Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Shimano 105 11s ketting herbruikbaar maken?

SvenH
Forum-lid
Berichten: 9
Lid geworden op: 03 feb 2018 09:02

SvenH 02 mar 2019 19:54

Hoi, graag zou ik mijn 105 11s ketting(en) (CN-HG601) herbruikbaar maken. Dat wil zeggen: ik wil ze meerdere keren kunnen openen en sluiten, zoals ik dat nu ook doe met KMC 8s met hun MissingLink ding.
Zo te zien heeft de Shimano geen speciale sluitschakel maar een speciale, losse pin. Is die wellicht al herbruikbaar? Of moet ik gewoon een setje KMC sluitschakels halen? En wat is dan de juiste manier om de ketting die nu op m'n fiets zit te openen zonder haar te slopen?

PassoEira
Forum-lid
Berichten: 266
Lid geworden op: 10 sep 2018 10:49

PassoEira 02 mar 2019 20:00

Gewoon een snelsluiting voor 11 vitesseketting gebruiken. Welk merk maakt niet uit. Alleen niet van Shimano want die levert die dingen niet. Werkt waarschijnlijk goed. Ik heb geen 11 vit. Maar wel 10 en eerder 9 vitesse en daarmee ging het prima.
Voor de toekomst is te overwegen om geen shimano-kettingen meer aan te schaffen want mijn ervaring met bijna alle merken is dat die van shimano het slechtst zijn.

Gebruikersavatar
De Tukker
Forum-lid
Berichten: 1422
Lid geworden op: 18 mei 2017 21:22
Locatie: Enschede

Gebruikersavatar De Tukker 02 mar 2019 20:23

PassoEira schreef: 02 mar 2019 20:00 ...Alleen niet van Shimano want die levert die dingen niet. ...
Sinds vorig jaar levert Shimano die ook zelf. Google maar ens op 'Shimano Quick Link' .of bekijk het artikel op https://www.fiets.nl/2017/06/03/quick-l ... -cn900-11/


Ik heb geen ervaring met de kwaliteit van Shimano want ik gebruik altijd al een 'no-name' sluiting van Ali En dat bevalt prima.
Laatst gewijzigd door De Tukker op 02 mar 2019 20:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Merckx Sallanches64
Cube Reaction Pro 2018

SvenH
Forum-lid
Berichten: 9
Lid geworden op: 03 feb 2018 09:02

SvenH 02 mar 2019 20:24

Goed om te horen. Van SRAM heb je ze ook al voor minder dan 3 euro.
Rest nog één vraag: hoe de bestaande ketting juist openen? Precies op die ene speciale Shimano pin? En dan op die plek de nieuwe sluitschakel plaatsen?

Gebruikersavatar
De Tukker
Forum-lid
Berichten: 1422
Lid geworden op: 18 mei 2017 21:22
Locatie: Enschede

Gebruikersavatar De Tukker 02 mar 2019 20:36

SvenH schreef: 02 mar 2019 20:24 Goed om te horen. Van SRAM heb je ze ook al voor minder dan 3 euro.
Rest nog één vraag: hoe de bestaande ketting juist openen? Precies op die ene speciale Shimano pin? En dan op die plek de nieuwe sluitschakel plaatsen?
Als je ze niet direct nodig hebt, kunt je ze al krijgen voor minder dan 85 eurocent (https://nl.aliexpress.com/item/AQQ-6-7- ... 2e0eZ1oUPC). Ik heb er altijd genoeg op voorraad want gebruik ze maar een keer.

Open de ketting op een willekeurige plek als de schakel met de 'speciale' Shimano'-pen goed (soepel)werkt. Soms is die schakel wat stugger. In dat geval … op die plek de schakel verwijderen.
Merckx Sallanches64
Cube Reaction Pro 2018

PassoEira
Forum-lid
Berichten: 266
Lid geworden op: 10 sep 2018 10:49

PassoEira 02 mar 2019 21:41

De Tukker schreef: 02 mar 2019 20:36
SvenH schreef: 02 mar 2019 20:24 Goed om te horen. Van SRAM heb je ze ook al voor minder dan 3 euro.
Rest nog één vraag: hoe de bestaande ketting juist openen? Precies op die ene speciale Shimano pin? En dan op die plek de nieuwe sluitschakel plaatsen?
Als je ze niet direct nodig hebt, kunt je ze al krijgen voor minder dan 85 eurocent (https://nl.aliexpress.com/item/AQQ-6-7- ... 2e0eZ1oUPC). Ik heb er altijd genoeg op voorraad want gebruik ze maar een keer.

Open de ketting op een willekeurige plek als de schakel met de 'speciale' Shimano'-pen goed (soepel)werkt. Soms is die schakel wat stugger. In dat geval … op die plek de schakel verwijderen.
En natuurlijk de halve schakel er tussen uithalen waar de snelsluiting voor in de plaats komt..
Ik gebruik steeds weer dezelfde snelsluiting Tot ik twee kettingen versleten heb, Nooit een probleem mee gehad. Als ik hem uiteindelijk hem niet meer gebruik gaat ie bij mijn reservebandjes in het zadeltasje om in geval van nood een thuiskomertje bij me te hebben. In een decennium een keer nuttig geweest: een gebroken shimano ketting.

hagi
Forum-lid
Berichten: 366
Lid geworden op: 12 aug 2009 20:45

hagi 03 mar 2019 11:34

Kmc kettingen gebruiken gaan langer mee.
En hebben snelsluitingen

jsparie
Forum-lid
Berichten: 3072
Lid geworden op: 12 aug 2005 00:55

jsparie 04 mar 2019 00:04

De Tukker schreef: 02 mar 2019 20:36
SvenH schreef: 02 mar 2019 20:24 Goed om te horen. Van SRAM heb je ze ook al voor minder dan 3 euro.
Rest nog één vraag: hoe de bestaande ketting juist openen? Precies op die ene speciale Shimano pin? En dan op die plek de nieuwe sluitschakel plaatsen?
Als je ze niet direct nodig hebt, kunt je ze al krijgen voor minder dan 85 eurocent (https://nl.aliexpress.com/item/AQQ-6-7- ... 2e0eZ1oUPC). Ik heb er altijd genoeg op voorraad want gebruik ze maar een keer.

Open de ketting op een willekeurige plek als de schakel met de 'speciale' Shimano'-pen goed (soepel)werkt. Soms is die schakel wat stugger. In dat geval … op die plek de schakel verwijderen.
Als je een snelsluiting gaat gebruiken maakt het niet zoveel uit maar anders moet je de ketting juist niet meer op deze plaats openen. Conform instructie Shimano in ieder geval. De buitenste schalmen raken namelijk iets beschadigd door het verwijderen van de pen. Daarom niet steeds op dezelfde plaats doen. Zeker niet met de steeds dunner wordende buitenste schalmen van moderne kettingen.

Persoonlijk vind ik de Shimano kettingen vanaf de 10 spd enorm verbeterd. Vroeger wel eens slechte ervaring met een goedkopere variant (8en9 spd) maar vanaf 10 spd en met Dura ace en ultegra uitstekende niveau. Gaan bij mij net zo lang mee als KMC.

Plaats reactie