12 Speed ETap in het wild

Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.
SqueeZer
Forum-lid

Gebruikersavatar SqueeZer 08 feb 2019 10:58

Goh.

Dus als morgen een brood twee keer zo duur is in de winkel zonder dat je echt een nieuwe technologie ziet die gebruikt werd en er procentueel gezien niet evenredig meer grondstoffen of kosten met het maken van dat brood gemoeid zijn ga jij ook niet zeuren?

Dat spullen duurder worden als een nieuwe serie verschijnt is gemeengoed .. de truuk is wel om de juiste balans te vinden tussen hoeveel het opslaat tov. nieuwe toevoegingen en in dit geval slaat SRAM toch wel redelijk de bal mis.

wouterf
Forum-lid

Gebruikersavatar wouterf 08 feb 2019 12:22

Grappig genoeg zijn dan bijvoorbeeld de Canyon modellen met de AXS groep nauwelijks anders geprijsd dan de Dura Ace modellen. In die zin dus wel 'bereikbaar', maar als je een andere cassette of kettingbladcombo wil steken ga je natuurlijk meteen nat.

In die zin ben ik dan ook benieuwd in hoeverre verkoopkanalen de mogelijkheid hebben om bij aanschaf meteen de gewenste onderdelen te plaatsen. Want de kettingbladen vervangen 'als ze versleten zijn' of 'voor een Alpenvakantie' zit er niet echt in.

En met mogelijkheid bedoel ik dan bv flexibiliteit vanuit de fabrikant, of wat meer flexibiliteit om nieuwe onderdelen met Sram/distributeur uit te wisselen. Zal toch lastig worden...

Arno357
Forum-lid

Gebruikersavatar Arno357 08 feb 2019 12:35

SqueeZer schreef:
08 feb 2019 10:58
Goh.

Dus als morgen een brood twee keer zo duur is in de winkel zonder dat je echt een nieuwe technologie ziet die gebruikt werd en er procentueel gezien niet evenredig meer grondstoffen of kosten met het maken van dat brood gemoeid zijn ga jij ook niet zeuren?

Dat spullen duurder worden als een nieuwe serie verschijnt is gemeengoed .. de truuk is wel om de juiste balans te vinden tussen hoeveel het opslaat tov. nieuwe toevoegingen en in dit geval slaat SRAM toch wel redelijk de bal mis.
De vergelijking met brood gaat nergens over ...net als dat er niet echt nieuwe technologie in die groepset zit ..Ten eerste is brood een dagelijkse levensbehoefte , en een high-tech groepset is dit niet , tenzij je natuurlijk een wat vreemd wereldbeeld erop nahoud. Ten 2e zit er wel degelijk veel nieuwe technologie en ontwikkeling in deze groepset ...maar nogmaals NIEMAND verplicht je om deze set te kopen ..bij brood zit er een andere drijfveer achter , namelijk HONGER .En de opmerking van "evenredig meer grondstoffen of kosten "Daar heb jij inzicht in ? , ben jij betrokken bij de ontwikkeling en research ? Ik in ieder geval niet , dus kan ik daar geen uitspraak over doen. En nee ik ga niet zeuren als er iets nieuws uitkomt wat boven mijn budget uitkomt . Iedereen die het wel kan betalen gun ik het wel .

japiecarbon
Forum-lid HC

Gebruikersavatar japiecarbon 08 feb 2019 12:41

Het maken van de cassette en de voorbladen is weldegelijk een stuk duurder dan de huidige.

Of dat nodig is is dan wat anders, maar duurder is het wel.

SqueeZer
Forum-lid

Gebruikersavatar SqueeZer 08 feb 2019 12:50

Bon neem dan als voorbeeld de nieuwe VW Passat die plots x 2 kost ....

Nieuwe technologie, zelfde batterijen, voortgeborduurd op reeds bestaande technologie = ontwikkeling/upgraden van bestaande technologie is dus niet hetzelfde als nieuwe technologie, shifters zijn ook voornamelijk cosmetisch aangepakt en ja .. de software is er flink op vooruit gegaan maar dit zie ik ook niet als 'nieuwe' technologie maar een update van het bestaande.

De 12 speed en casette plus nieuwe crank kan ik toegeven is nieuw (nieuw is niet altijd beter daar los van).

Evenredig meer grondstoffen of kosten om te produceren geef ik jou gelijk in .. ik heb geen zicht op SRAM hun boekhouding maar dan nog lijkt het mij sterk afgaande op de verschuivingen op de electronica markt en fietsonderdelen markt.

Wie dit kan betalen gun ik het zeker wel .. maar ikzelf zou het nooit kopen vanwege het feit dat ik niet voldoende toegevoegde waarde zie in verhouding met hetgeen geleverd word, en ik zie niet in waarom ik in een vrij land die mening niet zou mogen posten?

daniel1975
Forum-lid HC

Gebruikersavatar daniel1975 08 feb 2019 12:54

Nodig kun je zo beantwoorden: absoluut niet!!
Huidige powermeters voldoen prima met wisselbare bladen en de huidige cassettes is ook niks mis mee. En Campa heeft ook gewoon 12 kransjes op een body gefrut zonder dure gefreesde cassette. Ze hadden beter die logge vormgeving wat meer 2019-proof kunnen maken.

