Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Eindkapjes derailleurkabels

vediya
Forum-lid
Berichten: 15
Lid geworden op: 16 aug 2017 13:18

vediya 20 mar 2019 21:29

Hallo,
Bij het vernieuwen van mijn derailleurkabels merkte ik hetvolgende en vond na veel googlen geen antwoord; ook niet in de shimano handleidingen :

De kabelset is het product Y60198030

Hier zijn eindkapjes voorzien in 3 verschillende vormen :
A. 2 eindkapjes met een extra versmald gedeelte
B. 2 eindkapjes met 3 inkepingen
C. 2 eindkapjes met 2 inkepingen

ik rij met Ultegra 6700 10 speed triple.
Ooit - bij één van de vorige kabelvernieuwingen - heb ik volgende notitie gemaakt maar weet niet of dit correct is.

A. dient voor 11-speed shifter; zie niet direct in wat het verschil zou zijn met 10- of 11-speed shifter in dit verband;
B. dient voor achterderailleur; in de handleiding van RD-6700 staat wel een aluminium kapje te gebruiken welke niet mee geleverd wordt;
C. zou voor de shifters dienen, indien dus geen 11-speed.

Tevens lopen de kabels door de kader en moet ik dus ook eindkapjes hebben voor de "aansluiting" met de kader. Ook vind ik via google eindkapjes met "longue en short tongue"; waar dienen deze voor ?

Weet iemand mij te zeggen of mijn opsomming correct is, waar fout is, en welke ik dus zou moeten gebruiken voor
1) buitenkabel tussen shiffter en kader (zowel voor- als achterderrailleur zelfde opstelling)
2) buitenkabel tussen kader en achterderailleur.
Dus totaal 6 eindkapjes.

Bedankt om jullie verhelderende antwoorden.

P.S. moest dit onderwerp niet bij techniek horen, gelieve dit dan te verplaatsen,

MVG

Gebruikersavatar
sloeren
Forum-lid
Berichten: 1860
Lid geworden op: 04 mei 2012 10:43
Locatie: Krimpenerwaard

Gebruikersavatar sloeren 21 mar 2019 10:17

Tjonge vediya,
ik moest echt een paar keer lezen om je vraag te begrijpen.
Klopt het als ik het herformuleer als: ik heb 6 eindkapjes; welk soort eindkapje moet waar?
In dat geval:
De kapjes met de pielekes gebruik je op plekken waar je het meest last van (spat-)water hebt; zeker niet in de shifters.
Verder passen (vaak/soms/weetikveel) niet alle kapjes in de uitsparingen voor derailleurs en shifters. Ze moeten er makkelijk in gaan, probeer dus even voor je ze op je kabeleind zet.
Kijk wat werkt en forceer nooit iets.

matthiav
Forum-lid
Berichten: 603
Lid geworden op: 02 sep 2015 18:28

matthiav 21 mar 2019 13:31

Welke kapjes je waar moet gebruiken staat duidelijk in de handleidingen van Shimano. Vrij te raadplegen op het internet.

vediya
Forum-lid
Berichten: 15
Lid geworden op: 16 aug 2017 13:18

vediya 21 mar 2019 16:56

Bedankt Matthiav,
Ik heb inderdaad alle handleidingen bekeken; hopelijk geen over het hoofd gezien, maar waarom ? een eindkapje 2 of 3 "inkepingen" heeft; zie ik niet verklaard.
In handleiding SI-6SC0A-002-DUT spreekt men over aluminium kapjes welke niet bij een nieuw kabelset geleverd zijn. Tevens spreekt men over sealed buitenkabel (SP41) en andere SP41 buitenkabel;
Bij de kabelset wordt maar één soort geleverd....

Dus handleidingen zijn niet altijd zo duidelijk, vandaar mijn vraag aan forumleden zoals Sloeren om toch iets ervaring en verduideljking te delen.

MVG

Raymond62
Forum-lid
Berichten: 317
Lid geworden op: 08 feb 2015 11:21

Raymond62 21 mar 2019 22:09

De kapjes met 2 inkepingen zijn niet afgedicht dus gebruiken onder stuurlint bvb.
De kapjes met 4 (of 3?) inkepingen/ringen zijn WEL afgedicht dus gebruiken waar vuil aan kan bvb aan achterderailleur.

De kapjes met een sprietje aan zijn bedoeld voor de plaatsen waar de buitenkabel stopt en de binnenkabel het frame in gaat of verlaat.

Bij Dura Ace werden alu kapjes gebruikt in shifter en aan achterderailleur, dacht ik mij te herinneren..
Laatst gewijzigd door Raymond62 op 21 mar 2019 22:41, 1 keer totaal gewijzigd.

vediya
Forum-lid
Berichten: 15
Lid geworden op: 16 aug 2017 13:18

vediya 21 mar 2019 22:17

Bedankt Raymond, Jaren heb ik getwijfeld welk - waar - en waarom. Uw uitleg is duidelijk en verklaart veel;
MVG

Raymond62
Forum-lid
Berichten: 317
Lid geworden op: 08 feb 2015 11:21

Raymond62 21 mar 2019 22:34

Mijn uitleg is niet helemaal correct zie ik.. Er worden ook eindkapjes met een kort sprietje gebruikt in recente shifters en achterderailleurs. Mijn excuses hiervoor.

Plaats reactie