Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Kwetsbaarheid carbon frame

Gebruikersavatar
Martin78
Forum-lid
Berichten: 638
Lid geworden op: 16 apr 2016 18:11
Locatie: Omg Arnhem

Gebruikersavatar Martin78 15 okt 2018 20:18

@Piethenk, klopt je kan niet een filmpje direct vinden waar er iets kapot gedraaid wordt, maar toch ben ik voorzichtiger geworden met mijn frame in de montagestandaard hangen ;)

rovar
Forum-lid
Berichten: 300
Lid geworden op: 20 jun 2018 14:17

rovar 15 okt 2018 22:50

Ik zag vandaag weer een auto rijden met een Thule Proride; de fiets erop schudde lekker hevig heen en weer,.. Kan mij niet voorstellen dat dat niet slecht is voor je frame. Dit is echt een abnormale stress-belasting in vergelijking met de trapbelasting tijdens het fietsen, want daar is de geometrie van het frame wel op berekend.

Het zal in de praktijk best goed kunnen gaan met een Proride, en ik geloof ook wel dat er mensen zijn met positieve ervaringen, maar ik ben toch liever voorzichtig met mijn frame.

piethenk
Forum-lid
Berichten: 61
Lid geworden op: 25 jul 2018 17:03

piethenk 16 okt 2018 11:55

Ja, ik snap het wat je zegt Rovar. Dat gevoel heb ik ook. Maar is het niet zo dat wij gewoon heel erg bang zijn gemaakt door 'broodje aap' verhalen?

japiecarbon
Forum-lid HC
Berichten: 5230
Lid geworden op: 09 jan 2007 23:05

japiecarbon 16 okt 2018 13:38

Het hant uiteraard wel een beetje van je frame af. Met een ultra licht frame van 700 gram moet je een stuk voorzichtiger zijn dan 1 vaan 950 gram.

Maar veel mensen zijn inderdaad veel te bang door de broodje aap verhalen over carbon.

Gebruikersavatar
wouterf
Forum-lid
Berichten: 863
Lid geworden op: 13 aug 2006 23:14

Gebruikersavatar wouterf 16 okt 2018 13:49

Wat is er precies broodje aap aan die verhalen?

Het zit 'em meer in de nuance. Klemmen op de verkeerde plek levert echt wel schade op, maar normaal gebruik je je gezond verstand en voorkom je dat.

japiecarbon
Forum-lid HC
Berichten: 5230
Lid geworden op: 09 jan 2007 23:05

japiecarbon 16 okt 2018 14:44

Het broodje aap dat carbon zo enorm kwetsbaar is. Er zijn nog steeds mensen die denken dat carbon bij het minste geringste kapot is.

Ik klem al ruim 10 jaar mijn carbon fietsen op de fietsendrager en reparatie steun. Maar ik heb nog nooit een enkel probleem daarmee gehad.

Als je een carbon frame niet kan klemmen dan kan je al zeker niet op je bovenbuis zitten, en ik zou er al helemaal niet mee durven fietsen!

piethenk
Forum-lid
Berichten: 61
Lid geworden op: 25 jul 2018 17:03

piethenk 16 okt 2018 20:00

wouterf schreef: 16 okt 2018 13:49 Wat is er precies broodje aap aan die verhalen?

Het zit 'em meer in de nuance. Klemmen op de verkeerde plek levert echt wel schade op, maar normaal gebruik je je gezond verstand en voorkom je dat.
DIT. Juist dit is precies dat broodje aap. Jij beweert iets (klemmen op de verkeerde plek), zonder (voor ons) enige onderbouwing. Heb jij filmpjes, foto's, oid gezien van frames die stuk zijn gegaan door 'op de verkeerde plek' te klemmen?

Of is deze opmerking van jou gebaseerd op jarenlang dit soort verhalen gehoord of gelezen te hebben?

Gebruikersavatar
wouterf
Forum-lid
Berichten: 863
Lid geworden op: 13 aug 2006 23:14

Gebruikersavatar wouterf 16 okt 2018 20:23

Klemmen an sich is geen issue, maar wel hoe ver je doordraait! Dus als je een lompe boer bent kan je best iets kapot draaien. Daar zijn ihkv carbon echt genoeg voorbeelden van (vaker bij sturen). De kwetsbaarheid van carbon is echt wel aangetoond en ook nog eens logisch te beredeneren. Maar het is prima te gebruiken met de juiste krachtenverdeling, aandraaimomenten. Maar bij een 'broodje aap' heb ik het idee dat je bedoelt dat dat soort risico's helemaal niet van toepassing zijn op carbon en dat is natuurlijk niet waar.

vermeulen
Forum-lid
Berichten: 1259
Lid geworden op: 14 sep 2008 12:58

vermeulen 24 okt 2018 16:54

rovar schreef: 15 okt 2018 22:50 Ik zag vandaag weer een auto rijden met een Thule Proride; de fiets erop schudde lekker hevig heen en weer,.. Kan mij niet voorstellen dat dat niet slecht is voor je frame. Dit is echt een abnormale stress-belasting in vergelijking met de trapbelasting tijdens het fietsen, want daar is de geometrie van het frame wel op berekend.
Ik denk dat hier een belangrijke denkfout in zit: weliswaar schudt het frame op het dak vrolijk heen en weer, maar dat betekent niet dat er waanzinnige krachten op spelen. Een fiets is natuurlijk erg licht zonder berijder, en beweegt daarom makkelijk bij de rijwind van een auto.

