Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Ketting slaat door

rovar
Forum-lid
Berichten: 300
Lid geworden op: 20 jun 2018 14:17

rovar 15 dec 2018 19:53

Kijk, je FM heeft er blijkbaar naar gekeken en ziet zo niet de oorzaak. Wel geeft hij aan dat je onderdelen slijtagesporen laten zien en dat ze niet evenredig verslijten. Vandaar mijn advies om de ketting, cassette EN voorblad(en) te vervangen omdat deze combinatie in zijn geheel goed op elkaar moet aansluiten, zodat je alle veelvoorkomende en basale oorzaken kunt uitsluiten.

Ik rij per definitie niet met (half)gare onderdelen. Speling op je cassette is trouwens niet normaal. Als je geen spacer mist, dan kan er ook een naaflager gaar zijn. En heb je alleen speling op de cassette, of op de combinatie body+cassette? In het eerste geval kan de sluitring niet goed vast zitten.

Raymond62
Forum-lid
Berichten: 317
Lid geworden op: 08 feb 2015 11:21

Raymond62 15 dec 2018 21:06

Elke fietsenmaker, die naam waardig, kan je vertellen dat een nieuwe ketting op een cassette waar je al duidelijk bramen ziet bijna altijd gaat overslaan op die kroontjes met bramen.
Die cassette is dan niet echt versleten en met een gebruikte ketting zou je daar nog wel een tijdje mee verder kunnen maar een nieuwe ketting slaat dan over. Heb het al vaak genoeg meegemaakt helaas.

Ketting, kettingbladen en cassette slijten niet gelijk dus een beetje zonde van het geld als je bij een versleten ketting de rest ook gaat vervangen.

Ik zou wel graag eens weten waar die ketting telkens brak. Was dat een schakel die doormidden brak?

scottpch
Forum-lid HC
Berichten: 6334
Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
Locatie: Omgeving Eindhoven

scottpch 16 dec 2018 06:55

Cassette vervangen!

Gies-Biker
Forum-lid
Berichten: 45
Lid geworden op: 05 nov 2014 11:28

Gies-Biker 16 dec 2018 09:52

@Raymond62 de ketting die 2 keer "brak" was een kmc 11 speed (verdere specificaties heb ik niet). Hij brak niet echt maar er werd telkens een schakel "opengeplooid". Alsof er een zijwaartse kracht op de ketting stond waardoor de schakels werden opengeplooid. Het was trouwens niet de quick link die openplooide maar gewoon een willekeurige schakel in de ketting. Ik weet dat ik nogal wat aan cross-chaining doe (bijna altijd 46t vooraan zelfs als ik in het bos rij) maar dat kan nooit zo extreem zijn dat een ketting openplooit.

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 16 dec 2018 10:19

Gies-Biker schreef: 16 dec 2018 09:52 Ik weet dat ik nogal wat aan cross-chaining doe (bijna altijd 46t vooraan zelfs als ik in het bos rij) maar dat kan nooit zo extreem zijn dat een ketting openplooit.
Kennelijk toch wel.....
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 16 dec 2018 12:18

rovar schreef: 15 dec 2018 15:06
Keezx schreef: 15 dec 2018 14:44 Voorbladen vervangen die niet totaal zijn versleten is nonsens.
want
Want wat?

rovar
Forum-lid
Berichten: 300
Lid geworden op: 20 jun 2018 14:17

rovar 16 dec 2018 12:49

want: als TS de ketting en cassette vervangt en hij nog steeds zou doorslaan, dan ligt het toch echt aan het voorblad. En ondanks dat deze er mogelijk niet versleten uitziet, kan ook maar 1 rot tandje voor problemen zorgen.

TS: kun je anders eens wat foto's plaatsen van je cassette (op de body), ketting, voorblad e.d.?

Gebruikersavatar
Zorro
Forum-lid HC
Berichten: 6746
Lid geworden op: 01 jan 2008 15:07
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Zorro 16 dec 2018 12:59

rovar schreef: 16 dec 2018 12:49 want: als TS de ketting en cassette vervangt en hij nog steeds zou doorslaan, dan ligt het toch echt aan het voorblad.
Hier ontgaat me echt elke vorm van logica.
Dus omdat het eventueel zo zou kunnen zijn dat na vervanging van cassette en ketting de zaak nog steeds doorslaat ga je maar meteen tevens de voorbladen vervangen.

Ik zou een andere fiets kopen.
We thought that we had the answers
It was the questions we had wrong
U2-11 O'Clock Tick Tock

Raymond62
Forum-lid
Berichten: 317
Lid geworden op: 08 feb 2015 11:21

Raymond62 16 dec 2018 14:22

@Gies-Biker, een ketting plooit ooit open aan de schakel met de breekpin als ze slecht geponst is maar 2x en dan een gewone schakel (kmc zit altijd gemonteerd met "missing link") dan sluit ik mij aan bij @Keezx.

Misschien kunnen die KMC kettingen slecht tegen extreme buiging en (wederom) misschien kunnen de Shimano kettingen daar beter tegen maar ik zou toch in het vervolg ook eens het binnenblad gebruiken.

Tenslotte heb je dat ook betaald hé ;)

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 16 dec 2018 16:55

Als ze bij de TD besluiten bij elke 'storingsanalyse' alles te vervangen in de keten, dan worden ze gauw naar huis gestuurd.
Doel is hier de storingsbron te vinden en dat deel aan te passen of te vervagen. Als je alles zou willen vervangen, ga dan naar de FM en maak hem blij: "vervang de hele drivetrain eventjes voor me, FM"

Foto's helpen!

ic3d
Forum-lid
Berichten: 229
Lid geworden op: 29 jan 2017 21:58

ic3d 18 dec 2018 20:56

Wat diversen hier al gezegd hebben, speling op de cassette hoort gewoon niet. Als dat ding op en neer gaat schuiven dan komt er best wel wat druk op de zijkant van de ketting te staan, juist waar het niet op berekend is en juist waar de ketting breekt.

Ik gok dat je een spacer mist of dat er iets op je naaf naar zijn grootje is. Waarschijnlijk het eerste en waarschijnlijk heb je daar met een Shimano ketting minder last van gehad dan met KMC.

jsparie
Forum-lid
Berichten: 3072
Lid geworden op: 12 aug 2005 00:55

jsparie 21 dec 2018 10:30

Zeer waarschijnlijk gewoon cassette ingesleten. Ik lees dat je veel in het bos fietst. Dan kan het best snel gaan. Of fiets even een tijdje rustig op de weg dan slijt de ketting weer in op de cassette en gaat het na verloop van tijd weer beter. Moet je wel willen natuurlijk een tijdje met risico op doorschietende ketting rondfietsen.

Beetje speling voelen als je aan de cassette zit kan komen doordat er wat lichte speling op de body zit.

Dit is bij veel typen gebruikelijk. Ook in nieuw staat. Kun je echt de cassette zelf heen en weer schuiven dan is dat niet goed en mist er een spacer. Dit zal niet de oorzaak zijn van doorschietende ketting, maar kan wel te maken hebben met het breken van de ketting. Als je aanzet op een krans die los ligt en een beetje schuin getrokken wordt is dat niet al te best voor je ketting. Doorschieten op een voorblad komt zoals Keezx impliceert alleen voor als ze echt helemaal totaal gaar zijn.

Plaats reactie