Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

DI2: Dura ace 7970 achterderry issue

izzibram
Forum-lid
Berichten: 114
Lid geworden op: 25 aug 2010 17:29

izzibram 21 mar 2019 16:07

Betreft Shimano Dura Ace di2 7970.

Ik pakte gisteravond mijn racefiets uit de schuur en merkte al snel dat de achterderry niet meer werkte. Reageert op geen enkele klik vd shifter. De voorderry werkt wel normaal. Accu status checken met de shifter van de achterderry werkt ook nog, Dus met shifter / bekabeling lijkt niks mis. Wel zag ik dat accu bijna leeg was (rood lampje) terwijl ie vorige week nog groen was (vorige maand opgeladen).

Toen heb ik als test de kabel van de achterderry in de voorderry gestoken en dit werkte ook. Dus issue lijkt in de achterderry te zitten. Ook de accu eruit gehaald voor een reset maar helaas.

De knop op de junction ingedrukt totdat hij het programma start van de crash mode. Normaal gaat de achterderry dan alle gears af maar ook nu geen actie . Toen alles weer normaal gezet en ik hoorde de achterderry heel even bewegen, geluid van de servo. Dus er zit nog leven in.

Nu heb ik een vermoeden dat het knopje op junction ingedrukt is door de accupack van mijn ledlamp en dit zo 2 dagen heeft gezeten. (kwam ik later achter) Vandaar ook de lege accu....

Kan het zijn dat de achterderry hierdoor in een "vreemde" modus zit waar ik hem niet meer uit krijg ?
Race: Scott Addict 10 2021
Cx: Focus Mares AL 105 2017
MTB: Focus Raven 8.7 2021

izzibram
Forum-lid
Berichten: 114
Lid geworden op: 25 aug 2010 17:29

izzibram 23 mar 2019 11:02

Gisteravond onderstaande instructie uit de Shimano manual uitgevoerd. Vanmorgen accu er weer in en alles werkt weer! Ook het reset programma loopt ie weer netjes door. Erg wazig....

"If the connection is not restored, push/pull the cage sideways or move it forward and backward by hand."

Weet nu wel , na wat contact met 2 shimano service dealers, dat onderdelen van deze groep (bijna) niet meer te krijgen zijn. Ook onderhoud mbt uitlezen oid was niet mogelijk.
Misschien is Shimano Benelux in Nunspeet contacteren nog een laatste optie.
Race: Scott Addict 10 2021
Cx: Focus Mares AL 105 2017
MTB: Focus Raven 8.7 2021

Plaats reactie