Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Juiste lagers vinden bij Tarmac SL5

Gebruikersavatar
Kluus
Forum-lid
Berichten: 473
Lid geworden op: 08 aug 2015 14:07

Gebruikersavatar Kluus 21 mar 2019 16:13

Tijdens het schoonmaken van mijn balhoofd lagers vandaag vond ik dat het onderste balhoofdlager wat rauw aanvoeld. Deze wil ik dus vervangen, maar met de aanduiding op het balhoofd kom ik er nog niet geheel uit welk lager ik zou moeten hebben.

Het gaat om een geintegreerd balhoofd, en de indicatie op de onderste cartridge is "52/40/45˚ PC". De buiten diameter is inderdaad 52mm en binnen 40mm, maar de hoogte als ik die opmeet met mijn schuifmaat is 8mm. Bij mantel kan ik een lager vinden met bijna de juiste specificaties, maar als ik hier de diameters en hoekgraden zoals ze op mijn lager staan invul komt de hoogte op 7mm.

https://www.mantel.com/fsa-balhoofdlagers-staal

Is de hoogte van een lager inderdaad van belang, of zijn de diameters en hoekgraden het belangrijkst? Hoe vind ik ooit een passende lager voor mijn systeem? :mrgreen:

Overigens gaat het om een Specialized Tarmac SL5 frame. Tussen de vork en het frame zit nog minstens 2mm ruimte, dus die tolerantie lijkt er wel te zijn.

Gebruikersavatar
Infinito GB
Forum-lid
Berichten: 1436
Lid geworden op: 09 apr 2015 00:23
Locatie: Schagen

Gebruikersavatar Infinito GB 21 mar 2019 17:24

Het klinkt misschien vreemd, maar ik zou het eens proberen bij een Specialized dealer. 🤔

Gebruikersavatar
Kluus
Forum-lid
Berichten: 473
Lid geworden op: 08 aug 2015 14:07

Gebruikersavatar Kluus 21 mar 2019 18:12

Op zich een goed punt, de reden dat ik dat nog niet heb gedaan is omdat ik voor mijn specialized dealer een stuk in de auto moet op een moment dat ze open zijn... Ik hoop en verwacht eigenlijk dat dit gewoon een standaard maat is die ik ergens online kan bestellen, en die ik bij voorkeur even snel bij Mantel op kan pikken waar ik onderweg van mijn werk naar huis toch al langs langs kom ;-).

Ik heb de gelinkte lager nu toch al besteld, morgen eens goed vergelijken voor montage en indien het afwijkt ga ik inderdaad maar eens richting de Specialized dealer.

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7924
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 21 mar 2019 18:37

Kluus schreef: 21 mar 2019 18:12 Ik hoop en verwacht eigenlijk dat dit gewoon een standaard maat is ...
Toch niet bij Specialized....

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 21 mar 2019 18:57

Kluus schreef: 21 mar 2019 18:12 Ik heb de gelinkte lager nu toch al besteld, morgen eens goed vergelijken voor montage en indien het afwijkt ga ik inderdaad maar eens richting de Specialized dealer.

Als de diameters kloppen en de montagehoek ook, dan maken hoogteverschilletjes in principe niet uit zolang er niks aan gaat lopen, eventueel wat microspacers gebruiken om de ruimte op te vullen.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Gebruikersavatar
Kluus
Forum-lid
Berichten: 473
Lid geworden op: 08 aug 2015 14:07

Gebruikersavatar Kluus 21 mar 2019 19:18

Top, bedankt! Dat verklaart natuurlijk ook waarom dit haast nergens wordt aangegeven in de type indicaties, alleen diameters en montagehoek. Bestelde lager zou dan goed moeten zijn, doe morgen nog wel ff een update als de boel gemonteerd is.

@chrissiewizzie, klopt, maar de configurator van Cane creek is nogal onduidelijk als het aan komt op de Specialized modellen. Ik kon de mijn specifieke model(jaar)/framemaat in ieder geval niet vinden in de tool.

