Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Ketting kraakt na kuisen

Plaske
Forum-lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 15 okt 2018 10:42

Plaske 15 okt 2018 10:46

Beste,

Ik heb dit weekend mij ketting eens van men fiets gehaald en in een badje met naft laten weken. Ook mijn tandwielen achteraan heb ik grondig gekuist. Nu ik mijn ketting er terug opgelegd en ingesmeerd heb, kraakt deze toch wel vrij hard. (een constant geratel)
Ondanks men ketting blinkend en proper is, wil ik dit gekraak oplossen.

Iemand een idee hoe dit komt? alvast bedankt.

Gebruikersavatar
Japierossi
Forum-lid
Berichten: 160
Lid geworden op: 20 jun 2015 10:58

Gebruikersavatar Japierossi 15 okt 2018 13:18

:arrow:
Laatst gewijzigd door Japierossi op 15 okt 2018 13:24, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Japierossi
Forum-lid
Berichten: 160
Lid geworden op: 20 jun 2015 10:58

Gebruikersavatar Japierossi 15 okt 2018 13:22

invetten? Anders de lagers van je body bekijken? Dat was bij mij laatst de boosdoener. Na (grondig) schoonmaken had ik ook ineens een piep. Met een nieuw lagertje was het opgelost...

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 15 okt 2018 14:26

Een ketting mag je rustig grondig reinigen, maar moet daarna wel met enige zorg gesmeerd worden d.w.z. met een middel dat dun genoeg is om tussen pennetjes en plaatjes te dringen.
Er iets opsmeren werkt meestal niet/ onvoldoende....
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Pollekes
Forum-lid
Berichten: 190
Lid geworden op: 13 okt 2014 20:30

Pollekes 15 okt 2018 14:45

Een contstant ratelen doet mij meer denken aan een foutieve kettingloop door de derailleurkooi heen.

Er zit een plaatje tussen binnen en buitenkooi, als de ketting daar overheen loopt ratelt het.
Oplossing, ketting loshalen en aan de ander kant van het plaatje langs, weer monteren.

http://www.mountainbike.nl/forum/viewtopic.php?t=131572

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5228
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 15 okt 2018 14:46

Probleem is dat je ketting niet proper is....

Wat je hoort is zand, vuil in de ketting dat er niet uitgehaald is.
Een perfect ontvette en propere ketting maakt geen lawaai.
Nadien voeg je vet/smering... toe opdat de wrijving vermindert en er minder vuil in de ketting kan.

Nu moet je je ketting beter kuisen opdat het zand eruit gaat. Ofwel de ketting ook fysiek beweging laten ondergaan in je ontvetter (schudden met je potje) tot al het zand eruit is tussen de schakels. Andere oplossing is ketting onder waterkraan, kuisen met water en zeep en hopen dat alle vuil eruit komt.
Nog een oplossing is de ketting smeren en bewegen. Veelal zal het zand in de ketting dan naar buiten geduwd worden of tenminste zorg de smering dat het zand niet meer schuurt.
Als laatste kan je ook de ketting helemaal uit elkaar halen en alle onderdelen apart kuisen....

Walter

Gebruikersavatar
serbak
Forum-lid
Berichten: 1119
Lid geworden op: 07 aug 2006 15:06
Contact

Gebruikersavatar serbak 15 okt 2018 16:43

Heb je de ketting wel goed om liggen? Veel kettingen hebben een draairichting. Shimano 11 speed moet je met de tekst die op de schakels staan aan de buitenzijde monteren. Bij 10 speed moet je volgens mij met de "open schakels" aan de buitenzijde monteren.

NoChain
Forum-lid
Berichten: 1270
Lid geworden op: 04 sep 2011 20:18

NoChain 15 okt 2018 17:04

Hoe vuil was je ketting vooraleer je deze kuiste?
Op mijn woon-werk doe ik dat maar af en toe en dan heb ik hetzelfde probleem, een immens gekraak alsof je ketting en tandwielen volledig versleten zijn, na een paar dagen is dat er gelukkig wel weer af.
Ik had dat probleem vooral met shimano kettingen. De laatste tijd gebruik ik kmc kettingen en die hebben daar minder last van.

Op mijn race fiets, die ik veel minitieuzer behandel, heb ik zoiets nooit voor na het kuisen.

Gebruikersavatar
Zorro
Forum-lid HC
Berichten: 6746
Lid geworden op: 01 jan 2008 15:07
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Zorro 15 okt 2018 18:30

"men" als in "mijn"
We thought that we had the answers
It was the questions we had wrong
U2-11 O'Clock Tick Tock

Plaske
Forum-lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 15 okt 2018 10:42

Plaske 15 okt 2018 19:30

Pollekes schreef: 15 okt 2018 14:45 Een contstant ratelen doet mij meer denken aan een foutieve kettingloop door de derailleurkooi heen.

Er zit een plaatje tussen binnen en buitenkooi, als de ketting daar overheen loopt ratelt het.
Oplossing, ketting loshalen en aan de ander kant van het plaatje langs, weer monteren.

http://www.mountainbike.nl/forum/viewtopic.php?t=131572

Hier zat inderdaad het probleem, ketting zat aan de foute kant van het plaatje.
Hartelijk bedankt voor alle reacties en hulp!

Plaats reactie