Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Is hier nog wat aan te redden (schroefdraad bottom bracket)

roos1
Forum-lid
Berichten: 636
Lid geworden op: 17 mei 2006 09:24

roos1 08 mar 2019 07:10

Heb ik ook een keer gehad. Ik was dom bezig. En daardoor de eerste paar lijntjes van het schroefdraad kwijt. Naar de fietsenmaker gegaan. Die heeft met zo'n snijapparaat het draad netjes gemaakt. En de BB kon er zo weer in. Was voor hun 5 minuten werk idd.
Gr Roos

Gebruikersavatar
Marcopfiets
Forum-lid
Berichten: 768
Lid geworden op: 12 jan 2017 15:40

Gebruikersavatar Marcopfiets 08 mar 2019 14:46

Heb nu al het asje besteld. Als dat niet goed werkt kan ik altijd nog een nieuwe draad laten snijden. Dan moet er wel een grotere diameter in lijkt me.

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 08 mar 2019 15:09

Zoals gemeld heeft Italiaanse draad een grotere diameter, en daarmee is je bestelde asje dus onbruikbaar op je fiets...
De breedte van echt Italiaans is ook 70 mm i.p.v. de 68 mm die je nu hebt, dus de beste oplossing is een asunit met inwendige draad die zich vastklemt in zowat elke huls met of zonder draad
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Gebruikersavatar
Marcopfiets
Forum-lid
Berichten: 768
Lid geworden op: 12 jan 2017 15:40

Gebruikersavatar Marcopfiets 09 mar 2019 21:42

Keezx schreef: 08 mar 2019 15:09 Zoals gemeld heeft Italiaanse draad een grotere diameter, en daarmee is je bestelde asje dus onbruikbaar op je fiets...
De breedte van echt Italiaans is ook 70 mm i.p.v. de 68 mm die je nu hebt, dus de beste oplossing is een asunit met inwendige draad die zich vastklemt in zowat elke huls met of zonder draad
zo'n asje heb ik besteld

japiecarbon
Forum-lid HC
Berichten: 5230
Lid geworden op: 09 jan 2007 23:05

japiecarbon 10 mar 2019 17:52

Lje kan 'm er ook met 2 componenten lijm in zetten. Dan kan hij nog 1 rondje mee, totdat je nieuwe cups mee

Gebruikersavatar
Marcopfiets
Forum-lid
Berichten: 768
Lid geworden op: 12 jan 2017 15:40

Gebruikersavatar Marcopfiets 19 nov 2019 12:32

Na bijna 3000km heeft het asje speling. Ik heb het er uit gehaald en de speling zit hem niet in de lagers maar het beweegt binnen de behuizing van de bottom bracket (niet die van de fiets maar waar het asje met lagers in was gevat). Hij klemde nog wel goed. Wel nog twee keer vaster gedraaid omdat het tikte bij aanzetten en op de pedalen staan. Daar was ik eindelijk vanaf maar toen begon het te piepen en kraken tijdens een rit. ook bij niet aanzetten of terugtrappen. Ik weet niet of dat snel erger kan worden maar terugzetten doe ik hem niet. Het asje eerder aangeraden in deze draad vind ik vrij prijzig en bijkomend moet ik er een andere sleutel voor hebben dan mijn huidige shimano bracket aandraaier. Er is nog een ander merk te koop. De YST BB-993 https://www.sjscycles.co.uk/bottom-brac ... d-threads/ Hopelijk gaat die wel voldoen.

jsparie
Forum-lid
Berichten: 3072
Lid geworden op: 12 aug 2005 00:55

jsparie 21 nov 2019 09:51

Ik zou toch eerder zorgen dat de basis goed is. Het draad eens netjes schoonmaken en na laten snijden. Is echt niet duur. En dan de oude as monteren waarbij je montagepasta op schroefdraad en aan de binnenkant van die huls aan de linkerkant moet doen. Heb je dat al wel gedaan ? Grote kans dat daar het geluid vandaan komt (is mijn ervaring met deze assen tenminste)

Die assen zijn verder echt behoorlijk solide en gaan normaal gepsproken echt veel langer mee.

Gebruikersavatar
Marcopfiets
Forum-lid
Berichten: 768
Lid geworden op: 12 jan 2017 15:40

Gebruikersavatar Marcopfiets 21 nov 2019 11:04

Dat gaat de speling niet oplossen ben ik bang. De as met lagers beweegt in het huis. Als dat verergert dan sta ik mooi langs de weg. Kan zijn dat de rechter lager al versleten is. Die zie ik niet. De linker draait soepel.