Gebruikersavatar
Infinito GB
Forum-lid
Berichten: 1436
Lid geworden op: 09 apr 2015 00:23
Locatie: Schagen

Gebruikersavatar Infinito GB 21 mar 2019 19:46

Kluus schreef: 21 mar 2019 18:12 Op zich een goed punt, de reden dat ik dat nog niet heb gedaan is omdat ik voor mijn specialized dealer een stuk in de auto moet op een moment dat ze open zijn... Ik hoop en verwacht eigenlijk dat dit gewoon een standaard maat is die ik ergens online kan bestellen, en die ik bij voorkeur even snel bij Mantel op kan pikken waar ik onderweg van mijn werk naar huis toch al langs langs kom ;-).

Ik heb de gelinkte lager nu toch al besteld, morgen eens goed vergelijken voor montage en indien het afwijkt ga ik inderdaad maar eens richting de Specialized dealer.
Gewoon ff bellen, en vragen if ze er eentje opsturen. Betaallinkje via de mail en klaar ben je. Zeker weten het goede lager.

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15826
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 21 mar 2019 20:44

Ik heb enige tijd geleden het onderste lager van een vriend zijn Tarmac vervangen.
De maten kan ik mij niet meer herinneren maar wel dat het redelijk aan de prijs was.
I know myself like no one else
Nothing to defend

Gebruikersavatar
Kluus
Forum-lid
Berichten: 473
Lid geworden op: 08 aug 2015 14:07

Gebruikersavatar Kluus 21 mar 2019 21:31

Inmiddels ben ik wel redelijk overtuigd dat de maten wel kloppen. De diameters en hellingshoek wist ik al zeker aan de hand van de informatie op het lager, maar ondertussen gevonden dat de diepte voor een IS52/40 lagercup 7,4-7,5mm is. Het kan dus best zijn dat ik (net aan) 8mm meet en dat Mantel dat specificeert op haar website als 7mm. Morgen nog even vergelijkend waren onderzoek, maar ik verwacht exact dezelfde lagers.

Gebruikersavatar
Kluus
Forum-lid
Berichten: 473
Lid geworden op: 08 aug 2015 14:07

Gebruikersavatar Kluus 22 mar 2019 20:48

Ze zitten er in, alle maten nog eens gechecked. Hoek klopt, diameters kloppen, het enige is die mm verschil in hoogte, die was er inderdaad wel.

Toch de nieuwe lager geplaatst, geen speling en het stuur kan vrij bewegen. Frame sluit eigenlijk ook iets mooier op de vork aan nu (ongeveer 1mm ruimte in plaats van 2).

Bedankt voor het meedenken hier. :like:
Laatst gewijzigd door Kluus op 23 mar 2019 09:52, 1 keer totaal gewijzigd.

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5208
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 22 mar 2019 22:05

dus eigenlijk stopte specialized er een mm te hoge lagers in ;-).

Gebruikersavatar
Kluus
Forum-lid
Berichten: 473
Lid geworden op: 08 aug 2015 14:07

Gebruikersavatar Kluus 23 mar 2019 08:55

Nou, ik weet niet zeker wie ze er in heeft gestopt, het is een garantie frame, afgemonteerd door de dealer. Geen idee of het frame inclusief lagers kwam of dat ze door de dealer zijn gemonteerd (maar ik weet bijna zeker dat het frame destijds redelijk (lees volledig) kaal richting de dealer is gegaan). Eigenlijk is dat ook de reden voor mijn twijfel ;-).

Ik heb de vraag nog even uitgezet bij Specialized voor de zekerheid, als ik daar antwoord op krijg post ik dat nog wel ff.

Eigenlijk is de kern van de vraag van dit hele topic: Waarom lijkt er nog steeds geen fatsoenlijke standaard specificatie voor geintegreerde balhoofdlagers te zijn en zet iedere fabrikant zijn eigen codering op de cartridge?

Plaats reactie