remschijf schuurt tegen brakepads
-
- Forum-lid
- Berichten: 70
- Lid geworden op: 10 mei 2010 01:20
Hoi allemaal,
Sinds een week of twee schuurt mijn voorste remschijf op een plek tegen de remblokken. Het gaat om Shimano BR-RS505 remmen. Je ziet de schijf tussen de blokken heen en weer bewegen. Met een plakkertje op een spaak uitgezocht waar het probleem zit. Als het wiel vervolgens 180 graden gedraaid is, staat de schijf op maximale afstand van het blok waar het tegen aan schuurt.
Ik heb het al een keer eerder gehad (na het inremmen) en toen de voorste remschijf los gehaald en opnieuw vast gezet. Dit hielp toen en dus nu ook weer gedaan, maar nu helpt niet.
Het probleem ontstond op ongeveer op het zelfde moment dat de blokjes vervangen moesten worden. Ik heb de blokjes inmiddels vervangen (maar nog niet ingeremd). Wat me opviel was dat een blokje veel meer afgesleten was dan de andere. Dit is ook zo bij het achterwiel, maar hier geen problemen met aanlopen van de schijf. Ook vervangen van blokjes achteren gaf geen probleem (zoals het hoort denk ik ).
Om het probleem met de voorste rem op te lossen heb ik de remklauw losgehaald en opnieuw vast gezet volgens instructies, maar dat helpt ook niet.
Heb er ook een nieuwe schijf opgezet om uit te sluiten dat de schijf krom was. Ook met nieuwe schijf hetzelfde probleem.
Als ik het voorwiel uit het frame haal en op de as draai lijkt de schijf recht te lopen. Als de as in het wiel zit zonder wiel en er een bank pas tegen aanleg lijkt de as recht te zitten.
Ik weet nu even niet hoe ik het moet oplossen. Maar voordat ik naar de fietsenmaker ga, vroeg ik me af of hier nog iemand is met een (mogelijke) oplossing. Misschien dat ik iets over het hoofd zie.
Alvast bedankt voor jullie hulp!
- Jelger -
Sinds een week of twee schuurt mijn voorste remschijf op een plek tegen de remblokken. Het gaat om Shimano BR-RS505 remmen. Je ziet de schijf tussen de blokken heen en weer bewegen. Met een plakkertje op een spaak uitgezocht waar het probleem zit. Als het wiel vervolgens 180 graden gedraaid is, staat de schijf op maximale afstand van het blok waar het tegen aan schuurt.
Ik heb het al een keer eerder gehad (na het inremmen) en toen de voorste remschijf los gehaald en opnieuw vast gezet. Dit hielp toen en dus nu ook weer gedaan, maar nu helpt niet.
Het probleem ontstond op ongeveer op het zelfde moment dat de blokjes vervangen moesten worden. Ik heb de blokjes inmiddels vervangen (maar nog niet ingeremd). Wat me opviel was dat een blokje veel meer afgesleten was dan de andere. Dit is ook zo bij het achterwiel, maar hier geen problemen met aanlopen van de schijf. Ook vervangen van blokjes achteren gaf geen probleem (zoals het hoort denk ik ).
Om het probleem met de voorste rem op te lossen heb ik de remklauw losgehaald en opnieuw vast gezet volgens instructies, maar dat helpt ook niet.
Heb er ook een nieuwe schijf opgezet om uit te sluiten dat de schijf krom was. Ook met nieuwe schijf hetzelfde probleem.
Als ik het voorwiel uit het frame haal en op de as draai lijkt de schijf recht te lopen. Als de as in het wiel zit zonder wiel en er een bank pas tegen aanleg lijkt de as recht te zitten.
Ik weet nu even niet hoe ik het moet oplossen. Maar voordat ik naar de fietsenmaker ga, vroeg ik me af of hier nog iemand is met een (mogelijke) oplossing. Misschien dat ik iets over het hoofd zie.
Alvast bedankt voor jullie hulp!
- Jelger -
-
- Forum-lid
- Berichten: 70
- Lid geworden op: 10 mei 2010 01:20
Dank je wel voor je reactie. Ik heb een steekas.
Tsja, leuk he, schijfremmen...?
Tussen blok en schijf zit maar een fractie van een mm ruimte. Soms luistert het afstellen nu eenmaal vrij nauw. Op het oog, in goed licht, werkt voor mij het beste, maar het blijft, vind ik, een rotklus.
(Het kan zijn trouwens dat er lucht in je leidingen zit en je moet bleeden, omdat anders de blokjes niet ver genoeg meer uit elkaar kunnen)
Tussen blok en schijf zit maar een fractie van een mm ruimte. Soms luistert het afstellen nu eenmaal vrij nauw. Op het oog, in goed licht, werkt voor mij het beste, maar het blijft, vind ik, een rotklus.
(Het kan zijn trouwens dat er lucht in je leidingen zit en je moet bleeden, omdat anders de blokjes niet ver genoeg meer uit elkaar kunnen)
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?
baanfiets kopen?