Gebruikersavatar
Enzzo
Forum-lid HC
Berichten: 7958
Lid geworden op: 18 jul 2018 11:21
Locatie: Frankrijk, Spanje, Italie

Gebruikersavatar Enzzo 21 nov 2019 12:46

Zo heb ik het inderdaad ook eens laten doen. Werkt prima!
'K ga niet ontgoochel'n, 'k ga der staan
…"

jsparie
Forum-lid
Berichten: 3072
Lid geworden op: 12 aug 2005 00:55

jsparie 21 nov 2019 17:02

Marcopfiets schreef: 21 nov 2019 11:04 Dat gaat de speling niet oplossen ben ik bang. De as met lagers beweegt in het huis. Als dat verergert dan sta ik mooi langs de weg. Kan zijn dat de rechter lager al versleten is. Die zie ik niet. De linker draait soepel.
In je eerdere post geef je aan dat er geen speling op de lagers zit. Waar dan wel is me niet geheel duidelijk. Als je rechts goed vast schroeft en dan de linker bus/huls er in draait waar deze op steunt, dan kan er echt niet zo heel veel mis gaan. Heb in het verleden diverse van dit soort assen op verschillende fietsen gehad en herinner me dat alleen op de fiets van mijn vader er na 40.000 + km een keer speling ontstond op de lagers.

Zelfs toen nog niet op de verbinding tussen het de lagerunit en de huls aan de linkerkant. Zelf bij scheve montage lijkt het me bij dit type sterk dat die huls al uitgesleten is of dat de lagers zelf speling vertonen. En als je de as goed vast kunt draaien in het schroefdraad kan daar ook bijna geen speling ontstaan. Dat de unit kan bewegen in de huls indien niet gemonteerd kan kloppen. Maar na montage.... alles kan maar zoals gezegd zelf nog nooit meegemaakt. Ook niet na heel veel km. Wat bedoel je met de rechter lager zie ik niet? De linker ook niet als het goed is. Je kunt toch gewoon voelen aan de as of daar speling op zit ?

Wellicht kun je de linker huls niet ver genoeg indraaien omdat deze vastloopt in het onzuivere schroefdraad ipv pas tegen de unit aan? Dat zou nog een oorzaak kunnen zijn.

Gebruikersavatar
Marcopfiets
Forum-lid
Berichten: 768
Lid geworden op: 12 jan 2017 15:40

Gebruikersavatar Marcopfiets 22 nov 2019 01:40

De linker lager zie je wel als je hem open schroeft.Afbeelding

jsparie
Forum-lid
Berichten: 3072
Lid geworden op: 12 aug 2005 00:55

jsparie 22 nov 2019 10:52

Dat is niet het lager zelf (bij Shimano assen tenminste) maar de unit waar het lager in zit. Dat zit dus nog in die behuizing. Tenminste zo is het altijd geweest bij dit type Shimano cartridge assen. Aan de rechterkant lijkt wel een soort schuine kant te zitten (bij het zilverkleurige deel) . Dat heb ik nog nooit gezien bij originele Shimano assen. Normaal gesproken moet dit vlak zijn en strak aansluiten tegen de bottom bracket. Dit soort assen kun je origineel van Shimano kopen voor eur 15 ofzo. Kun je altijd nog eens proberen. Als je schroefdraad nog te redden is tenminste.

https://www.rosebikes.nl/shimano-bb-un5 ... pas-515134

Op de foto lijkt het een press fit as. Als ik google op het typenummer kom ik die ook tegen in ieder geval. Kan het niet helemaal goed zien, maar het lijkt wel of je een unit voor press fitt hebt. Dat werkt niet samen met schroefdraad uiteraard.

Edit: zit de post nog eens na te lezen en zie dat je zeer waarschijnlijk idd een draadloze bb hebt gekocht. Dat was niet zo handig eerlijk gezegd. Je had beter het schroefdraad kunnen laten natrekken en een originele shimano as met draad kunnen monteren. Nu is het de vraag of dat nog lukt of dat je schroefdraad defnitief naar de kltn is. Waarschijnlijk wel.

Zoals eerder door anderen gesuggereerd kun je dan nu de draadloze unit wellicht nog eens goed vast kitten en er dan nog mee rondfietsen zolang het duurt. Dat kan nog best lang zijn.

Plaats reactie