Lengte ketting bij andere cassette
-
- Forum-lid
- Berichten: 134
- Lid geworden op: 30 okt 2015 16:38
Ik rijd nu met een 11*25 cassette. Met het oog op de RvV wil ik een nieuwe 11*28 cassette monteren met, uiteraard nieuwe ketting. Ik zie toch wel enigszins op tegen de hellingen.
Die nieuwe ketting, kan /moet die even lang zijn als huidige ketting of moet die in verband met de 3 tandjes meer langer zijn en, zo ja, kan iemand aangeven hoeveel schakels extra?
Alvast veel dank!
Die nieuwe ketting, kan /moet die even lang zijn als huidige ketting of moet die in verband met de 3 tandjes meer langer zijn en, zo ja, kan iemand aangeven hoeveel schakels extra?
Alvast veel dank!
- MarkVeenstra
- Forum-lid HC
- Berichten: 6102
- Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
- Locatie: Delft
Als je opziet tegen die hellingen, waarom dan van een 25 naar een 28 gaan.,. en niet direct een 32 als grootste achter. Dan maak je tenminste een goede stap winst in lichter kunnen rijden.
van 25 naar 28, grote kans dat je ketting hetzelfde kan blijven. maar beste manier is gewoon ketting eromgooien. kijken of je groot voor/groot achter nog kan schakelen (derailleur staat dan vrij ver naar voren maar net niet gestrekt), dat is de goede lengte. pons je de schakels van je nieuwe ketting af die je niet meer nodig hebt.
van 25 naar 28, grote kans dat je ketting hetzelfde kan blijven. maar beste manier is gewoon ketting eromgooien. kijken of je groot voor/groot achter nog kan schakelen (derailleur staat dan vrij ver naar voren maar net niet gestrekt), dat is de goede lengte. pons je de schakels van je nieuwe ketting af die je niet meer nodig hebt.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013
Canyon Ultimate AL 2013
-
- Forum-lid
- Berichten: 733
- Lid geworden op: 29 jan 2016 09:05
De kans is zeer groot dat het probleemloos kan. Bij mij ging van 28 naar 32 ook probleemloos. Check even of de ketting lang genoeg is voor grote blad voor en grootste kransje achter.
Bij groot-groot kan de derailleur bijna helemaal horizontaal hangen.
Als je momenteel de derailleur op groot-groot onderaan nog steeds verder naar voor kan duwen (waardoor die meer horizontaal komt) heb je nog ruimte over voor een grotere krans achteraan.
Is je vraag de huidige ketting te houden dan is de belangrijkste vraag hoeveel km ze er reeds opzitten heeft...
Als je momenteel de derailleur op groot-groot onderaan nog steeds verder naar voor kan duwen (waardoor die meer horizontaal komt) heb je nog ruimte over voor een grotere krans achteraan.
Is je vraag de huidige ketting te houden dan is de belangrijkste vraag hoeveel km ze er reeds opzitten heeft...
-
- Forum-lid
- Berichten: 134
- Lid geworden op: 30 okt 2015 16:38
Dank voor jullie reacties. Mooi tekeningetje NuitKor!
En zoals ik al schreef: er gaat sowieso nieuwe ketting op. Daar ben ik inmiddels tamelijk trouw in: nieuwe cassette koop ik met twee nieuwe kettingen, die ik dan om de 2,5/3K afwissel. Zo doe ik probleemloos 10K met 1 cassette en 2 kettingen.
En @MarkVeenstra: omdat dat dan ook weer om een nieuwe achterderailleur met een lange kooi vraagt à raison van € 89,95.
En zoals ik al schreef: er gaat sowieso nieuwe ketting op. Daar ben ik inmiddels tamelijk trouw in: nieuwe cassette koop ik met twee nieuwe kettingen, die ik dan om de 2,5/3K afwissel. Zo doe ik probleemloos 10K met 1 cassette en 2 kettingen.
En @MarkVeenstra: omdat dat dan ook weer om een nieuwe achterderailleur met een lange kooi vraagt à raison van € 89,95.
Ik heb dezelfde vraag ooit gehad en inderdaad opgelost zoals hierboven. Eerst alleen de cassette vervangen en met de oude ketting nog even (voorzichtig!!) controleren of je groot-groot kan schakelen. Als dat lukt weet je dat je de nieuwe ketting op dezelfde lengte kan maken.
Het klinkt achteraf zo eenvoudig maar ik had toch ook al wat tekeningetjes etc. geraadpleegd voordat ik op dit simpele idee kwam
Het klinkt achteraf zo eenvoudig maar ik had toch ook al wat tekeningetjes etc. geraadpleegd voordat ik op dit simpele idee kwam
Ik heb mijn cassette (met het oog op RVV) vorige week ook vervangen van een 25 naar 28 achteraan, De lengte van de ketting blijft hetzelfde, die 3 tandjes zullen het verschil niet maken.
Ik had ook liever een 32 tanden gehad, maar dat past niet onder mijn derailleur. Nu ja, normaal zal het moeten volstaan.
Ik had ook liever een 32 tanden gehad, maar dat past niet onder mijn derailleur. Nu ja, normaal zal het moeten volstaan.
-
- Forum-lid
- Berichten: 3564
- Lid geworden op: 03 nov 2009 01:25
Hoe kan iemand anders nou weten of de ketting van Cobus Ridley lang genoeg is? Misschien is ie nu al aan de korte kant....
-
- Forum-lid
- Berichten: 1070
- Lid geworden op: 16 okt 2013 21:44
- Locatie: Alphen aan de Rijn
Ik heb zo juist mijn cassette van vervangen van een 11/25 naar een 11/28 en tot de 25 schakelt bij nu goed maar op de 28 staat hij erg strak. En maakt een beetje raar geluid. Verder doet alles het goed. Stel ik maak een schakel fout en schakel perongeluk 50/28 wat kan er dan gebeuren ? Of moet ik het risico niet nemen en een andere ketting halen.
Als de ketting te kort is en je schakelt verkeerd trek je de hele derailleur aan gort en van het frame. Dan kan je geen meter verder fietsen.Daniel1989 schreef: ↑25 mar 2019 21:42 Ik heb zo juist mijn cassette van vervangen van een 11/25 naar een 11/28 en tot de 25 schakelt bij nu goed maar op de 28 staat hij erg strak. En maakt een beetje raar geluid. Verder doet alles het goed. Stel ik maak een schakel fout en schakel perongeluk 50/28 wat kan er dan gebeuren ? Of moet ik het risico niet nemen en een andere ketting halen.