Juiste lagers vinden bij Tarmac SL5
Tijdens het schoonmaken van mijn balhoofd lagers vandaag vond ik dat het onderste balhoofdlager wat rauw aanvoeld. Deze wil ik dus vervangen, maar met de aanduiding op het balhoofd kom ik er nog niet geheel uit welk lager ik zou moeten hebben.
Het gaat om een geintegreerd balhoofd, en de indicatie op de onderste cartridge is "52/40/45˚ PC". De buiten diameter is inderdaad 52mm en binnen 40mm, maar de hoogte als ik die opmeet met mijn schuifmaat is 8mm. Bij mantel kan ik een lager vinden met bijna de juiste specificaties, maar als ik hier de diameters en hoekgraden zoals ze op mijn lager staan invul komt de hoogte op 7mm.
https://www.mantel.com/fsa-balhoofdlagers-staal
Is de hoogte van een lager inderdaad van belang, of zijn de diameters en hoekgraden het belangrijkst? Hoe vind ik ooit een passende lager voor mijn systeem?
Overigens gaat het om een Specialized Tarmac SL5 frame. Tussen de vork en het frame zit nog minstens 2mm ruimte, dus die tolerantie lijkt er wel te zijn.
Het gaat om een geintegreerd balhoofd, en de indicatie op de onderste cartridge is "52/40/45˚ PC". De buiten diameter is inderdaad 52mm en binnen 40mm, maar de hoogte als ik die opmeet met mijn schuifmaat is 8mm. Bij mantel kan ik een lager vinden met bijna de juiste specificaties, maar als ik hier de diameters en hoekgraden zoals ze op mijn lager staan invul komt de hoogte op 7mm.
https://www.mantel.com/fsa-balhoofdlagers-staal
Is de hoogte van een lager inderdaad van belang, of zijn de diameters en hoekgraden het belangrijkst? Hoe vind ik ooit een passende lager voor mijn systeem?
Overigens gaat het om een Specialized Tarmac SL5 frame. Tussen de vork en het frame zit nog minstens 2mm ruimte, dus die tolerantie lijkt er wel te zijn.
- Infinito GB
- Forum-lid
- Berichten: 1436
- Lid geworden op: 09 apr 2015 00:23
- Locatie: Schagen
Het klinkt misschien vreemd, maar ik zou het eens proberen bij een Specialized dealer.
Op zich een goed punt, de reden dat ik dat nog niet heb gedaan is omdat ik voor mijn specialized dealer een stuk in de auto moet op een moment dat ze open zijn... Ik hoop en verwacht eigenlijk dat dit gewoon een standaard maat is die ik ergens online kan bestellen, en die ik bij voorkeur even snel bij Mantel op kan pikken waar ik onderweg van mijn werk naar huis toch al langs langs kom .
Ik heb de gelinkte lager nu toch al besteld, morgen eens goed vergelijken voor montage en indien het afwijkt ga ik inderdaad maar eens richting de Specialized dealer.
Ik heb de gelinkte lager nu toch al besteld, morgen eens goed vergelijken voor montage en indien het afwijkt ga ik inderdaad maar eens richting de Specialized dealer.
Toch niet bij Specialized....
Als de diameters kloppen en de montagehoek ook, dan maken hoogteverschilletjes in principe niet uit zolang er niks aan gaat lopen, eventueel wat microspacers gebruiken om de ruimte op te vullen.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Top, bedankt! Dat verklaart natuurlijk ook waarom dit haast nergens wordt aangegeven in de type indicaties, alleen diameters en montagehoek. Bestelde lager zou dan goed moeten zijn, doe morgen nog wel ff een update als de boel gemonteerd is.
@chrissiewizzie, klopt, maar de configurator van Cane creek is nogal onduidelijk als het aan komt op de Specialized modellen. Ik kon de mijn specifieke model(jaar)/framemaat in ieder geval niet vinden in de tool.
