Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Fiets verbeteren - Merida 300 Ride

KoenB2010
Forum-lid
Berichten: 14
Lid geworden op: 29 aug 2015 08:31

KoenB2010 23 feb 2019 17:14

Beste allen,

Ongeveer 2,5 jaar geleden kocht ik de Merida 300 Ride (deze: http://racefietsblog.nl/racefietsblog-t ... n-renners/). De aanschaf van mijn eerste racefiets, maar bovenal m'n kennismaking met het wielrennen. Dat is een succes gebleken.

Inmiddels fiets ik (in deze tijd van het jaar) zo'n 100 - 150 km per week, en in de zomer nog een ronde van een km of 50 extra. De banden en remblokjes etc heb ik in de afgelopen jaren vervangen, voor het overige is de fiets nog zoals ik deze kocht.

Ik twijfel steeds meer of en hoe ik mijn fiets wil veranderen/verbeteren. Ik kijk regelmatig naar 105 groepset, maar gezien de kosten (ongeveer 450 euro aanschaf; ik wil proberen het zelf te monteren, tenzij jullie me dat nu enorm afraden) twijfel ik of dat het waard is. Bovendien weet ik niet of het een duidelijke verbetering is tov Tiagra.

Ik hoor graag jullie adviezen, waarbij mijn eerste gedachten zijn:
- upgrade naar 105 (of zelfs ultegra)
- upgrade wielen (en eventueel zadel, maar dat laatste is meer vanwege comfort)
- aanschaf andere fiets.

Die laatste optie vind ik de lastigste, voornamelijk omdat ik me afvraag wat ik nog voor deze fiets krijg (ik hoop op een euro of 500), en wat een nieuwe (duidelijk betere) fiets dan gaat kosten. Ik kan me voorstellen dat ik dan nog 2000/2500 extra moet inleggen en dat is me momenteel te veel.

Ik hoor graag jullie adviezen!

Alvast bedankt,

Groeten, Koen
Laatst gewijzigd door KoenB2010 op 23 feb 2019 19:03, 1 keer totaal gewijzigd.

wdfl
Forum-lid
Berichten: 710
Lid geworden op: 02 mar 2015 16:27

wdfl 23 feb 2019 18:02

veel zal je er niet meer voor krijgen, spijtig genoeg.
wielen kunnen al heel veel doen.
tiagra naar 105 ook wel

een nieuwe fiets is natuurlijk ook een optie.
2000-2500 euro is ook wel al een zeer mooie fiets, met 1500-2000 ga je ook al een eind ver geraken
And if it's fast or slow
All I really know is I'm gonna enjoy the ride (Krewella- Enjoy the ride)

loekie1976
Forum-lid
Berichten: 74
Lid geworden op: 21 jun 2009 20:23

loekie1976 23 feb 2019 19:58

Schat in dat je huidige fiets nog rond de 300-400 opbrengt. Wat ik zou doen is op marktplaats gaan zoeken naar racefietsen van rond de €1500, rond dit bedrag zie je er best veel die minimaal gebruikt zijn.
Uit ervaring weet ik dat het lastig is om een fiets die €4000 nieuw heeft gekost na 2 jaar nog voor €1500 te verkopen.
Vraag de verkoper naar het aankoopbewijs en/of nog aanwezige garantie, is die er niet, kijk je gewoon verder. Als voorbeeld een fiets die geschikt zou kunnen zijn::
https://www.marktplaats.nl/a/fietsen-en ... ousPage=lr

Swedish Chef
Forum-lid
Berichten: 1260
Lid geworden op: 05 apr 2012 20:16
Locatie: Enschede

Swedish Chef 24 feb 2019 22:04

Met goed zoeken en misschien een mazzel van een overjarig model, moet je voor 1500 euro een hele knappe fiets kunnen vinden, technisch beter dan je huidige fiets. Als je je Merida dan voor 300-400 euro kan verkopen weet je waar je op moet rekenen. Je hoeft er dus niet per se 2000 of meer bij te leggen. Een gebruikte fiets kan ook, wel lastig om de goede fiets voor de juiste prijs te vinden. De MP fiets die Loekie1976 noemt, lijkt mij geen buitenkans. Een nieuwe Ultima CF SL met Ultegra kost zo'n 2200 euro. Met 105 kost die nieuw 1500 euro.

