Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Geen klikpedalen

Gebruikersavatar
jwkeij
Forum-lid
Berichten: 1699
Lid geworden op: 16 jan 2013 15:06

Gebruikersavatar jwkeij 12 feb 2019 15:25

53x11 schreef: 12 feb 2019 13:04 Flatpedals. Bieden nog verbazingwekkend veel grip, al zou ik mijn clipless pedalen er niet voor willen inruilen
+1!
Of koop dual mtb pedalen. Ene kant is een flat pedal met schroefjes, andere kant mtb. Maar die zitten bij lange na niet zo strak als race pedalen. Wil je gewoon niet ingeklikt zitten: Crankbrothers en Hope hebben goede flat pedals in het assortiment.

Zelf heb ik de EH500 dual pedaaltjes. Dan hoef ik niet meer die hele riedel van omkleden, als ik 'gewoon relaxt' even een stukje wil touren in mn normale kloffie. Das trouwens ook wel eens lekker. Gewoon. Fietsen en genieten.
WiND 56 - 2020

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 8945
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 12 feb 2019 15:39

CarloSc schreef: 12 feb 2019 14:06 Inderdaad het omvallen, al een paar keer gebeurt. Ben nu eigenlijk niet meer lekker aan het fietsen, maar steeds aan het nadenken. Dus niet echt relax meer!
pff, watje. Is jou nooit geleerd dat je met vallen en opstaan leert? Voor klikpedaaltjes geldt dat vrij letterlijk...
:mrgreen: ;)
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

jeffreyh1984
Forum-lid
Berichten: 52
Lid geworden op: 16 jan 2019 21:11

jeffreyh1984 12 feb 2019 15:43

Ik rijd zelf met MTB schoenen op de racefiets. Met een paar knappe overschoenen zie je het niet en het loopt wel een stuk fijner als je een keer van de fiets moet ;) Als ik me niet vergis zijn er voor deze schoenen plaatjes die in meerdere posities losklikken (bijvoorbeeld als je aan het pedaal trekt omdat je vergeten bent los te klikken) de SH56 multi release plaatjes. https://www.mantel.com/shimano-spd-mult ... gKYF_D_BwE

Ik gebruik zelf de single release in combinatie met de m530 pedalen https://m.bikester.nl/fietsonderdelen/f ... 12144032:s op de racefiets en nooit last gehad van te laat uit klikken. Heb ze dan ook niet muurvast staan, dat vind ik niet fijn. Op de MTB rijd ik met flatpedals. Tegenwoordig klik ik zelfs op de stadsfiets al los omdat het zo’n gewenning geworden is 😂

Gebruikersavatar
De Tukker
Forum-lid
Berichten: 1422
Lid geworden op: 18 mei 2017 21:22
Locatie: Enschede

Gebruikersavatar De Tukker 12 feb 2019 15:47

@CarloSc: Kan het zijn dat je regel 1 voor het rijden met klikpedalen hebt overgeslagen?

1. Als je net begint met klikpedalen stel die dan zo licht mogelijk af.
2. Oefen het in- en uitklikken 'droog', bijvoorbeeld tegen een muurtje
...
etc. :)
Merckx Sallanches64
Cube Reaction Pro 2018

Gebruikersavatar
Supergrover
Forum-lid HC
Berichten: 4468
Lid geworden op: 14 feb 2007 22:10

Gebruikersavatar Supergrover 12 feb 2019 15:56

Hier wordt alles nog een keer uitgelegd,
@0.30 sec moet heel herkenbaar zijn.....





"nat hout brandt niet!! "

Bianchi via Nirone 7

StefanJ
Forum-lid
Berichten: 426
Lid geworden op: 15 aug 2011 10:13

StefanJ 12 feb 2019 18:45

Iedere gebruiker van klikpedalen zal dit herkennen. Net als de meesten hier, zou ik echt niet meer zonder willen. Ik zou bijna durven beweren dat ik wat meer controle heb doordat ik zekerheid heb dat de voetjes echt goed op de pedalen blijven.

