Ik ben even de weg kwijt.
In juni wil ik graag mijn racefiets meenemen naar Oostenrijk. Daar ga ik het niet redden op mijn 39/23. Dus wil ik vooraf een 34/29 erop zetten. de 34 gaat aangezien ik een compact Athena crank heb. Echter zit ik nog in mijn maag met de Chorus achterderailleur. Dit zie ik staan in de technische handleiding van Campa zelf:
Capaciteit: 33t
Max. kransje: 29t
Min. kransje: 11t
Difference between max en min kransje: 16t.
Voor heb ik dan 48-34=14t
Achter 29-12=17t
Totaal: 14t+17t=31t. Dus de capaciteit kan.
Echter de cassettes van Campa zijn 11-29 of 12-29. Beide hebben dus een verschil van 18t of 17t verschil.
En het verschil mag volgens Campa maar 16t zijn. Dit 16t verschil is ook van toepassing op de derailleurs van 2015 en later.
Waarom zijn die cassettes er dan? Als je er volgens de theorie niet mee kunt rijden? Of mis ik hier iets?
2012 Campa Chorus - 29 kransje cassette?
Er staat trouwens niets in de handleiding over hoe het verschil van 16t tussen de kransjes is bepaald. M.a.w. of dit nu een maximum of een minimumverschil is. Dus misschien is het wel een minimumverschil aan tandjes. Dat zou in ieder geval aansluiten bij de cassettes.
Dank voor jullie terugkoppeling.
Dank voor jullie terugkoppeling.
Ride bikes, not tanks!
Nog even een terugkoppeling. Boel gemonteerd en afgereisd naar Oostenrijk. En de set-up met een 29t werkt dus perfect! Alleen even de derailleur afstellen zodat de afstand tot de cassette goed is en de kettinglengte bepalen en gaan met die banaan! Nu de ketting op lengte is is wisselen van het geheel ook zo gepiept als ik nogmaals de bergen In ga.
Ride bikes, not tanks!
Met de B-schroef kun je dat ook afstellen: https://youtu.be/QoGyvl0eXWA?t=137
Strava
Klopt, daar ben ik mee begonnen maar het was niet voldoende. Was niet zo happig op inkorten ketting omdat er dan een risico is dat je niet meer groot-groot kan rijden. Als dat per ongeluk dan toch schakelt trek je de hele boel aan gort. Maar ook groot groot draait het nog.....