Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

nexus 7 SG-7R45

ed8die
Forum-lid
Berichten: 1
Lid geworden op: 18 nov 2018 11:52

ed8die 18 nov 2018 12:04

Hallo allemaal.

Ik heb een goedkope stadsfiets gekocht om snel de boodschappen te doen, en niet al te bang te hoeven zijn dat hij gestolen wordt.
Het is een oude gazelle Primeur met een Nexus 7 naaf. Het probleem is dat hij kraakt in de vrijloop, maar wel schakelt. Nu kan ik aan de fiets zien dat iemand hem in het verleden heeft proberen op te knappen, maar er niet zoveel verstand van had.
Er zitten nl 3 nieuwe spaken in het achterwiel die alledrie verschillend zijn en waarvan er eentje verkeerd gemonteerd is - en nog zo wat dingetjes.

Nu heb ik de Nexus naaf verwijderd om het kraken op te sporen en dit valt me op (zie foto) Het lijkt alsof het grote lager verkeerd om gemonteeerd is en dat dit de oorzaak voor het krakend geluid is in de vrijloop. Graag jullie advies.
Het lastige is dat ik via Google verschillende tekeningen zie van de naaf waarbij het lager gemonteerd zit zoals op de foto - dus fout naar mijn idee)(tek Nr1) , echter op
https://www.sheldonbrown.com/nexus8/pages/21.htm
meen ik te zien dat het lager juist andersom hoort te zitten met de kogeltjes naar het midden van de naaf.
Wat denken jullie ?
Bijlagen
nexus naaf fout.jpg
nexus naaf lager verkeerd.jpg

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7924
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 18 nov 2018 14:05

Het kraken kan veel oorzaken hebben. De Nexus 7 is voorzien van glijlagers. Deze vergen uiteraard royale vetsmering en kunnen absoluut geen zand en vuil verdragen. Bovendien hebben die zeker niet het eeuwig leven. Begin eens met een grondige schoonmaak. Vervang versleten (doffe) kogels voor zover mogelijk en een royale kwak kogellagervet. Smeer alle tandwieltjes voor montage met een lik vet. Ik heb wel ervaring met N8/Alfine, maar die is op cruciale punten anders gebouwd. Raadpleeg de exploded views van Shimano zelf.

rewi
Forum-lid
Berichten: 1
Lid geworden op: 09 mei 2021 15:42

rewi 09 mei 2021 15:58

Zag dit bericht langskomen. Zit met ongeveer hetzelfde probleem. Op Google zie je inderdaad verschillende afbeeldingen met de lagers.
Naaf uit elkaar gehaald (behalve het radardeel) alles netjes schoongemaakt,ingevet en weer in elkaar gezet.
Schakelen gaat probleemloos in alle versnellingen maar ook bij vrijloop een 'krakend' geluid.

Wat mij ook opviel dat na het monteren, volgens mij goed, de naaf niet meer in het frame paste.
Heb dit tijdelijk opgelost door een iets dunnere moer bij de rollerbrake te gebruiken.
Heb dus het vermoeden dat er toch ergens binnenin niet goed zit.
Maar wat?

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7924
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 11 mei 2021 00:14

Dat vermoeden is correct. Misschien past het na een paar trappen wel en dan kun je alsmog de montage correct voltooien.

Plaats reactie