Kwestie van letterlijk vallen en opstaan. Eerst oefenen tegen een muurtje, daarna op lage snelheid. Tip, gras valt net iets fijner. Voordeel, op een duur leer je ook vallen. Ik denk dat de meesten hier bij vergeten uit te klikken, inmiddels volledig pijn- en schadeloos hun val kunnen maken, mits er geen obstakels in de weg staan. Op den duur doet alleen nog maar het ego pijn.

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8359
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 12 feb 2019 19:40

@StefanJ, de laatste alinea is voor mij een stuk onzin. Maar gelukkig voor jou dat het je zo als je schrijft lukt om te vallen zonder echte zeer.
Maar voor @CarloSc, ik zou niet meer zonder klikpedalen willen.

Gebruikersavatar
synapse
Forum-lid
Berichten: 1100
Lid geworden op: 09 sep 2005 11:51

Gebruikersavatar synapse 12 feb 2019 20:20

Met super lage snelheid (bijna nul) vallen is echt héél anders dan op snelheid vallen....
Misschien dat je dan wat hebt aan judo, maar zeker niet aan vergeten uit te klikken!

Overigens is het uitklikken echt héél simpel en snerl te automatiseren.
10 of 15 keer uitklikken een het zit er in....
Courir c'est mourir un peu

StefanJ
Forum-lid
Berichten: 426
Lid geworden op: 15 aug 2011 10:13

StefanJ 12 feb 2019 22:53

Ik zou er eigenlijk nog aan toe willen voegen dat wellicht de angst om te vallen de grootste boosdoener is. Het focussen op niet vallen en vervolgens als het dan misgaat, toch nog krampachtig willen voorkomen dat je valt, werken niet mee in het daadwerkelijk niet vallen en het 'plannen' van de landing.

Zie het als focussen op het paaltje waar je niet tegenaan wilt fietsen. Kijken waar je heen moet, niet waar je niet heen moet, want dan raak je m gegarandeerd.

Beginnen op platform pedalen om aan een fiets te wennen alvorens gelijk naar klikpedalen te gaan, is geen slecht idee. Klikpedalen volledig afzweren vanwege angst voor vallen, beter die angst overwinnen.

@ Jans: https://www.fiets.nl/2012/06/13/cursus- ... -te-leren/

Djemz
Forum-lid
Berichten: 1751
Lid geworden op: 25 feb 2018 15:08

Djemz 12 feb 2019 23:04

Klikpedalen hebben me toch al een paar keer een valpartij voorkomen. 2x dat mijn voorwiel weg ging en ik mijn voet wou zetten (maar dat lukte natuurlijk niet want die zit vast) en door die trek beweging had ik mijn fiets weer onder controle.

Maar uitklikken zoals profs dit kunnen als ze voelen dat het misgaat kan ik ook wel niet. Hoe je zoiets onder de knie krijgt is me een raadsel.

Als ik zou sur placen dan val ik zekerlijk om doordat ik niet tijdig zou kunnen uitklikken het moment dat ik om dreig te vallen.

Gebruikersavatar
sloeren
Forum-lid
Berichten: 1860
Lid geworden op: 04 mei 2012 10:43
Locatie: Krimpenerwaard

Gebruikersavatar sloeren 12 feb 2019 23:07

Hoi CarloSc,
Ik zou gewoon een paar pedalen van 10 Euro op je fiets schroeven.
Als blijkt dat je wensen krijgt kan je altijd nog andere trajecten in.
Dat hele gedoe met koersfietsen is het eerste decennium toch een beetje een zoektocht naar wat je wilt, wat je kunt en fijn vindt.

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8359
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 12 feb 2019 23:16

Ik ben in tegenstelling tot velen, nog nooit gevallen doordat ik niet uit kon klikken. Eén keer toeval dat ik een ander beet kon pakken.
Maar ik zal geen gebruik maken van de valtraining. Mijn schouder zou me dat niet in dank afnemen. Maar misschien is het wel een goede tip die cursus.

Plaats reactie