Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Kwetsbaarheid carbon frame

piethenk
Forum-lid
Berichten: 61
Lid geworden op: 25 jul 2018 17:03

piethenk 12 okt 2018 12:28

Genoeg over te vinden. Over de kwetsbaarheid van een carbon frame. Op Youtube ook veel sterkte vergelijkings filmpjes tussen carbon en aluminium (waar carbon vaak sterker is).

Zo kun je veel lezen over de kwetsbaarheid bij puntbelasting. Bijvoorbeeld bij het monteren van je fiets op een (trekhaak)fietsendrager. De grijper moet je niet te strak aandraaien enz. Ook ik ben hier heel voorzichtig mee. Heb zelfs zo'n Thule frame protector.

Maar nu vroeg ik mij af of dit niet heel erg overdreven is? Zo is bijvoorbeeld geen enkel filmpje of foto te vinden van iemand die zijn carbon frame stuk heeft gemaakt door de grijper van de fietsendrager te strak aan te draaien.

In hoeverre is dit dus een issue? Dat carbon kwetsbaar is voor puntbelasting is een feit. Alleen de grootte van die puntbelasting speelt ook een rol uiteraard. Een kleine puntbelasting is geen probleem. Maar wat is klein en wat is groot?
Is het (misschien) niet zo dat je door met de hand aandraaien van die grijper, je een carbon frame eigenlijk nooit stuk kunt maken? Dat we daar gewoonweg niet genoeg kracht voor hebben?

Het gebeurt in ieder geval niet vaak/nooit(?) dat iemand zijn frame stuk maakt met zo'n grijper. Of iedereen is heel voorzichtig, of dit verhaal is zwaar overdreven...

Iemand een mening hierover? Of persoonlijke ervaringen?

japiecarbon
Forum-lid HC
Berichten: 5230
Lid geworden op: 09 jan 2007 23:05

japiecarbon 12 okt 2018 13:02

Over het algemeen is het inderdaad lastig om met een fietsendrager je frame kapot te draaien. Overigens komen er vermoedelijk veel grotere krachten op het carbon doordat de fiets vanwege de wind in de klem gedrukt wordt.

Een hoge punt belasting is als je fiets met een vaart tegen de punt van een rots of iets dergelijks valt.

Ik denk dat jij je net iets teveel zogen maakt over carbon dan dat nodig is.

piethenk
Forum-lid
Berichten: 61
Lid geworden op: 25 jul 2018 17:03

piethenk 12 okt 2018 13:43

Japiecarbon, dat stel ik juist ter discussie. Ik denk namelijk dat we heel erg overdrijven en ik ben benieuwd waar dat vandaan komt?

Als je googlet op iets van 'kwetsbaarheid carbon frame' of 'fietsendrager carbon frame' dan kom je vele pagina's tegen waar wordt gesproken over de kwetsbaarheid van carbon en hoe makkelijk het kapot gaat. Dat je zeer voorzichtig de grijper moet aandraaien, enz.
Aan de andere kant kom je 0 pagina's tegen (ik in ieder geval niet gevonden) met foto's, verhalen of filmpjes over een beschadigt frame door het aandraaien van de grijper van een fietsendrager.

Ik denk dat het op zich wel meevalt (ook al ben ik zelf ook zeer voorzichtig). En ik vraag mij dus af of het überhaupt mogelijk is om een carbon frame te beschadigen met een grijper van een fietsendrager. Ik betwijfel het eigenlijk.

Dat de puntbelasting groot is als je tegen de punt van een rots valt, kan ik mij meer iets bij voorstellen. Maar aan de andere kant komt het regelmatig voor dat ik op mijn MTB in bv Houffalize hard omlaag ga bij zo'n afdaling over een stenen/keienpad en dan gekletter van stenen tegen mijn frame hoor. Ik mag hopen dat het frame daar tegen kan.

Gebruikersavatar
colnagi
Forum-lid
Berichten: 47
Lid geworden op: 07 aug 2015 20:39

Gebruikersavatar colnagi 14 okt 2018 08:41

Nog even over een carbon frame op een fietsendrager: Ik zet mijn fiets altijd vast aan de zadelpen. Deze draai ik dan op gevoel vast. Mocht ik hem dan toch te strak hebben aangedraaid, dan is mijn zadelpen beschadigd en niet mijn frame. Volgens mij kan de zadelpen trouwens heel wat druk hebben.
When the going gets rough the tough get going

prjz
Forum-lid
Berichten: 1507
Lid geworden op: 30 apr 2006 14:41

prjz 14 okt 2018 14:30

colnagi schreef: 14 okt 2018 08:41 Nog even over een carbon frame op een fietsendrager: Ik zet mijn fiets altijd vast aan de zadelpen. Deze draai ik dan op gevoel vast. Mocht ik hem dan toch te strak hebben aangedraaid, dan is mijn zadelpen beschadigd en niet mijn frame. Volgens mij kan de zadelpen trouwens heel wat druk hebben.
+1
En ik doe er ook nog en stukje isoleerbuis omheen.
prj

rovar
Forum-lid
Berichten: 300
Lid geworden op: 20 jun 2018 14:17

rovar 14 okt 2018 20:33

Om deze reden overweeg ik de Thule UpRide voor een lange autorit naar bijv. de alpen. Deze heeft geen contact met het frame.

https://www.thule.com/nl-nl/nl/bike-rac ... e-_-599001

Je moet dan de wielen en frame wel even afsluiten met een kabelslot. De andere gangbare fietsdragers voor op het dak zijn denk ik minder geschikt voor carbon: de Thule Proride knijpt het frame te veel, met frame beschermer iets minder natuurlijk maar je hebt toch frame contact met torsie als gevolg. En een Thule Outride mag alleen met alu dropout, en flink wat torsiekrachten op de voorvork.

japiecarbon
Forum-lid HC
Berichten: 5230
Lid geworden op: 09 jan 2007 23:05

japiecarbon 14 okt 2018 21:59

Nogmaals, op het frame klemmen kan echt geen kwaad. Zo snel is carbon niet kapot.