@chrissiewizzie, klopt, maar de configurator van Cane creek is nogal onduidelijk als het aan komt op de Specialized modellen. Ik kon de mijn specifieke model(jaar)/framemaat in ieder geval niet vinden in de tool.
- Infinito GB
- Forum-lid
- Berichten: 1436
- Lid geworden op: 09 apr 2015 00:23
- Locatie: Schagen
Gewoon ff bellen, en vragen if ze er eentje opsturen. Betaallinkje via de mail en klaar ben je. Zeker weten het goede lager.Kluus schreef: ↑21 mar 2019 18:12 Op zich een goed punt, de reden dat ik dat nog niet heb gedaan is omdat ik voor mijn specialized dealer een stuk in de auto moet op een moment dat ze open zijn... Ik hoop en verwacht eigenlijk dat dit gewoon een standaard maat is die ik ergens online kan bestellen, en die ik bij voorkeur even snel bij Mantel op kan pikken waar ik onderweg van mijn werk naar huis toch al langs langs kom .
Ik heb de gelinkte lager nu toch al besteld, morgen eens goed vergelijken voor montage en indien het afwijkt ga ik inderdaad maar eens richting de Specialized dealer.
- Lcsmet
- Forum-lid HC
- Berichten: 15826
- Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
- Locatie: Het Soete Land van Waes
Ik heb enige tijd geleden het onderste lager van een vriend zijn Tarmac vervangen.
De maten kan ik mij niet meer herinneren maar wel dat het redelijk aan de prijs was.
De maten kan ik mij niet meer herinneren maar wel dat het redelijk aan de prijs was.
I know myself like no one else
Nothing to defend
Nothing to defend
Inmiddels ben ik wel redelijk overtuigd dat de maten wel kloppen. De diameters en hellingshoek wist ik al zeker aan de hand van de informatie op het lager, maar ondertussen gevonden dat de diepte voor een IS52/40 lagercup 7,4-7,5mm is. Het kan dus best zijn dat ik (net aan) 8mm meet en dat Mantel dat specificeert op haar website als 7mm. Morgen nog even vergelijkend waren onderzoek, maar ik verwacht exact dezelfde lagers.
Ze zitten er in, alle maten nog eens gechecked. Hoek klopt, diameters kloppen, het enige is die mm verschil in hoogte, die was er inderdaad wel.
Toch de nieuwe lager geplaatst, geen speling en het stuur kan vrij bewegen. Frame sluit eigenlijk ook iets mooier op de vork aan nu (ongeveer 1mm ruimte in plaats van 2).
Bedankt voor het meedenken hier.
Toch de nieuwe lager geplaatst, geen speling en het stuur kan vrij bewegen. Frame sluit eigenlijk ook iets mooier op de vork aan nu (ongeveer 1mm ruimte in plaats van 2).
Bedankt voor het meedenken hier.
Laatst gewijzigd door Kluus op 23 mar 2019 09:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Nou, ik weet niet zeker wie ze er in heeft gestopt, het is een garantie frame, afgemonteerd door de dealer. Geen idee of het frame inclusief lagers kwam of dat ze door de dealer zijn gemonteerd (maar ik weet bijna zeker dat het frame destijds redelijk (lees volledig) kaal richting de dealer is gegaan). Eigenlijk is dat ook de reden voor mijn twijfel .
Ik heb de vraag nog even uitgezet bij Specialized voor de zekerheid, als ik daar antwoord op krijg post ik dat nog wel ff.
Eigenlijk is de kern van de vraag van dit hele topic: Waarom lijkt er nog steeds geen fatsoenlijke standaard specificatie voor geintegreerde balhoofdlagers te zijn en zet iedere fabrikant zijn eigen codering op de cartridge?
Ik heb de vraag nog even uitgezet bij Specialized voor de zekerheid, als ik daar antwoord op krijg post ik dat nog wel ff.
Eigenlijk is de kern van de vraag van dit hele topic: Waarom lijkt er nog steeds geen fatsoenlijke standaard specificatie voor geintegreerde balhoofdlagers te zijn en zet iedere fabrikant zijn eigen codering op de cartridge?