Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Geen klikpedalen

vermeulen
Forum-lid
Berichten: 1259
Lid geworden op: 14 sep 2008 12:58

vermeulen 13 feb 2019 10:40

Bij de meeste klikpedalen kun je de weerstand voor het uitklikken instellen; als je die helemaal los draait ben je bij de minste beweging uitgeklikt (iets wat de iets geroutineerdere fietsers juist niet willen).
Op de achterkant van het pedaal zit dan een heel klein schroefje waar een inbusboutje in kan.

Met mijn vriendin heb ik ook een traject doorlopen om haar aan de klikkers te krijgen.
In het begin had ze heel veel moeite met uitklikken, en ik me maar afvragen waarom (en zeggen: "gewoon je hiel naar buiten draaien"), en dat lukte maar niet. Iedere keer als het wel lukte klonk het ook alsof er heel veel geweld bij aan te pas kwam.
En dit alles terwijl ik de weerstand er al af had gedraaid.

Uiteindelijk kwam ik er achter dat ze nog met haar volle gewicht op de voet stond die uitgeklikt moest worden, en dat het dan blijkbaar een stuk moeilijker is om uit te klikken.
Misschien is dit bij jou ook aan de hand?

Deleted_User
Forum-lid
Berichten: 3564
Lid geworden op: 03 nov 2009 01:25

Deleted_User 13 feb 2019 12:04

vermeulen schreef: 13 feb 2019 10:40 een heel klein schroefje waar een inbusboutje in kan.
een boutje in een schroefje ?????

vermeulen
Forum-lid
Berichten: 1259
Lid geworden op: 14 sep 2008 12:58

vermeulen 13 feb 2019 12:47

afrit13 schreef: 13 feb 2019 12:04
vermeulen schreef: 13 feb 2019 10:40 een heel klein schroefje waar een inbusboutje in kan.
een boutje in een schroefje ?????
:lol:
sleuteltje

velopierre
Forum-lid
Berichten: 174
Lid geworden op: 03 jun 2017 11:58
Locatie: Midden Nederland

velopierre 13 feb 2019 18:46

Ik heb ook geen klikpedalen. Mijn knieen vinden dat niet fijn. Bij hogere snelheden is het dan wel moeilijker om je voeten goed op de trappers te houden. En het ziet er natuurlijk niet uit.
Ik gebruik tourpedalen.
https://www.bbbwebshop.nl/nl/mtb-pedale ... pd-17.html
Ik ben niet echt tevreden over de levensduur van deze pedalen. Ze beginnen snel te kraken.

Gebruikersavatar
depoldertoerist
Forum-lid
Berichten: 1747
Lid geworden op: 28 mei 2009 21:57
Locatie: Waddinxveen
Contact

Gebruikersavatar depoldertoerist 13 feb 2019 22:05

velopierre schreef: 13 feb 2019 18:46 Ik heb ook geen klikpedalen. Mijn knieen vinden dat niet fijn. Bij hogere snelheden is het dan wel moeilijker om je voeten goed op de trappers te houden. En het ziet er natuurlijk niet uit.
Ik gebruik tourpedalen.
https://www.bbbwebshop.nl/nl/mtb-pedale ... pd-17.html
Ik ben niet echt tevreden over de levensduur van deze pedalen. Ze beginnen snel te kraken.
die pedalen ken ik.. echt baggerkwaliteit na paar duizend km heb je spelling op het asje en roesten kunnen ze ook prima en met nat weer is de grip ook niet top.

Zelf heb ik nu deze op de singlespeed
https://www.decathlon.nl/p/mtb-pedalen- ... mc=8244912
Die bevallen me prima.

het is al een paar keer gezegd: het gaat er om dat jij met plezier fietst. klikpedalen is prima aan te wennen, maar als je dat niet ziet zitten... gewoon lekker gaan fietsen met setje goede flatpedals...
BIKE to Work. Work to Eat. Eat to live. Live to BIKE

Daffers
Forum-lid
Berichten: 31
Lid geworden op: 06 jan 2019 15:11

Daffers 18 feb 2019 11:28

Check even of je plaatjes goed vastzitten. Was bij mij in het begin niet. Toen klikte ik ook steeds heel moeilijk uit. Als ze goed vastzitten moet uitklikken heel makkelijk gaan.
Apex Blackbuck
Sensa Romagna Comp 105

velopierre
Forum-lid
Berichten: 174
Lid geworden op: 03 jun 2017 11:58
Locatie: Midden Nederland

velopierre 22 feb 2019 16:42

Vandaag toch maar klikpedalen aangeschaft. Shimano SPD SL. Ik heb de plaatjes vrij schuin afgesteld en dit lijkt goed te gaan. Uitklikken gaat alleen als de trapper beneden staat. De 32 graden die daar voor nodig is vind ik vrij veel. Ik zie nu dat je bij Look maar 15 graden hebt om uit te klikken.
Ik merk dat het rendement hoger is met klikpedalen omdat er geen energie verloren gaat in het rubber van een zool.
Laatst gewijzigd door velopierre op 22 feb 2019 17:30, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7924
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 22 feb 2019 17:39

velopierre schreef: 13 feb 2019 18:46 Ik heb ook geen klikpedalen. Mijn knieen vinden dat niet fijn. Bij hogere snelheden is het dan wel moeilijker om je voeten goed op de trappers te houden. En het ziet er natuurlijk niet uit. Ik gebruik tourpedalen.
https://www.bbbwebshop.nl/nl/mtb-pedale ... pd-17.html
Ik ben niet echt tevreden over de levensduur van deze pedalen. Ze beginnen snel te kraken.
Deze pedalen kun je maar aan een kant gebruiken. Ze zijn ontworpen om met toeclips en riempjes te gebruiken. De andere kant is niet vlak, je voelt het ashuis in de bal van je voet, zowel onplezierig als ineffcient.

Gebruikersavatar
alliance_0
Forum-lid
Berichten: 1437
Lid geworden op: 08 aug 2010 02:06

Gebruikersavatar alliance_0 22 feb 2019 18:18

@Velopierre Je plaatjes schuin afstellen DAT zullen je knieën niet fijn vinden!

velopierre
Forum-lid
Berichten: 174
Lid geworden op: 03 jun 2017 11:58
Locatie: Midden Nederland

velopierre 22 feb 2019 19:49

Mijn voeten staan een klein beetje naar buiten. Dus met de plaatjes een beetje schuin staan mijn knieën weer recht. :D

Plaats reactie