Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Quarq Dzero muurvast

Gebruikersavatar
Ritsuke
Forum-lid
Berichten: 136
Lid geworden op: 07 mei 2015 09:46
Locatie: België
Contact

Gebruikersavatar Ritsuke 08 jan 2019 13:49

Ik heb hulp nodig. Ik heb hier een frame waarvan ik de powermeter wil verwijderen maar het ding zit muurvast. Naar mijn mening doe ik iets verkeerd want ik heb al aardig wat powermeters verwijderd en dit nog nooit tegen gekomen.

Iemand raad hoe je een Quarq Dzero zou moeten demonteren? Ik proberen dus met een inbus 8 CCW los te draaien maar wat ik ook probeer, er is geen beweging. Zelf niet als ik er een holle buis van 3M over heen schuif. Je zou verwachten dat 54NM wat minder inspanning nodig heeft... ;)

Foto's ter illustratie.
Bijlagen
dzero1.JPG
dzero2.JPG
dzero3.JPG

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 8942
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 08 jan 2019 14:14

Het lijkt er toch op dat het ding vastgecorrodeerd zit, want volgens mij doe je niets fout. Wat ook nog wel eens wil helpen is om een lange inbus zodanig in de bout te steken dat deze een hoek maakt van ca 30 graden met de crank, en dan met een spanband crank en imbus naar elkaar toe trekken. Alhoewel ik me afvraag of het moment dat je hiermee opwekt wel groter is dan met een 3 meter hefboom! Hoe fixeer je nu de crank?

En met kruipolie ofzo aan de slag waarschijnlijk?
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5228
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 08 jan 2019 14:38

Verbazingwekkend dat een 3meter hefboom niet genoeg moment oplevert om dit te lossen.

54Nm is wel redelijk veel en met een simpele inbus niet bereikbaar. Met die 3meter extentie natuurlijk wel. Al verwonderlijk dat je niets stuk draait met 3 m buis.
Je draait tegenwijzer zin en aan de drive zijde (bijkomende stomme vraag; kan de non drive eigenlijk los?).
En ook een hefboom van 3 meter heeft misschien zoveel doorbuiging dat je moment verloren gaat in de materiaalvervorming. Al geduwd op 1 meter ipv 3 meter?

Ik noteer ook: 1 keer per jaar een quarq losdraaien om dit te voorkomen....

Walter

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5228
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 08 jan 2019 14:40

Ps: als je de crank vasthoudt kan de powermeter de kracht geven die je uitoefent?

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 08 jan 2019 15:18

Een vermogensmeter meet in principe kracht en geeft dat via electronica en software weer in VERMOGEN en niet in koppel..daarnaast moet je dan aan de spider draaien.
54 NM is met een pijpje van 0,5 meter al makkelijk haalbaar , daar moet je dan 110 N op uitoefenen of met 11 kg aan gaan hangen.
Gaat ie dan niet los, dan zit de bout vastgecorrodeerd , een stalen bout in een alu as, daar doet geen normale kruipolie iets mee.
Het zou eens geprobeerd kunnen worden door de fiets pakweg horizontaal te leggen en rond de bout wat ammonia te gieten , meerdere keren een beetje wat het verdampt razendsnel.....en meteen daarna gaan draaien.

PS, vermoedelijk heeft de TS het niet over een buis van 3 meter maar van het merk 3M
PS2 , het gaat hier vermoedelijk om een BB30 crankset, het heeft niks met powermeters in het algemeen te maken, wel met onderdelen die vastcorroderen als ze niet met vet of zoiets gemonteerd en af en toe gedemonteerd worden....
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Gebruikersavatar
Ritsuke
Forum-lid
Berichten: 136
Lid geworden op: 07 mei 2015 09:46
Locatie: België
Contact

Gebruikersavatar Ritsuke 08 jan 2019 15:51

Ik fixeer de andere kant dmv een kleine verlenging deze vast te zetten achter een vaststaand voorwerp. (Is dat een NL zin? :p)

Het zal bijna een kruipolie badje worden en misschien inderdaad eens een 1M hefboom proberen. Feedback volgt!

(Ik had het wel over een buis van een kleine drie meter :lol: maar het is inderdaad een Cannondale met BB30 crank)

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 8942
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 08 jan 2019 23:48

walter- schreef: 08 jan 2019 14:38 En ook een hefboom van 3 meter heeft misschien zoveel doorbuiging dat je moment verloren gaat in de materiaalvervorming.
Krachten (en momenten) kunnen per definitie niet ergens in de bus "verloren" gaan. (Als dat wel zo is, dan overtreed je de 2e wet van Newton, en je wil niet weten welke boetes daarop staan!).

Het enige dat de bout "merkt" van een eventuele verbuiging van we staaf als gevolg van de uitgeoefende kracht 3 meter verderop is een kleine verkorting van de momentsarm. Maar het moment zal nog steeds heel hoog zijn (een paar honderd Nm haal je zo...)
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5228
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 09 jan 2019 00:00

Correct ;-)

Gebruikersavatar
Ritsuke
Forum-lid
Berichten: 136
Lid geworden op: 07 mei 2015 09:46
Locatie: België
Contact

Gebruikersavatar Ritsuke 09 jan 2019 13:24

Morgen kan ik verder experimenten. Ik hou jullie op de hoogte. Bedankt voor de vele input alleszins!

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12640
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 10 jan 2019 14:09

BB30 is echt een crime, ik haal de bout van mijn XX MTB crank elke paar maanden los uit voorzorg en met heel veel vet er weer in. Wat Keezx al aangeeft alu op alu, dat is nu bijna 1 geheel geworden.

Wat je zou kunnen doen om alle weerstand die er zit weg te halen is, de sterling losdraaien en de bout die als crankentrekker fungeert eruit te draaien.

Ik zet hem ook nooit meer op de max kracht vast maar op minimale, 48nm

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5228
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 10 jan 2019 14:52

Ligt dat echt aan type BB? Het type montage van de crank met 1 bout in de as zie je toch bij meerdere types BB? Zowel GXP, bb386 (ok ongeveer zelfde als bb30) gebruiken gelijkaarde oplossing. En soms zit de vijs links of rechts. Fsa, sram (campa soms?) hebben toch gelijkaardige oplossingen voor verschillende type cranks.

En ik denk niet dat het ligt aan 'te vast gedraaid maar wat er nadien wel of niet gebeurt met de crank. Waarbij het idd aan te raden is zowat alle vijzen op een fiets eens jaarlijks los en terug vast te draaien (wat ik eens geleerd heb toen ik het vijsje van het binnenbandventiel niet meer loskreeg bij een lekke band wegens roest...)

Walter

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 10 jan 2019 15:57

wasbeer2006 schreef: 10 jan 2019 14:09 Wat Keezx al aangeeft alu op alu, dat is nu bijna 1 geheel geworden.
Ik had het over een stalen bout in de alu as, galvanische corrosie weetuwel.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Plaats reactie