar (ik denk dat die eerder wat aan het uitbollen was in de 2de ronde).

walter-
Forum-lid
Berichten: 2842
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 28 mar 2019 14:06

Environmental parameters
Temperature (°C) 25, Air pressure (hPa) 1012
Dew point (°C) 7.5
rho/25° (kg/m3) = 1.1779
Environmental parameters
Temperature (°C) 11
Air pressure (hPa) 1032
Dew point (°C) 7.5
rho/11° (kg/m3) = 1.2604

=> 1.2604/1.1779 = 1.07. => 7% verschil in soortelijk gewicht

Update: correctie na feedback scepticus
Laatst gewijzigd door walter- op 28 mar 2019 15:30, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 9833
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 28 mar 2019 14:10

walter- schreef:
28 mar 2019 14:06
Environmental parameters
Temperature (°C) 25, Air pressure (hPa) 1012
Dew point (°C) 7.5
rho/25° (kg/m3) = 1.1779
Environmental parameters
Temperature (°C) 11
Air pressure (hPa) 1132
Dew point (°C) 7.5
rho/11° (kg/m3) = 1.3830

=> 1.3830/1.1779 = 1.174.. => 17% verschil in soortelijk gewicht
Dat moet een typfout zijn. 1032 is een stuk waarschijnlijker op zeeniveau,

7% verschil in luchtdichtheid dus ;)
Zoals ik op pagina 2 ook al schreef ;)
Fuck it, Dude
Let's go cycling.

walter-
Forum-lid
Berichten: 2842
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 28 mar 2019 14:44

Correct die luchtdruk is fout; ik zoek een juistere waarde.

walter-
Forum-lid
Berichten: 2842
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 28 mar 2019 14:47

Idd 1032 hPa is de waarde

walter-
Forum-lid
Berichten: 2842
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 28 mar 2019 16:47

Karl66 schreef:
28 mar 2019 12:54
scepticus schreef:
28 mar 2019 10:53
.......Zelfs als je met allerlei formules die omstandigheden gelijk probeert te maken. Want stel dat blijkt dat na het omrekenen van temperatuur dat jij beter bent. Ga je dan niet meer aan je tijdrit werken, omdat je sneller dan Jantje bent? ...
In dit geval gaat het over een renner waarvan ze bij quickstep zeggen dat die de laagste Cda heeft die ze ooit gemeten hebben. Als blijkt na even doorrekenen, dat we in de buurt komen, neen: dan ga ik geen moeite meer steken in het nog verbeteren van de CdA... Dan zijn er wel andere prioriteiten. Die Cda verbeteren dat is heel wat werk zonder zekerheid op succes. Dat is maar iets om werk in te stoppen de dag dat het allemaal serieus moet genomen worden...

Walter

walter-
Forum-lid
Berichten: 2842
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 06 mei 2019 00:53

Kleine update; de trage renner slaag er in op een klimtijdrit op een gewone 20watt meer te trappen dan op de tijdrijfiets. Er is dus nog werk aan de winkel op de tt fiets...

Walter

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid
Berichten: 3865
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 06 mei 2019 09:04

Heeft hij die klimtijdrit dan 2x gereden? (1x op de gewone en 1x op de tijdritfiets?).
Het vermogen op een klim op een gewone fiets vergelijken met de tijdritfiets op het vlakke in die specifieke houding, is natuurlijk geen eerlijke vergelijking.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

bve
Forum-lid
Berichten: 1090
Lid geworden op: 13 jan 2011 18:09

bve 06 mei 2019 09:06

Heel veel tijdrijders op http://timetriallingforum.co.uk zouden een moord plegen voor 20W verschil.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten