Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

12 Speed ETap in het wild

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37614
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 06 feb 2019 21:38

Als ik het goed begrijp zit er 2mm verschil tussen.
that new cassette will only fit on SRAM XDR freehub bodies, which are nearly identical to the popular XD standard but for about 2mm of additional width to accommodate the 12th sprocket. ]
Less is bore

DDX
Forum-lid HC
Berichten: 5097
Lid geworden op: 23 aug 2013 21:30

DDX 06 feb 2019 21:44

Wat een prijzen, zal vast verkopen aan mensen die denken dat duurder beter is.
Maar ik hou het maar gewoon op di2.
Ik heb een fiets met 6770 (10s dus lekker goedkoop met cassette en ketting)
Een met 9070
en gravelbike met combi ultregra shifters met m8050 derailleur.

Op de gravelbike zou ik ook niet graag 12s willen, als ik prijzen van de 11s casettes die met 10s beginnen al zie...

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37614
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 07 feb 2019 07:04

Hier gemonteerd op een Trek.
Dan valt de grote derrie op icm het relatief kleine crankstel.
Om over de shifters maar niet te spreken.... dat had toch wel netter gekund zou je denken?

Afbeelding
Less is bore

japiecarbon
Forum-lid HC
Berichten: 5230
Lid geworden op: 09 jan 2007 23:05

japiecarbon 07 feb 2019 07:31

Ik vind denk ik vooral de crank niet mooi.

Aan de nieuwe tandwiel setup moet ik nog even wennen denk ik. Maar persoonlijk vind ik een 37 aan de kleine kant in ons kikkerlandje.

Stoffa
Forum-lid
Berichten: 448
Lid geworden op: 15 feb 2013 15:25

Stoffa 07 feb 2019 07:47

Die crank lijkt meer op een disc dan een crank, maar misschien is het een kwestie van wennen.

Gebruikersavatar
Infinito GB
Forum-lid
Berichten: 1436
Lid geworden op: 09 apr 2015 00:23
Locatie: Schagen

Gebruikersavatar Infinito GB 07 feb 2019 09:57

Vraag me af of de profs blij worden van een 50 x 10 verhouding, waarbij ze voorheen gewoon 53 x 11 hadden. En dan nog de beschikking hadden over nog grotere voorbladen. Verder lijkt een groter kransje toch beter dan een kleiner kransje. Dat is toch de reden van de Ceramic Speed derailleurkooi.
Ook voor een wiel van de neutrale auto wordt het niet eenvoudiger met al die “nutteloze” features.

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 07 feb 2019 10:04

Toch jammer dat Sram dit inmiddels 19 jaar (!) oude onderzoek over het hoofd heeft gezien: http://www.ihpva.org/HParchive/PDF/hp50-2000.pdf

De marginal gains vliegen zo de deur weer uit op die kleine kransjes achter.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Gebruikersavatar
wouterf
Forum-lid
Berichten: 863
Lid geworden op: 13 aug 2006 23:14

Gebruikersavatar wouterf 07 feb 2019 11:29

Die shifters leken in de vorige generatie nog de eerste-generatie-compromis, zoals de eerste Shimano hydro shifters, maar dit is toch wel een beetje jammer. Het zal wel functioneel zijn.

Als er zometeen een Force AXS groep komt dan wordt alles opeens een stuk bereikbaarder natuurlijk. Sram is in ieder geval weinig bang om meteen gewichten en prijzen te noemen voor alle variaties. Nu benieuwd wat die prijzen volgend jaar op het web doen.

Backwards/forwards compatibility van de shifters had ook nog wel een gouden greep geweest. Verkoop je misschien wat minder groepen mee, maar geef je wel een hele hoop huidige Etapgebruikers de aanmoediging om toch up te graden (hoe duur dan nog steeds ook). Dat is voor je marktpenetratie wel weer lekker...

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 07 feb 2019 11:49

Als ik het zo lees was dat fysiek onmogelijk, omdat ze naar een andere radio chip zijn overgeschakeld.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37614
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 07 feb 2019 12:21

Ben heel benieuwd naar de verkopen straks na een jaar.
Ze waren lekker bezig, maar vraag mij nu af of dit niet gewoon markt gaat kosten. Shimano zal toch goed kijken naar wat er nu gebeurd en dan een groep slimmer in de markt zetten?
Alhoewel de nieuwste ATB groepen bij Shimano ook niet echt uitblinken in uitwisselbaarheid.....
https://www.fiets.nl/2018/10/30/review- ... xtr-m9100/
Less is bore

Gebruikersavatar
Kiekeboe
Forum-lid
Berichten: 2436
Lid geworden op: 31 mar 2010 11:03
Locatie: West-Vlaanderen (B)

Gebruikersavatar Kiekeboe 07 feb 2019 12:41

Als ik in mijn glazen bol kijk, dan voorspel ik het einde van SRAM.
Campagnolo mag het ook vergeten.
De mensen gaan niet blijven fortuinen uitgeven voor nutteloze innovaties.
Binnen enkele jaren rijden wij allemaal met Shimano.

Gebruikersavatar
loos
Forum-lid
Berichten: 3602
Lid geworden op: 21 mei 2010 21:09
Locatie: Bergschenhoek

Gebruikersavatar loos 07 feb 2019 12:54

japiecarbon schreef: 06 feb 2019 17:00 Bij Bike24 staan ze op de site. 2500 voor een upgrade kit is net wat te gek geloof ik.
Ik heb me laten verleiden tot een 11 speed eTap HRD upgrade kit voor de helft van de prijs bij bike24.
https://www.bike24.com/p2190410.html?q=etap%20hrd

P.S. Canyon Ultimate SLX 9.0 SL disc met nieuwe groep kost 6299. Het SLX frame kost 2599, DT Swiss ARC1400 wielen kosten 1550, dus dan valt de prijs van de AXS groep mee, maar de genoemde nadelen blijven :lol: )
Afbeelding

Plaats reactie