Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Oude casette

TArnhem
Forum-lid
Berichten: 1
Lid geworden op: 14 feb 2019 09:59

TArnhem 14 feb 2019 10:50

Goedemorgen Allemaal,

Ik ben bezig een oude Gazelle Tour de l'Avenir nieuw leven in te blazen en vraag mij af welke cassette afnemer ik nodig heb.
20190213_212101.jpg
Ja,.,, ik kan inderdaad even langs de FM maar haal liever al het materiaal zelf aangezien ik het ook als leerproces zie.

Hoop dat iemand mij kan helpen.

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 14 feb 2019 11:15

Dat is een pignon en geen caSSette....
Een afnemer daarvoor heeft 2 nokken zoals b.v. Maeda, Maillard, Suntour en diverse anderen.
Vermoedelijk past deze wel, maar ik geef daar geen garantie op:
https://hollandbikeshop.com/fietsgereed ... ken-ta100/

PS, het lijkt me een Maeda freewheel op de foto, maar het merk is net niet te lezen....
Edit: Maeda is een oude Japanse fabrikant die ook de naam Suntour voerde voor fietsonderdelen.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

PassoEira
Forum-lid
Berichten: 266
Lid geworden op: 10 sep 2018 10:49

PassoEira 15 feb 2019 21:10

Ik weet niet waar je woont maar zo'n pignonafnemer heb ik waarschijnlijk nog wel liggen. Maar moet dan eerst even zoeken.

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7924
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 15 feb 2019 23:14

Bedenk dat er meer dan 10 soorten afhalers zijn, waarvan er nog maar enkele of misschien nog maar een te koop zijn. Thans hebben de nieuwe schroefpignons (vaak met HG kransjes) allemaal de moderne Shimano standaard met splines, lijkend (maar toch anders) op de Shimano cassette afhaler. De oude Shimano standaard, met twee nokken, lijkt mogelijk ook te passen op deze pignon. Het is altijd de vraag of je de pignon er wel afkrijgt.

ultra_ivo
Forum-lid
Berichten: 2066
Lid geworden op: 20 okt 2004 17:06

ultra_ivo 16 feb 2019 08:43

De beste manier om een pignon er af te krijgen is in een bankschroef. De afnemer goed in de bankschroef bevestigen en het wiel er omgekeerd bovenop. Dan met een uitvalas goed zekeren zodat hij er niet afglijdt en je de nokken vermoordt. Daarna aan het wiel gaan draaien, zo heb je een grotere hefboom.

https://www.youtube.com/watch?v=H7bDgnfn4uU

Plaats reactie