that new cassette will only fit on SRAM XDR freehub bodies, which are nearly identical to the popular XD standard but for about 2mm of additional width to accommodate the 12th sprocket. ]
12 Speed ETap in het wild
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 37675
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
Als ik het goed begrijp zit er 2mm verschil tussen.
Less is bore
Wat een prijzen, zal vast verkopen aan mensen die denken dat duurder beter is.
Maar ik hou het maar gewoon op di2.
Ik heb een fiets met 6770 (10s dus lekker goedkoop met cassette en ketting)
Een met 9070
en gravelbike met combi ultregra shifters met m8050 derailleur.
Op de gravelbike zou ik ook niet graag 12s willen, als ik prijzen van de 11s casettes die met 10s beginnen al zie...
Maar ik hou het maar gewoon op di2.
Ik heb een fiets met 6770 (10s dus lekker goedkoop met cassette en ketting)
Een met 9070
en gravelbike met combi ultregra shifters met m8050 derailleur.
Op de gravelbike zou ik ook niet graag 12s willen, als ik prijzen van de 11s casettes die met 10s beginnen al zie...
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 37675
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
Hier gemonteerd op een Trek.
Dan valt de grote derrie op icm het relatief kleine crankstel.
Om over de shifters maar niet te spreken.... dat had toch wel netter gekund zou je denken?
Dan valt de grote derrie op icm het relatief kleine crankstel.
Om over de shifters maar niet te spreken.... dat had toch wel netter gekund zou je denken?
Less is bore
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 5230
- Lid geworden op: 09 jan 2007 23:05
Ik vind denk ik vooral de crank niet mooi.
Aan de nieuwe tandwiel setup moet ik nog even wennen denk ik. Maar persoonlijk vind ik een 37 aan de kleine kant in ons kikkerlandje.
Aan de nieuwe tandwiel setup moet ik nog even wennen denk ik. Maar persoonlijk vind ik een 37 aan de kleine kant in ons kikkerlandje.
- Infinito GB
- Forum-lid
- Berichten: 1436
- Lid geworden op: 09 apr 2015 00:23
- Locatie: Schagen
Vraag me af of de profs blij worden van een 50 x 10 verhouding, waarbij ze voorheen gewoon 53 x 11 hadden. En dan nog de beschikking hadden over nog grotere voorbladen. Verder lijkt een groter kransje toch beter dan een kleiner kransje. Dat is toch de reden van de Ceramic Speed derailleurkooi.
Ook voor een wiel van de neutrale auto wordt het niet eenvoudiger met al die “nutteloze” features.
Ook voor een wiel van de neutrale auto wordt het niet eenvoudiger met al die “nutteloze” features.
- amclassic-fan
- Moderator
- Berichten: 24321
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
Toch jammer dat Sram dit inmiddels 19 jaar (!) oude onderzoek over het hoofd heeft gezien: http://www.ihpva.org/HParchive/PDF/hp50-2000.pdf
De marginal gains vliegen zo de deur weer uit op die kleine kransjes achter.
De marginal gains vliegen zo de deur weer uit op die kleine kransjes achter.
Die shifters leken in de vorige generatie nog de eerste-generatie-compromis, zoals de eerste Shimano hydro shifters, maar dit is toch wel een beetje jammer. Het zal wel functioneel zijn.
Als er zometeen een Force AXS groep komt dan wordt alles opeens een stuk bereikbaarder natuurlijk. Sram is in ieder geval weinig bang om meteen gewichten en prijzen te noemen voor alle variaties. Nu benieuwd wat die prijzen volgend jaar op het web doen.
Backwards/forwards compatibility van de shifters had ook nog wel een gouden greep geweest. Verkoop je misschien wat minder groepen mee, maar geef je wel een hele hoop huidige Etapgebruikers de aanmoediging om toch up te graden (hoe duur dan nog steeds ook). Dat is voor je marktpenetratie wel weer lekker...
Als er zometeen een Force AXS groep komt dan wordt alles opeens een stuk bereikbaarder natuurlijk. Sram is in ieder geval weinig bang om meteen gewichten en prijzen te noemen voor alle variaties. Nu benieuwd wat die prijzen volgend jaar op het web doen.
Backwards/forwards compatibility van de shifters had ook nog wel een gouden greep geweest. Verkoop je misschien wat minder groepen mee, maar geef je wel een hele hoop huidige Etapgebruikers de aanmoediging om toch up te graden (hoe duur dan nog steeds ook). Dat is voor je marktpenetratie wel weer lekker...
- amclassic-fan
- Moderator
- Berichten: 24321
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 37675
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
Ben heel benieuwd naar de verkopen straks na een jaar.
Ze waren lekker bezig, maar vraag mij nu af of dit niet gewoon markt gaat kosten. Shimano zal toch goed kijken naar wat er nu gebeurd en dan een groep slimmer in de markt zetten?
Alhoewel de nieuwste ATB groepen bij Shimano ook niet echt uitblinken in uitwisselbaarheid.....
https://www.fiets.nl/2018/10/30/review- ... xtr-m9100/
Ze waren lekker bezig, maar vraag mij nu af of dit niet gewoon markt gaat kosten. Shimano zal toch goed kijken naar wat er nu gebeurd en dan een groep slimmer in de markt zetten?
Alhoewel de nieuwste ATB groepen bij Shimano ook niet echt uitblinken in uitwisselbaarheid.....
https://www.fiets.nl/2018/10/30/review- ... xtr-m9100/
Less is bore
Als ik in mijn glazen bol kijk, dan voorspel ik het einde van SRAM.
Campagnolo mag het ook vergeten.
De mensen gaan niet blijven fortuinen uitgeven voor nutteloze innovaties.
Binnen enkele jaren rijden wij allemaal met Shimano.
Campagnolo mag het ook vergeten.
De mensen gaan niet blijven fortuinen uitgeven voor nutteloze innovaties.
Binnen enkele jaren rijden wij allemaal met Shimano.
Ik heb me laten verleiden tot een 11 speed eTap HRD upgrade kit voor de helft van de prijs bij bike24.japiecarbon schreef: ↑06 feb 2019 17:00 Bij Bike24 staan ze op de site. 2500 voor een upgrade kit is net wat te gek geloof ik.
https://www.bike24.com/p2190410.html?q=etap%20hrd
P.S. Canyon Ultimate SLX 9.0 SL disc met nieuwe groep kost 6299. Het SLX frame kost 2599, DT Swiss ARC1400 wielen kosten 1550, dus dan valt de prijs van de AXS groep mee, maar de genoemde nadelen blijven )