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 8945
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 14 okt 2018 22:51

Lijkt me ook. Ik gebruik wel zo'n klem van thule met aandraai beveiliging en ik zet er zo'n thule beschermmatje tussen.

Met carbon dropouts in de outride is ook geen probleem. Hier wel even oppassen dat je niet te strak aandraait, want je kunt ze vrij makkelijk pletten volgens mij. Torsie op de vork is nihil in vergelijking met die tijdens fietsen lijkt me.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

kristofvs
Forum-lid
Berichten: 262
Lid geworden op: 20 jul 2014 19:36
Locatie: Melle (België)

kristofvs 14 okt 2018 23:14

Iedereen moet carbon hebben maar de helft vertrouwt het materiaal niet? Vreemd.
Ik klem de fiets vast aan de bovenbuis tot op het punt dat het niet meer kan bewegen. Nooit problemen mee gehad.

Gebruikersavatar
Martin78
Forum-lid
Berichten: 638
Lid geworden op: 16 apr 2016 18:11
Locatie: Omg Arnhem

Gebruikersavatar Martin78 14 okt 2018 23:25

kristofvs schreef: 14 okt 2018 23:14 Iedereen moet carbon hebben maar de helft vertrouwt het materiaal niet? Vreemd.
Ik klem de fiets vast aan de bovenbuis tot op het punt dat het niet meer kan bewegen. Nooit problemen mee gehad.
Op zich niet gek wanneer je veel berichten of youtube filmpjes ziet waarin uitgelegd wordt dat een fietsendrager veel stress kan veroorzaken aan het carbon. Ook op youtube heb je veel filmpjes waarin uitgelegd wordt dat je je carbon frame in principe niet mag vastklemmen aan je bovenbuis. (in je montage/onderhoudsstandaard)

piethenk
Forum-lid
Berichten: 61
Lid geworden op: 25 jul 2018 17:03

piethenk 15 okt 2018 09:00

Ja, maar geen enkel filmpje te vinden (althans, mij niet gelukt) waarop te zien is hoe een carbon frame stuk gaat door het klemmen in een onderhoudsstandaard of fietsendrager.

Er wordt tegenwoordig van alles en nog wat filmpjes gemaakt, zo zijn er bijvoorbeeld vele foto's te vinden van mensen die vergeten waren dat ze een fiets op het dak hadden (oeps), maar geen enkele van schade door klemmen.

Ik zou op basis hiervan durven beweren: broodje aap! :-) Die onder andere in leven wordt gehouden door fabrikanten zelf die zich in willen dekken (omdat ze het ook niet weten).

(maar goed, zo zeker ben ik er ook niet van nee, want ik doe ook 'overdreven?' voorzichtig met mijn carbon fietsen)

Gebruikersavatar
wouterf
Forum-lid
Berichten: 863
Lid geworden op: 13 aug 2006 23:14

Gebruikersavatar wouterf 15 okt 2018 11:36

Rond carbon heeft altijd wel wat 'angst' bestaan inderdaad. Daar is wel een grond voor: Schade aan carbon is niet altijd te zien, omdat het materiaal 'binnenin' (of gewoon onder de laklaag) beschadigd kan zijn. En uiteraard ook andersom: De lak kan beschadigd zijn zonder dat het carbon en de structuur is beschadigd.

Je kan het ook beredeneren natuurlijk, en dan afvragen of dat verdere toetsing/onderzoek nodig heeft: Carbon werkt als materiaal om frames van te bouwen omdat met de juiste plaatsing en layup een structureel sterk frame ontstaat (voor de krachten die doorgaans op een fiets afkomen) en met die plaatsing ook nog invloed uitgeoefend kan worden op gewicht/sterkte/stijfheid/comfort. Een bovenbuis is niet ontworpen om klemkrachten op te vangen (en bepaalde buizen kunnen best zo dun zijn dat je je afvraagt hoe het kan!), maar functioneert prima als bovenbuis.

Knijp je een bovenbuis dan fijn met je fietsendrager? Het lijkt me dat je stopt met aandraaien als je gekraak hoort ;) en niet door blijft draaien tot het een tosti is.

Als je zorg voor een verdeling van de krachten, eventueel met idd iets wat daar verder aan bijdraagt (rubber, schuim wat dan ook), de boel alleen vastdraait om de fiets niet te laten bewegen, en de fiets ook op andere manieren gefixeerd wordt (via de wielen), dan zit je vast goed.

Je kan een fiets in een fietsendrager ook prima aan de zadelpen klemmen, of de staande buis daar waar nog een zadelpen in het frame zit.

Gaat je carbonnen frame kapot van fixatie aan de bovenbuis en dan een autorit maken? Lijkt me niet.

En over puntbelasting... Ik ben eens tegen mn fiets aangevallen die vervolgens met de bovenbuis tegen de deurpost viel. Die was toch wel vrij snel kapot (in de tijd dat carbonreparatie nog een no-no was).

Plaats reactie