Ga maar na als je je fiets op de grond zet, en er met de hand aan gaat schudden; je hebt bijna geen kracht nodig. Kortom, het lijkt wel heftig, maar zo heel veel rare krachten staan er niet op.

Als je dat vergelijkt met de normale situatie, waar een berijder van vaak meer dan 10x het eigen gewicht van de fiets op de fiets gaat zitten, valt de rijwind op het dak van een auto helemaal in het niet.
Inderdaad is een carbon fiets precies zo gemaakt om de kracht in de voorspelbare richtingen op te vangen, maar ook tijdens het fietsen heb je soms een gekke beweging waardoor de kracht ineens wel uit een ongebruikelijke richting komt (bijvoorbeeld als renners op de bovenbuis gaan zitten), en dan mag het frame ook niet ineens doorknakken.

Bmoos01
Forum-lid
Berichten: 6
Lid geworden op: 21 okt 2015 17:02

Bmoos01 02 nov 2018 13:49

Ik ken meerdere gevallen van gebroken bovenbuizen doordat renners voor de start van een koers of gewoon tijdens een stop op hun bovenbuis gaan zitten. Betrof hier wel allemaal hetzelfde merk en heb er nu al een tijd niets meer van gehoord dus zal het wel verbeterd zijn.
Ik vind de fietsen op het dak slingerend toch ook een erg naar gezicht. Er mag dan weliswaar weinig kracht nodig zijn om de fiets te laten bewegen op die manier maar de fiets is ook niet gemaakt om met een snelheid van 130 km/u vol in de wind te rijden. Aangezien de benodigde energie om tot zo'n hoge snelheid te komen exponentieel toe neemt betekent het dus ook dat de energie van de rijwind enorm veel groter is. Je merkt al hoe sterk wind kan zijn als een auto van +/- 1250 kg al rijdend opzij kan worden geblazen door de wind, of wanneer men met stevige tegenwind rijdt. Het verschil in krachten op de fiets met 40/50 km/u op het dak of met 130 km/u zijn naar mijn verwachting dan ook wel groot. Ik denk alsnog niet dat de fiets ervan kapot gaat, ik ben zelf wel eens met 8 tijdritfietsen (helft ingeklemd via onderbuis, andere helft via voorvork vast gemaakt) van Berlijn naar Rotterdam gereden zonder problemen aan de fietsen. Maar het lijkt mij ook niet aan te raden. Laat staan de kans op steenslag en dus schade aan de fiets op het dak.
Mijn mening betreft onze vaak kostbare fietsen is dus ook dat transport op het dak niet per se aan te raden is. Achter de auto zal de fiets aanzienlijk minder wind vangen, helemaal bij een SUV of station. Als je dan ook nog een manier kan vinden om de fiets stevig te monteren aan de zadelpen of onderbuis (vaak een dikkere wand dan de bovenbuis) lijkt mij dat de beste oplossing.

Gebruikersavatar
Zorro
Forum-lid HC
Berichten: 6746
Lid geworden op: 01 jan 2008 15:07
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Zorro 02 nov 2018 14:48

Bmoos01 schreef: 02 nov 2018 13:49 Ik ken meerdere gevallen van gebroken bovenbuizen doordat renners voor de start van een koers of gewoon tijdens een stop op hun bovenbuis gaan zitten. Betrof hier wel allemaal hetzelfde merk en heb er nu al een tijd niets meer van gehoord dus zal het wel verbeterd zijn.
Ik mag hopen dat het verbetered is idd of het merk bestaat niet meer.
Dat kan toch echt niet 'per design' zijn geweest. En het merk was? Type fiets?

Het moet niet gekker worden dan je niet eens op die bovenbuis zou mogen zitten.
Stond er ook ergens een disclaimer in de handleiding of wellicht een sticker op de boven buis: 'This tube is not intended for sitting purposes. Use at your own risk to sit on it'
We thought that we had the answers
It was the questions we had wrong
U2-11 O'Clock Tick Tock

Gebruikersavatar
RKN
Forum-lid
Berichten: 1326
Lid geworden op: 01 apr 2014 16:40
Locatie: Vechtdal

Gebruikersavatar RKN 02 nov 2018 17:22

+1
Ben heel benieuwd welk model het hier betreft...

Plaats reactie