Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Fiets verbeteren - Merida 300 Ride

KoenB2010
Forum-lid
Berichten: 14
Lid geworden op: 29 aug 2015 08:31

KoenB2010 19 mei 2019 08:15

Beste allemaal,

Ik rij rond op een Merida 300 ride. Prima eerste fiets, die ik vermoedelijk na dit seizoen wil omruilen voor een nieuwe. Nadeel van deze fiets vind ik wel de shifters; die hebben waslijnen. Ik heb daarom een nieuw setje tiagra 4700/4703 3x10 shifters gevonden op internet en wil deze op m’n fiets bouwen. Ik heb al wat filmpjes op internet zitten kijken en op basis daarvan denk ik dat het te doen is. Graag ontvang ik nog wel wat advies daarin van jullie: raden jullie het af/aan? Ga er vanuit dat ik niet een enorm ervaren klusser ben.

In dat kader een andere vraag: wat zou ik idealiter nog meer vervangen in dit kader? Alle rem/versnellingskabels meepakken bijvoorbeeld?

Hoor graag weer!

Groeten, Koen

Hieronder Mn fiets:
https://racefietsblog.nl/racefietsblog- ... n-renners/

Gravelist
Forum-lid
Berichten: 1632
Lid geworden op: 25 apr 2004 13:03

Gravelist 19 mei 2019 08:47

De 4700 groep is een vreemde eend. Die is met niets anders compatible dan met zichzelf.
(Andere cable pull dan andere 10 speed groepen)

Hierdoor is het in jou geval dus niet mogelijk om uitsluitend je shifters te vervangen. Ook je derialleurs zou je dan 4700 moeten nemen.

Beter is om uit te kijken naar een 5700 of 6700 triple shifterset. Die kan wel met je 4600 derialleurs.

Verder inderdaad als je toch bezig bent alle kabels (binnen buiten, schakel en rem) vervangen.

Maar....waarom eigenlijk, je zegt na dit jaar afscheid te nemen, en puur uit esthetisch oogpunt de boel te willen vervangen? De investering die je gaat doen krijg je straks niet terug.

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5208
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 19 mei 2019 10:38

Beetje off topic: Idd even gekeken naar die 4700 groep. Als ik het goed begrijp is de 4700 achterderailleur dezelfde als de 11 speed derailleurs (zelfde pull ratio). De 4700 shifter is dan zo dat die ervoor zorgt dat de derailleur schakelt als een 10 speed (shifter zorgt voor een andere cable pull dan een 11 speed). Beetje wat sram deed met zijn 10 en 11 speed groepen (waar die in de praktijk door elkaar te gebruiken zijn).

En voor de investering: als je fiets nu 300 euro waard is zal je fiets met de nieuwe shifters ook 300 euro waard zijn ;-) (alhoewel; zonder waslijnen krijg je er wel 50 euro extra voor...). Wat je overhoudt is het plezier van het plaatsen.

Walter

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5208
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 19 mei 2019 10:40

Ps; je zal ee normaal niet in slagen de rem en derailleurkabels te hergebruiken bij plaatsen nieuwe shifters.
En als je met veel geduld het wel zou kunnen is de kans groot dat na plaatsen je toch niet tot zuivere prestaties komt omdat je met teveel wrijving in de kabels eindigt.

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15826
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 19 mei 2019 12:11

KoenB2010 schreef: 19 mei 2019 08:15 .............. die ik vermoedelijk na dit seizoen wil omruilen voor een nieuwe. ...........
...............Ga er vanuit dat ik niet een enorm ervaren klusser ben.

In dat kader een andere vraag: wat zou ik idealiter nog meer vervangen in dit kader? Alle rem/versnellingskabels meepakken bijvoorbeeld?
.....................
Het seizoen is halfweg.
Als ik jou was zou ik het seizoen gewoon uitrijden met je huidige fiets, de kosten die je eventueel zou maken kan je slechts voor een klein deel recupereren bij de verkoop.
Als je nu het budget voor de upgrades optelt met je budget voor je nieuwe fiets en dan even uitkijkt naar een licht overjarig model in september dan sla je meerdere vielegen in één klap.
I know myself like no one else
Nothing to defend

tomdumotor
Forum-lid
Berichten: 138
Lid geworden op: 05 sep 2017 21:33

tomdumotor 21 mei 2019 17:01

Zou mijn topic kunnen zijn, heb zelf een merida ride 200 en wil ook upgraden (lichter, betere afmontage, aerodynamischer) , maar ook het geld is hier een probleem :D

