Pagina 9 van 11

Re: 12 Speed ETap in het wild

Geplaatst: 08 feb 2019 19:13
door japiecarbon
Bij de mtb zijn de cassettes anders niet erg veel gezakt in prijs...

Re: 12 Speed ETap in het wild

Geplaatst: 08 feb 2019 20:07
door Ernie C.
Lcsmet schreef: 08 feb 2019 18:34
daniel1975 schreef: 08 feb 2019 15:13 En bij DA kun je gewoon een 105 of Ultegra monteren. Gaat hier lastig worden.....
En bij DA kan je ook je trapstel wisselen voor een Ultegra exemplaar, niets mis met dit trapstel maar uiteindelijk rij je dan met een fiets met Ultegra afgemonteerd ipv Dura Ace.
Je hebt dan nog steeds de schakelprestaties van DA. Maar het punt is niet zozeer dat je kunt bezuinigen met de eerste opbouw maar wel als je een keer wat krapper bij kas zit of op dat moment andere prioriteiten hebt dan een cassette die een paar gram lichter is.

Ook voor de tweedehands koper is DA 11 en 10 speed zo nog interessant. Zo'n Sram 12 speed fiets raak je straks aan de straatstenen niet kwijt. Wie wil er nu een tweedehands fiets waar je eerst eventjes voor 800 euro onderdelen tegenaan moet smijten om er mee te kunnen rijden?

Re: 12 Speed ETap in het wild

Geplaatst: 08 feb 2019 20:25
door walters
Dat betekent dat je de fiets zelf moet “ oprijden” of anders er meer op moet afschrijven. Heb je ook met grote auto’s, kost wat meer maar dan heb je ook wat :lol:

Re: 12 Speed ETap in het wild

Geplaatst: 08 feb 2019 22:08
door Ernie C.
Met een grote auto heb je hopelijk wel meer dan één nutteloze versnelling extra ;) .

Re: 12 Speed ETap in het wild

Geplaatst: 08 feb 2019 22:11
door Lcsmet
Misschien een nieuw topic "Hoeveel schrijf je af op een dure fiets/auto tegenover de goedkopere variant"

Re: 12 Speed ETap in het wild

Geplaatst: 08 feb 2019 22:17
door daniel1975
Ernie C. schreef: 08 feb 2019 22:08 Met een grote auto heb je hopelijk wel meer dan één nutteloze versnelling extra ;) .
Ach, een beetje serieuze auto kan de 7e of 8e versnelling amper gebruiken omdat je in NL niet voldoende snelheid maakt ;-)

Re: 12 Speed ETap in het wild

Geplaatst: 08 feb 2019 22:31
door Ernie C.
De fietsindustrie heeft inderdaad niet het alleenrecht op nutteloze technologie maar het zou wel eens kunnen dat deze groepset over het randje van de geloofwaardigheid gaat.

Re: 12 Speed ETap in het wild

Geplaatst: 10 feb 2019 08:49
door DrvC
Zal de red axs niet juist relatief duur zijn omdat er een force axs komt?

Re: 12 Speed ETap in het wild

Geplaatst: 10 feb 2019 09:41
door daniel1975
Maar waar gaan ze op de Force dan op besparen? De Red is al heel zwaar vergeleken met andere topgroepen.

Re: 12 Speed ETap in het wild

Geplaatst: 10 feb 2019 10:11
door TKMP
Mogelijk de RD, waar red een of ander fluiddemper heeft zal force wel een veer krijgen. Waar veel arbeid in zit zoals carbon. Zal er voor alu en kunststoffen gebruikt worden. Dat was toch ook zo op de 22 groepen. Prijzen zullen nog aan de hoge kant zijn, ben ik bang.

Re: 12 Speed ETap in het wild

Geplaatst: 10 feb 2019 23:11
door joopi
Ik zit nog eens even naar die 12-speed AXS cassettes te kijken, maar volgens mij gaan de klimmers er niet bepaald op vooruit. Laatste 4 kransjes op de 10-33 cassette zijn 21-24-28-33. Dat zijn nogal grote sprongen, zeker met een voorblad van 35T. En 10-28 is geen optie met het "kleine" voorblad van 46/33, want 33x28 is zwaarder dan bijv. 34x30. En 33x33 is een belachelijk licht koffiemolentje dat je amper gaat gebruiken. Ik rij zomers lange toertochten in de Alpenlanden met 50/34 en 11-30. Een SRAM 12-speed groep zie ik voor dat soort ritten niet als een verbetering. Of mis ik wat?

Re: 12 Speed ETap in het wild

Geplaatst: 11 feb 2019 00:20
door rob86
Nope, je hebt gelijk imo. 10T kransje is compleet overbodig en eveneens inefficiënt. Begrijp echt niets van deze groepset.