De groepsprijs zal ongetwijfeld straks op een ‘acceptabele’ straatprijs komen, maar dat zit je nog steeds met die idioot dure cassette, ketting en onhandige crank. En is nog maar de vraag of die groepsprijs rond de prijs van DA uitkomt. Doe mij maar een Quarq met mooie zwarte bladen (hep ik al :P ).
De koffie loopt, veel sportiever wordt het niet vandaag

nijkie
Forum-lid HC

Gebruikersavatar nijkie 08 feb 2019 13:12

Arno357 schreef:
08 feb 2019 09:51
Tijd voor een nieuw Topic : Dure groepen ? Dan kan iedereen weer zijn gal spuwen over marketing, gestegen prijzen en het feit dat het "vroeger "allemaal beter was . Het wordt wel wat overdreven soms , dat gezeur over prijzen en nieuwe ontwikkelingen. Als er een nieuwe Bentley op de markt komt , ga je dan ook over de gestegen prijs zeuren ? Niemand verplicht je tot aankoop van nieuwe producten .
Bentley etc zijn toch wel redelijk exclusief,maare €324,- voor een cassette dan maak je iets exclusief wat eigenlijk bedoelt is voor een grote doelgroep.
Sensa Gulia G2.
Isaac Boson.

rob86
Forum-lid

rob86 08 feb 2019 13:32

daniel1975 schreef:
08 feb 2019 12:54
Nodig kun je zo beantwoorden: absoluut niet!!
Huidige powermeters voldoen prima met wisselbare bladen en de huidige cassettes is ook niks mis mee. En Campa heeft ook gewoon 12 kransjes op een body gefrut zonder dure gefreesde cassette. Ze hadden beter die logge vormgeving wat meer 2019-proof kunnen maken.

De groepsprijs zal ongetwijfeld straks op een ‘acceptabele’ straatprijs komen, maar dat zit je nog steeds met die idioot dure cassette, ketting en onhandige crank. En is nog maar de vraag of die groepsprijs rond de prijs van DA uitkomt. Doe mij maar een Quarq met mooie zwarte bladen (hep ik al :P ).
De Quarq zal ook wel dezelfde update krijgen zeker?

daniel1975
Forum-lid HC

Gebruikersavatar daniel1975 08 feb 2019 13:34

Dat denk ik niet, want die verkopen ze ook aan mensen met andere groepen.
De koffie loopt, veel sportiever wordt het niet vandaag

Oppbogga
Forum-lid

Oppbogga 08 feb 2019 14:10

Alles gelezen te hebben zie ik nog steeds niet de noodzaak ervan in mijn 11sp eTap te vervangen voor deze nieuwe 12sp variant.
BTW de after sales service van SRAM vind ik wel oke. Heb, inmiddels al weer 2 jaar geleden, ook een achterderry moeten vervangen ivm een technisch malheur.
...

wasbeer2006
Forum-lid HC

Gebruikersavatar wasbeer2006 08 feb 2019 14:34

De prijs zal na een jaar op de markt echt wel weer normal zijn.
De huidige 11 spd etap HDR koste vorig jaar November ook gewoon 2600 compleet.

We zullen zien wat deze groep april 2020 doet. Maar je ziet toch een tendens dat mensen zat geld hebben een telefoon van 800 euro is ook heel normal voor velen. Terwijl je 10 jaar geleden echt werd uitgelachen en zo kunnen we nog wel wat producten noemen.

Ik zie japie zeggen een 37 voor nl is net wat te Klein, eens. Maar dan begrijp je niet wat sram bedoeld :-)
Voor jouw en mij zien ze een 48/35 setup. Je hoeft dan hier met je minimal 10/26 nooit van je 48 af of het moet net zo waaien als gisteren, maar dan is die 35 ook zat. In de bergjes steek je een 28(30?) of 33 en je hebt je 34 voor weer gecompenseerd.
Omdat je alleen je voorblad rijd word het helaas toch na 10K een nieuwe ketting spider van 300 euro :-)

Maargoed ik vind het ook niets. Bij de MTB wordt het wel echt omarmd, maar daar hebben ze nog wel een punt met een 10/50 cassette en 12speed.

Denk dat het op de racer slechter wordt ervaren. Het gaat er meer om welke fabrant het gaat monteren op de fiets, daar is campa ook aan verloren gegaan qua straatbeeld.

Lcsmet
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Lcsmet 08 feb 2019 14:41

DDX schreef:
08 feb 2019 09:44
Cassette kost ook gewoon 360 euro, ruim dubbele van dura ace 11s (nog even los van het feit dat je bij die dura ace ook gewoon een goedkopere 11s cassette kan gebruiken)
Om alles in het juiste perspectief te zetten.
Een Shimano Dura Ace CS-R9100 cassette heeft een aanbevolen verkoopprijs van 274 Euro.
De aanbevolen verkoopprijs van de huidige 11-speed Sram XG-1190 cassette is met 291 tot 310 Euro ook al niet min.
Een Campagnolo SuperRecord 12-speed cassette zou 338 Euro moeten kosten.

Toch is er niemand die deze cassettes ook echt aan deze prijs koopt.
What Does This Button Do?

Plaats reactie