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 21 mei 2019 17:54

Aerodynamisch valt er zowat niks te halen bij een fiets, daarvoor kan je beter eens naar jezelf kijken.....
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

tomdumotor
Forum-lid
Berichten: 138
Lid geworden op: 05 sep 2017 21:33

tomdumotor 21 mei 2019 18:15

als ik BIke radar mag geloven is deze fiets erg "upright", zie https://www.bikeradar.com/reviews/bikes ... 00-review/. Heb geen vergelijkingsmateriaal maar als ik er een koop met een betere stack/reach ratio (minder op comfort gericht) , valt daar toch best wat te winnen

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15826
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 21 mei 2019 18:27

tomdumotor schreef: 21 mei 2019 18:15 als ik BIke radar mag geloven is deze fiets erg "upright", zie https://www.bikeradar.com/reviews/bikes ... 00-review/. Heb geen vergelijkingsmateriaal maar als ik er een koop met een betere stack/reach ratio (minder op comfort gericht) , valt daar toch best wat te winnen
Dan kan je een proberen om, als er nog tussen zitten, alle spacers te verwijderen.
De conische spacer te vervangen door een lage spacer.
Een -17° stuurpen te monteren.
Afbeelding
I know myself like no one else
Nothing to defend

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 21 mei 2019 23:49

Als je een fiets berijdt waarmee je gedwongen veel meer rechtop zit dan je zou willen/kunnen, ja dan valt er zeker wat te winnen...
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

cchriss89
Forum-lid
Berichten: 32
Lid geworden op: 02 mei 2019 10:08

cchriss89 22 mei 2019 12:56

Ik kamp met dezelfde uitdaging als de anderen die een instapmodel hebben en hier een upgrade aan willen doen. Ik heb besloten toch wat te investeren, ondanks dat je dit bij evt verkoop niet terugkrijgt. Ik kan door kleine dingen aan te passen het plezier op mijn fiets behouden en dan volgend jaar maar weer zien of ik een nieuwe wil kopen. Daarnaast leer je door zelf de shifters, remmen, wielen etc te verwisselen veel en maakt het nu minder uit als het verkeerd gaat aangezien het dan toch je instapfiets is.

Zelf de shifters met waslijnen nu vervangen, kijken naar ander wielset en andere remmen. Beetje bij beetje leer ik zo meer en kan ik betere afweging maken voor mijn toekomstige nieuwe fiets. (Zelf Scott speedster 40, 2017)

Gebruikersavatar
Philippos
Forum-lid
Berichten: 2851
Lid geworden op: 08 jun 2018 23:40
Locatie: Castricum
Contact

Gebruikersavatar Philippos 22 mei 2019 13:20

Mijn inziens zijn de beste upgrades om mee te beginnen een goede zadel en wielen. Tenzij je naar een ander remsysteem overschakelt later, kun je deze ook gewoon meenemen naar je volgende fiets. Is dus nooit weggegooid geld. En direct veel meer rijplezier, vooral door de goede comfortabele zadel. Met een andere stel wielen, kun je ook direct flink gewicht lozen (relatief gezien dan, jij weegt zelf ook wel wat). Mocht het gewicht van je fiets belangrijk zijn.

Ga je zaken vervangen als een groepset, dan wordt het spannend. Koop je hierna een frameset en zet je alles (zelf) over? Goede investering. Koop je een volledige nieuwe fiets en kun je alleen je wielen en zadel meenemen? Dan is in een nieuwe groepset investeren niet zo verstandig.

Tenzij je alles zelf doet...

Het upgraden van een groepset en dan vooral het zelf doen, levert op termijn ook geld op omdat je dat geld als leergeld kunt zien. Je gaat eerder aan je oude fiets zitten prutsen en leren, dan aan je nieuwe fiets. Als je dit soort zaken zelf kunt doen, bespaar je op termijn veel geld aan fietsenmakers bezoeken.

Plaats reactie