-
- Forum-lid
- Berichten: 4
- Lid geworden op: 30 mar 2014 10:47
Ik heb het een jaar geleden ook gehad dat bij de racefiets de blokjes van de voorste schijfrem aanliepen. Bij mij was het probleem dat één van de zuigertjes niet meer soepel liep (of vast zat). Ik heb dat opgelost met de volgende procedure: wiel er uit, remblokjes er uit, Remklauw/zuiger zo goed mogelijk schoonmaken met een doek (beetje lampenolie of WD 40 er op); zuiger weer gangbaar maken door deze voorzichtig terug te duwen met een plastic heveltje (in mijn geval een plastic bandenlichter) en dan één keer in de rem te knijpen (let op dat je niet de zuiger er uit duwt door teveel te remmen) en herhalen tot het weer soepel heen en weer gaat. Probleem sindsdien verdwenen
meestal is het een van de zuigers of allebei. De simpele truc is om een hele brede platte schroevendraaier tussen zuigers te plaatsen en deze dan voorzichtig een beetje te draaien. Dan druk je voorzichtigjes de zuigers weer naar buiten. Eventueel kun je wat teflon op de buitenkant van de zuigers spuiten waardoor ze wat makkelijker heen en weer gaan in hun behuizing.
De truc met de schroevendraaier staat ook onder de adviezen op de site van Shimano. Deze handeling kun je veilig uitvoeren. Met de MTB heb ik dit al meerdere keren gedaan over de afgelopen jaren.
De truc met de schroevendraaier staat ook onder de adviezen op de site van Shimano. Deze handeling kun je veilig uitvoeren. Met de MTB heb ik dit al meerdere keren gedaan over de afgelopen jaren.
- amclassic-fan
- Moderator
- Berichten: 24321
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 12661
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
De TS schrijft ook dat het met een andere schijf exact zo is (wat is waag te betwijfelen)
Maar als dat zo is, draai de schijf 90 graden, merk je wiel even en waar loopt ie dan aan?
Als het in het wiel/montage zit loopt het wiel op dezelfde plaats aan en de schijf niet en andersom is het dus de schijf.
Maar als dat zo is, draai de schijf 90 graden, merk je wiel even en waar loopt ie dan aan?
Als het in het wiel/montage zit loopt het wiel op dezelfde plaats aan en de schijf niet en andersom is het dus de schijf.
-
- Forum-lid
- Berichten: 70
- Lid geworden op: 10 mei 2010 01:20
Dank jullie wel voor jullie reacties en advies.
Na alle mogelijkheden te hebben afgewogen heb ik uiteindelijk besloten de fiets naar de fietsenmaker te brengen omdat ik zo weer snel de fiets in orde zou hebben.
Gezien de prijs (20 euro) moet de fietsenmaker er niet lang mee bezig zijn geweest. Ze hebben de schijf gericht en de remklauw er goed op gezet en nu loopt het weer goed. De remschijf richten heb zelf niet kunnen doen, want ik heb niet het goede gereedschap daarvoor in huis.
Maar dan blijft voor mij de vraag waarom dit probleem zo opeens is ontstaan. En dat een nieuwe schijf ook niet het probleem oploste. De FM zei dat nieuwe schijven ook niet helemaal recht zijn. Maar ik had niet kunnen zien dat de schijf krom was (op een vlak marmeren tafelblad gelegd en gekeken of de schijf daar niet op bewoog).
In ieder geval nogmaals bedankt voor de geboden hulp!
- Jelger -
Na alle mogelijkheden te hebben afgewogen heb ik uiteindelijk besloten de fiets naar de fietsenmaker te brengen omdat ik zo weer snel de fiets in orde zou hebben.
Gezien de prijs (20 euro) moet de fietsenmaker er niet lang mee bezig zijn geweest. Ze hebben de schijf gericht en de remklauw er goed op gezet en nu loopt het weer goed. De remschijf richten heb zelf niet kunnen doen, want ik heb niet het goede gereedschap daarvoor in huis.
Maar dan blijft voor mij de vraag waarom dit probleem zo opeens is ontstaan. En dat een nieuwe schijf ook niet het probleem oploste. De FM zei dat nieuwe schijven ook niet helemaal recht zijn. Maar ik had niet kunnen zien dat de schijf krom was (op een vlak marmeren tafelblad gelegd en gekeken of de schijf daar niet op bewoog).
In ieder geval nogmaals bedankt voor de geboden hulp!
- Jelger -
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 12661
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Een remschijf buigen kan het beste met je handen, paar mm to een half centimetertje naar je toe of vanaf waar hij aanloopt.
wel op een punt waar de klauw niet zit
Er is ook gereedschap voor maar dat is niet perse beter. Het is alleen een stalen reep met twee gleuven erin.
wel op een punt waar de klauw niet zit
Er is ook gereedschap voor maar dat is niet perse beter. Het is alleen een stalen reep met twee gleuven erin.