Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Tandwiel van casette vervangen ?

karine01
Forum-lid
Berichten: 68
Lid geworden op: 04 nov 2013 16:15

karine01 19 feb 2019 17:11

Daarstraks nog nagekeken, wanneer ik 40 km/u fiets draai ik rond de 80 RPM op tand 13.

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 19 feb 2019 17:53

karine01 schreef: 19 feb 2019 15:12 Ik was ook al aan het overwegen om eventueel vooraan een 50T te leggen om dan achteraan vaker in het midden te kunnen fietsen.
Lijkt mij zeker een goed idee. Misschien past een 53 zelfs wel?
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

karine01
Forum-lid
Berichten: 68
Lid geworden op: 04 nov 2013 16:15

karine01 20 feb 2019 18:05

Nog eens een vraagje over de cassette.
Zijn de tandwielen compatibel van Shimano ?
Ik bedoel kan je bv de tandwielen van de 105 cassette op de SLX cassette leggen ?

Heeft iemand een idee welk kettingblad er eventueel op die Vado 5 zou kunnen passen ?
Nu ligt er Shimano Kettingblad 48T, BCD: 104, single Xsync style 10-/11-speed op.

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 20 feb 2019 22:22

11 speed Shimano kransen zijn onderling compatibel , ja.
Voor het voorblad kan je eens googelen op 104 bcd voor wat er zoal te koop is.
Valt vermoedelijk tegen , groter dan 48.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7924
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 20 feb 2019 23:33

karine01 schreef: 20 feb 2019 18:05 Heeft iemand een idee welk kettingblad er eventueel op die Vado 5 zou kunnen passen ? Nu ligt er Shimano Kettingblad 48T, BCD: 104, single Xsync style 10-/11-speed op.
Vado 5 is mij onbekend. Een crankstel met boutcirkel 104mm is heel gangbaar voor een mountainbike. Veel materiaal te koop. Maar een Xsync kettingblad is een narrow-wide blad origineel van SRAM, een combinatie met een Shimano kettingblad lijkt me onmogelijk: een narrow-wide kettingblad laat de ketting niet los (dat is ook de bedoeling). Wordt hier wat door elkaar gehaald?
Groter dan 48t met een boutcirkel van 104mm bestaat wel: bij TA Spécialités serie Chinook in 50t. Maar dat is niet narrow-wide. Moet dat ook nog onder een scherm passen?

karine01
Forum-lid
Berichten: 68
Lid geworden op: 04 nov 2013 16:15

karine01 21 feb 2019 15:30

Hier zie je de Vado 5
https://www.specialized.com/be/nl/women ... 0/p/129501

Wanneer je onderaan bij specificaties kijkt zie je :
CHAIN Shimano CN-HG601, 11Speed
CRANKSET Custom alloy crankarms
SHIFT LEVERS Shimano SLX, 11-speed
CASSETTE Shimano SLX M7000, 11-speed, 11-42t
CHAINRINGS 48T, BCD: 104, single Xsync style 10-/11-speed
REAR DERAILLEUR Shimano Deore XT, Shadow Plus, SGS cage, 11-speed

Plaats is er in ieder geval genoeg.
Ik vraag me ook wel af welk verschil 50t zou maken voor de cassette ?
Zou ik daarmee al 3 tandwielen kunnen opschuiven achteraan ?

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37674
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 21 feb 2019 15:41

Voor een 27.5" wiel:
50t x 12 x 80RPM = 45 km/u
48t x 12 x 80rpm = 42.5 km/u
48t x 11 x 80 rpm = 46.5 km/u
46t x 11 x 80 rpm = 45 km/u
Less is bore

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7924
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 21 feb 2019 15:46

Ok. heb je nu een of twee kettingbladen? En indien een: heeft dat blad afwisselend een dikke en en dunne tand?: dat is narrow-wide. Houdt de ketting vast. De vermelding Xsync is verwarrend in combinatie met Shimano, zal wel een slippertje zijn van de marketing jongens.

Laatste vraag: nee, 50t of 48t maakt bijna niets uit: 4% verschil. Dat is minder dan het verschil tussen tussen 13t en 14t (9%). De SLX cassette gaat van 11-13-15- enz

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 21 feb 2019 15:50

karine01 schreef: 21 feb 2019 15:30 Hier zie je de Vado 5
https://www.specialized.com/be/nl/women ... 0/p/129501

Plaats is er in ieder geval genoeg.
Ik vraag me ook wel af welk verschil 50t zou maken voor de cassette ?
Zou ik daarmee al 3 tandwielen kunnen opschuiven achteraan ?
Nee, met een 50 schiet je weinig op, zelfs niet 1 kransje.
Je zal een andere crankset moeten monteren om achter 1 krans groter te kunnen rijden.....
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

karine01
Forum-lid
Berichten: 68
Lid geworden op: 04 nov 2013 16:15

karine01 21 feb 2019 16:04

1 kettingblad en dat heeft inderdaad een brede en daarna een smalle tand.
Ik denk dat voorlopig de beste optie gaat zijn van die twee kleine(11+13) te vervangen.
Misschien zelf eens uitkijken voor een sleutel en kettingzweep zodat ik dit in de toekomst zelf kan gaan doen.

Wat is trouwens het verschil tussen de Shimano M7000 en de M8000 reeks ?

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37674
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 21 feb 2019 16:30

Je cadans verhogen werk beter. Een cadans van 90 geeft je ca 45 op de 13.
Zoals gezegd: ik rij op de rechte stukken continue 46.5 (GPS, 48.3 op de onboard fietscomputer) en de 11 en 12 zijn vrijwel schoon (27.5", 57-584 banden). RPM rond de 95.
Less is bore

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7924
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 21 feb 2019 17:38

karine01 schreef: 21 feb 2019 16:04 Wat is trouwens het verschil tussen de Shimano M7000 en de M8000 reeks ?
M7000 is 11v SLX en M8000 is de nummeraanduiding voor 11v Deore XT. kwaliteit- en prijsverschil. XT is beter, maar in het onderhavige geval zullen de tandwielen net zo snel slijten.

Plaats reactie