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 25 feb 2019 10:12

Je hebt een instapmodel gekocht en nu blijkt dat de wielersport je te pakken heeft. Dan mag je deze fiets vervangen voor iets mooiers. Met je huidige fiets is niets mis, maar ik zou er geen geld in steken. Het levert geen waardeverhoging op.

Als je geen nieuwe wilt, rijd deze dan op. Met Tiagra is helemaal niets mis, behalve dat er in het peloton meewarig naar gekeken wordt. Die 450 euro's voor een 105-groep kun je beter in je spaarpot laten zitten en besteden aan je tweede fiets.
Hierboven staat al hoe je dat het beste aanpakt: overjarig model kopen, of een goeie tweedehandse van rond de 1.500 via MP of dit forum. Je kunt het uitproberen door een 'te koop gevraagd' topic te openen met je wensen.

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16063
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 25 feb 2019 13:27

Geen ketting en cassette vervangen al die tijd?

Zo'n Merida Ride heeft wel een erg comfortabele geometrie. Iets anders gaat al snel een stuk sportiever zitten. eigenlijk komt alleen de Trek Domane erbij in de buurt.
Had je destijds een specifieke reden om voor deze geometrie te kiezen dan zou ik zeker aan upgraden denken .

Ook overstappen naar een andere fiets met aluminium frame lijkt mij niet echt zinvol, tenzij je juist wel een andere geometrie wenst. Ook als je gewoon lekker aan je fiets wilt (leren) sleutelen is het er leuk om er zelf een andere groep op te zetten. Ik zou dan wel kijken naar een tweedehands groep. houdt ook dit forum in de gaten want er worden regelmatige leuke groepsets en wielen verkocht hier.
Campagnolo Ultra Dork

KoenB2010
Forum-lid
Berichten: 14
Lid geworden op: 29 aug 2015 08:31

KoenB2010 02 mar 2019 19:06

Allen,

Veel dank voor jullie reacties. Ik laat het idee om m’n huidige fiets te upgraden gaan. Die heb ik destijds gekocht omdat ie in de goede prijsrange zat, lekker reed en mooi was, maar denk dat in nu toe ben aan een iets sportiever model, het stuur is inderdaad bovengemiddeld hoog.

Ondertussen kijk ik verder en gaat de grootste interesse uit naar Canyon. Eerder een Ultimate dan een Aeroad (Endurance heb ik nog niet echt overwogen, maar ik laat me graag overtuigen), en kwam ik deze fietsen tegen op MP. Hoe denken jullie hierover?

Canyon Ultimate CF met disc brakes
http://link.marktplaats.nl/m1378300431? ... nt=app_ios

http://link.marktplaats.nl/m1376840608? ... nt=app_ios

Dank nogmaals. Reacties zijn zeer gewaardeerd!

Groeten,

Koen

ic3d
Forum-lid
Berichten: 229
Lid geworden op: 29 jan 2017 21:58

ic3d 03 mar 2019 01:12

Persoonlijk zou ik niet direct een nieuwe fiets kopen. Het wisselen van een frame levert je qua snelheid nagenoeg niets op en qua comfort (daar heb ik je niet over horen klagen) waarschijnlijk dan ook niet. Als die aanname klopt, dan zou ik voor een andere groepset en wellicht een andere wielset gaan. En dat hoeft allemaal niet tegelijkertijd. Een cassette en ketting zou ik zeker nieuw kopen, maar derailleur en shifters kunnen in goede staat prima tweedehands. Hetzelfde geldt voor de remmen en een eventuele crankset.

