ketting loopt niet recht
Hallo,
Ik zit al een tijdje met een probleem aan m'n commuterfiets. Wanneer ik vooraan met m'n ketting op het kleinste kettingblad lig en achteraan op één van de 2 (fysiek)kleinste kettingbladen van mijn cassette ga, dan probeert de ketting automatisch naar mijn groot blad vooraan springen.
Ik dacht eerst dat de crank misschien te ver naar binnen zat maar de afstand van center trapas tot kleinste blad is 41mm en tot grootste is 46mm zoals het zou moeten zijn.
Verder heb ik geen idee wat ik nog kan doen om de oorzaak te achterhalen. Het is geen enorm groot probleem maar het zijn toch 2 versnellingen die ik niet kan gebruiken dus vandaar wou ik even informeren of iemand op dit forum hier de oorzaak/oplossing voor zou weten ?
Alvast bedankt
Ik zit al een tijdje met een probleem aan m'n commuterfiets. Wanneer ik vooraan met m'n ketting op het kleinste kettingblad lig en achteraan op één van de 2 (fysiek)kleinste kettingbladen van mijn cassette ga, dan probeert de ketting automatisch naar mijn groot blad vooraan springen.
Ik dacht eerst dat de crank misschien te ver naar binnen zat maar de afstand van center trapas tot kleinste blad is 41mm en tot grootste is 46mm zoals het zou moeten zijn.
Verder heb ik geen idee wat ik nog kan doen om de oorzaak te achterhalen. Het is geen enorm groot probleem maar het zijn toch 2 versnellingen die ik niet kan gebruiken dus vandaar wou ik even informeren of iemand op dit forum hier de oorzaak/oplossing voor zou weten ?
Alvast bedankt
dat is wat ik tot nu toe gedaan heb sinds ik de fiets aangeschaft heb. Echter lijkt het me gewoon een beetje vreemd dat ik op mijn mtb wel de volle 30 versnellingen vlot kan nemen zonder dat die tegenwerkt.
alleszins toch al bedankt voor de tip, heb nu wel al iets bijgeleerd over cross chaining
alleszins toch al bedankt voor de tip, heb nu wel al iets bijgeleerd over cross chaining
Laatst gewijzigd door toekiman op 25 nov 2018 22:12, 1 keer totaal gewijzigd.
- MarkVeenstra
- Forum-lid HC
- Berichten: 6086
- Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
- Locatie: Delft
Afstelling voordsrailleur nalopen.
Zo op 't oog op de foto, staat deze iets geroteerd, zet je 'm meer parallel, loopt je ketting niet tegen de voorderialleur. Zal allicht schelen. Wel kijken of je dan nog netjes uit komt bij je grote bladen achter.
Zo op 't oog op de foto, staat deze iets geroteerd, zet je 'm meer parallel, loopt je ketting niet tegen de voorderialleur. Zal allicht schelen. Wel kijken of je dan nog netjes uit komt bij je grote bladen achter.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013
Canyon Ultimate AL 2013
ja, ik kan de derailleur in principe zo instellen dat die vermijdt dat de ketting op het grote blad springt en dan is mijn probleem wel opgelost maarja, 2 versnellingen niet deftig kunnen gebruiken is het einde van de wereld niet. Vraag me gewoon af waarom dit op mijn mtb met 3 voorbladen wel correct werkt.
Het lijkt erop dat je een dubbel crankstel hebt. Als de ketting op het buitenblad op 46mm van midden frame ligt, dan betekent dat een kettinglijn van ca. 42mm. Dat is 1,5mm minder dan standaard. Logisch dat de ketting dan verder naar rechts wil, vanuit zo'n extreme positie.
Of spacers helpen, hangt af van de BB-techniek die je gebruikt. Is niet van de foto te zien. Sowieso is een kettinglijn van 42mm heel vreemd. Kan eigenlijk niet met standaard materiaal.
Dit moet wel Hollowtech II zijn. Wat de Trivio bladen doet verschillen van Shimano, weet ik niet. Geen ervaring mee. Probeer het eens met 1mm spacer achter het rechterlager. Wat dit voor de slijtage van de lagers betekent, kan ik niet inschatten. Iemand anders?
Ik denk dat de grootte van de posities 9 en 10 (of 8 en 9?) van de cassette ook een rol speelt.
Ik denk dat de grootte van de posities 9 en 10 (of 8 en 9?) van de cassette ook een rol speelt.
Je ATB heeft natuurlijk ook een iets langere achterhoek, de ketting hoek zal kleiner kunnen zijn.
Voordat je begint te verbouwen. Overweeg een ander binnen blad?
Ah je rijdt al 52-39
Dan een normale cassette. 12-25?
Of stem deze beide( bladen en cassette)beter af op jou karakter.
Het zou niet makkelijk zijn met 130mm bcd,maar je 52t inwisselen voor een 48 of 46 zorgt met een 12-25 cassette voor een rechte ketting. En er zijn ook bruikbare versnellingen op je binnen blad.
Voordat je begint te verbouwen. Overweeg een ander binnen blad?
Ah je rijdt al 52-39
Dan een normale cassette. 12-25?
Of stem deze beide( bladen en cassette)beter af op jou karakter.
Het zou niet makkelijk zijn met 130mm bcd,maar je 52t inwisselen voor een 48 of 46 zorgt met een 12-25 cassette voor een rechte ketting. En er zijn ook bruikbare versnellingen op je binnen blad.
Nog een kanttekening: bij nalezen van je eerste bericht valt me op dat de gemeten afstand tussen groot en klein kettingblad slechts 5mm is (46-41mm). Dat is wel erg weinig. Dat had ik ook gelijk kunnen lezen. Goed gemeten is dat bij bijna alle cranks 7,5-8mm en dat al tientallen jaren. Meet nog eens nauwkeurig na. Dan gaat mijn rekensom (46mm - 4mm) niet op..... Nog even wachten met die spacer, dus.
Toch geen slag in een van de kettingbladen?
Toch geen slag in een van de kettingbladen?