Hallo,
Bij het vernieuwen van mijn derailleurkabels merkte ik hetvolgende en vond na veel googlen geen antwoord; ook niet in de shimano handleidingen :
De kabelset is het product Y60198030
Hier zijn eindkapjes voorzien in 3 verschillende vormen :
A. 2 eindkapjes met een extra versmald gedeelte
B. 2 eindkapjes met 3 inkepingen
C. 2 eindkapjes met 2 inkepingen
ik rij met Ultegra 6700 10 speed triple.
Ooit - bij één van de vorige kabelvernieuwingen - heb ik volgende notitie gemaakt maar weet niet of dit correct is.
A. dient voor 11-speed shifter; zie niet direct in wat het verschil zou zijn met 10- of 11-speed shifter in dit verband;
B. dient voor achterderailleur; in de handleiding van RD-6700 staat wel een aluminium kapje te gebruiken welke niet mee geleverd wordt;
C. zou voor de shifters dienen, indien dus geen 11-speed.
Tevens lopen de kabels door de kader en moet ik dus ook eindkapjes hebben voor de "aansluiting" met de kader. Ook vind ik via google eindkapjes met "longue en short tongue"; waar dienen deze voor ?
Weet iemand mij te zeggen of mijn opsomming correct is, waar fout is, en welke ik dus zou moeten gebruiken voor
1) buitenkabel tussen shiffter en kader (zowel voor- als achterderrailleur zelfde opstelling)
2) buitenkabel tussen kader en achterderailleur.
Dus totaal 6 eindkapjes.
Bedankt om jullie verhelderende antwoorden.
P.S. moest dit onderwerp niet bij techniek horen, gelieve dit dan te verplaatsen,
MVG
Eindkapjes derailleurkabels
Tjonge vediya,
ik moest echt een paar keer lezen om je vraag te begrijpen.
Klopt het als ik het herformuleer als: ik heb 6 eindkapjes; welk soort eindkapje moet waar?
In dat geval:
De kapjes met de pielekes gebruik je op plekken waar je het meest last van (spat-)water hebt; zeker niet in de shifters.
Verder passen (vaak/soms/weetikveel) niet alle kapjes in de uitsparingen voor derailleurs en shifters. Ze moeten er makkelijk in gaan, probeer dus even voor je ze op je kabeleind zet.
Kijk wat werkt en forceer nooit iets.
ik moest echt een paar keer lezen om je vraag te begrijpen.
Klopt het als ik het herformuleer als: ik heb 6 eindkapjes; welk soort eindkapje moet waar?
In dat geval:
De kapjes met de pielekes gebruik je op plekken waar je het meest last van (spat-)water hebt; zeker niet in de shifters.
Verder passen (vaak/soms/weetikveel) niet alle kapjes in de uitsparingen voor derailleurs en shifters. Ze moeten er makkelijk in gaan, probeer dus even voor je ze op je kabeleind zet.
Kijk wat werkt en forceer nooit iets.
Bedankt Matthiav,
Ik heb inderdaad alle handleidingen bekeken; hopelijk geen over het hoofd gezien, maar waarom ? een eindkapje 2 of 3 "inkepingen" heeft; zie ik niet verklaard.
In handleiding SI-6SC0A-002-DUT spreekt men over aluminium kapjes welke niet bij een nieuw kabelset geleverd zijn. Tevens spreekt men over sealed buitenkabel (SP41) en andere SP41 buitenkabel;
Bij de kabelset wordt maar één soort geleverd....
Dus handleidingen zijn niet altijd zo duidelijk, vandaar mijn vraag aan forumleden zoals Sloeren om toch iets ervaring en verduideljking te delen.
MVG
Ik heb inderdaad alle handleidingen bekeken; hopelijk geen over het hoofd gezien, maar waarom ? een eindkapje 2 of 3 "inkepingen" heeft; zie ik niet verklaard.
In handleiding SI-6SC0A-002-DUT spreekt men over aluminium kapjes welke niet bij een nieuw kabelset geleverd zijn. Tevens spreekt men over sealed buitenkabel (SP41) en andere SP41 buitenkabel;
Bij de kabelset wordt maar één soort geleverd....
Dus handleidingen zijn niet altijd zo duidelijk, vandaar mijn vraag aan forumleden zoals Sloeren om toch iets ervaring en verduideljking te delen.
MVG
De kapjes met 2 inkepingen zijn niet afgedicht dus gebruiken onder stuurlint bvb.
De kapjes met 4 (of 3?) inkepingen/ringen zijn WEL afgedicht dus gebruiken waar vuil aan kan bvb aan achterderailleur.
De kapjes met een sprietje aan zijn bedoeld voor de plaatsen waar de buitenkabel stopt en de binnenkabel het frame in gaat of verlaat.
Bij Dura Ace werden alu kapjes gebruikt in shifter en aan achterderailleur, dacht ik mij te herinneren..
De kapjes met 4 (of 3?) inkepingen/ringen zijn WEL afgedicht dus gebruiken waar vuil aan kan bvb aan achterderailleur.
De kapjes met een sprietje aan zijn bedoeld voor de plaatsen waar de buitenkabel stopt en de binnenkabel het frame in gaat of verlaat.
Bij Dura Ace werden alu kapjes gebruikt in shifter en aan achterderailleur, dacht ik mij te herinneren..
Laatst gewijzigd door Raymond62 op 21 mar 2019 22:41, 1 keer totaal gewijzigd.