Ter illustratie. Ik heb recentelijk een Ultegra achterderailleur op Marktplaats voor 15 euro gekocht, twee Ultegra remmen voor hetzelfde bedrag (inclusief blokken), Ultegra shifters (met een beetje geluk) voor 40 euro, voorderailleur voor 10 euro en een Ultegra crankstel met nieuwe voorbladen voor 80 euro. Kortom, met verzendkosten, nieuwe kabels, etc. nog geen 200 euro. En het rijdt als een trein. Dat gezegd hebbende, ik vind het ook leuk hiermee bezig te zijn. Als je dat niet vindt, dan moet je alles gewoon in één keer ergens bestellen en betaal je wat meer ;)

Dan heb je nog geen nieuwe wielen, maar dat kan de volgende stap zijn. Icm goede banden kan dit een hoop leveren.

Begin met het gene waar je het meeste "last" van hebt. En breidt uit. Het zal de waarde van je fiets misschien niet 1,2,3 vergroten, maar als je weer een aantal jaar vooruit kunt, scheelt je dat toch honderden of wellicht duizenden euro's.

kappa-man
Forum-lid
Berichten: 855
Lid geworden op: 04 dec 2007 23:16

kappa-man 04 mar 2019 13:20

KoenB2010 schreef: 02 mar 2019 19:06 Allen,

Veel dank voor jullie reacties. Ik laat het idee om m’n huidige fiets te upgraden gaan. Die heb ik destijds gekocht omdat ie in de goede prijsrange zat, lekker reed en mooi was, maar denk dat in nu toe ben aan een iets sportiever model, het stuur is inderdaad bovengemiddeld hoog.

Ondertussen kijk ik verder en gaat de grootste interesse uit naar Canyon. Eerder een Ultimate dan een Aeroad (Endurance heb ik nog niet echt overwogen, maar ik laat me graag overtuigen), en kwam ik deze fietsen tegen op MP. Hoe denken jullie hierover?

Canyon Ultimate CF met disc brakes
http://link.marktplaats.nl/m1378300431? ... nt=app_ios

http://link.marktplaats.nl/m1376840608? ... nt=app_ios

Dank nogmaals. Reacties zijn zeer gewaardeerd!

Groeten,

Koen
De eerste fiets is een maat L, de tweede een XL.

verder zijn het in mijn ogen twee totaal verschuillende fietsen.

voor (bijna) de prijs van die tweede heb ik nog wel een carbon Ultimate staan met 10 speed Sram Red (zonder wielen)

Als je een stap maakt, probeer die stap dan zo groot mogelijk te maken.
Kijk naar Ultegra ipv 105 en naar carbon ipv alu

Wielen kan je later nog wel los upgraden, frame en groep niet/moeilijker
Opgeven is geen optie!

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16063
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 04 mar 2019 13:55

Als je een fiets van 1500 euro bekijkt, neem dan een nieuwe Ultimate CF SL 7.0 (bij voorkeur in het rood).
Campagnolo Ultra Dork

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16063
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 04 mar 2019 13:58

ic3d schreef: 03 mar 2019 01:12 Persoonlijk zou ik niet direct een nieuwe fiets kopen. Het wisselen van een frame levert je qua snelheid nagenoeg niets op en qua comfort (daar heb ik je niet over horen klagen) waarschijnlijk dan ook niet.
Als je van een extreme endurance geometrie naar een sportieve geometrie gaat win je juist wel aan snelheid.
Campagnolo Ultra Dork

vermeulen
Forum-lid
Berichten: 1259
Lid geworden op: 14 sep 2008 12:58

vermeulen 04 mar 2019 15:51

Een ander frame in jouw prijsklasse (van een fiets van 600 euro overstappen naar een fiets van 1500 euro) maakt wel degelijk een verschil, niet alleen in gewicht maar ook in stijfheid, en dat merk je tijdens het fietsen. Het is moeilijk te omschrijven hoe je het merkt, maar je fiets reageert als het ware directer en voorspelbaarder op jouw bewegingen. Kwa comfort gaat het dan misschien wat achteruit (hij reageert ook directer op de putten in de weg), maar comfort is ook niet waar een racefiets voor gemaakt is.

Verder zeker ook niet de wielen onderschatten, die maken ook een wereld van verschil in de ervaring.

Plaats reactie