Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Oude deore shifter gaat moeilijk naar hoogste verzet

loonatik
Forum-lid
Berichten: 149
Lid geworden op: 19 mei 2008 01:33

loonatik 19 nov 2018 10:10

Om naar het hoogste verzet te gaan moet ik hem een beetje omhoog duwen anders kan ik hem gewoon indrukken zonder dat er enige druk op zit.
Is dit op te lossen of moet er een nieuwe shifter op.
Kan later wel een foto maken.

Heb dit per ongeluk in racefietsen subfora geplaatst, gaat eigenlijk om een MTB.
Giant Defy Advanced Pro 1
Bulls Copperhead 3 29
Isaac Force

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5228
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 19 nov 2018 10:32

Eventueel de limietschroef van de derailleur bijregelen. Die blokkeert mogelijk de shifter om makkelijk in hoogste verzet te gaan. En je bedoelt met hoogste verzet grootste kransje achteraan?

Ik stel volgende voor; draai de limietschroef die regelt hoe dicht je derailleur tegen wiel komt even vrij ver uit. In hoogste verzet kan je dan makkelijk de derailleur met de hand tegen je wiel duwen. Dan testen of schakelen beter gaat. Indien ja de limietschroef terug bijregelen zodat je en makkelijk schakelt en je derailleur niet in je wiel trekt (goed afgerekend als je de derailleur met de hand niet dichter bij je wiel kan duwen). Indien het je probleem niet oplost, ook de limietschroef terug instellen.

Raymond62
Forum-lid
Berichten: 317
Lid geworden op: 08 feb 2015 11:21

Raymond62 19 nov 2018 20:23

Walter, ik vermoed dat hij bedoelt dat hij het hendeltje van de shifter kan induwen en dat het palletje binnenin niet aangrijpt...

Indien dat het probleem is dan is dat snel en simpel op te lossen.
Spuit zoveel WD40 in de shifter dat het eruit loopt. Laat het een tijdje intrekken en schakel dan langzaam op.
Waarschijnlijk is het verharde vet dan opgelost en grijpt het palletje binnenin weer aan.

Eventueel nog een paar keer overvloedig WD40 spuiten en dan maar op en neer schakelen.
Wil het dan nog steeds niet dat moet je wat kunsttof kapjes verwijderen totdat je het bewuste palletje met veertje ziet en dan voorzichtig met een kleine schroevedraaier het palletje effe helpen...

loonatik
Forum-lid
Berichten: 149
Lid geworden op: 19 mei 2008 01:33

loonatik 19 nov 2018 20:26

Raymond62 schreef: 19 nov 2018 20:23 Walter, ik vermoed dat hij bedoelt dat hij het hendeltje van de shifter kan induwen en dat het palletje binnenin niet aangrijpt...

Indien dat het probleem is dan is dat snel en simpel op te lossen.
Spuit zoveel WD40 in de shifter dat het eruit loopt. Laat het een tijdje intrekken en schakel dan langzaam op.
Waarschijnlijk is het verharde vet dan opgelost en grijpt het palletje binnenin weer aan.

Eventueel nog een paar keer overvloedig WD40 spuiten en dan maar op en neer schakelen.
Wil het dan nog steeds niet dat moet je wat kunsttof kapjes verwijderen totdat je het bewuste palletje met veertje ziet en dan voorzichtig met een kleine schroevedraaier het palletje effe helpen...
Ja dat bedoel ik. Ga het morgen proberen thanks :like:
Giant Defy Advanced Pro 1
Bulls Copperhead 3 29
Isaac Force

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5228
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 23 nov 2018 12:28

En opgelost?

loonatik
Forum-lid
Berichten: 149
Lid geworden op: 19 mei 2008 01:33

loonatik 25 nov 2018 12:29

Yup de wd40 heeft het gefixed! Bedankt!
Giant Defy Advanced Pro 1
Bulls Copperhead 3 29
Isaac Force

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5228
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 25 nov 2018 18:07

Meer moet dat niet zijn ;-).

Plaats reactie