Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

RAL kleur frame

Jari.K
Forum-lid
Berichten: 138
Lid geworden op: 14 jul 2014 19:09
Locatie: Amsterdam

Jari.K 11 okt 2018 11:27

Ha allemaal,

Weet iemand wat de RAL code van onderstaand frame is? Ik heb in het paarse spectrum gekeken en de 4005 en 4011 lijken in de buurt te komen, maar is het volgens mij niet. Iemand die hier z'n vinger op kan leggen?

Afbeelding

Thanks!

Gebruikersavatar
Philippos
Forum-lid
Berichten: 2857
Lid geworden op: 08 jun 2018 23:40
Locatie: Castricum
Contact

Gebruikersavatar Philippos 11 okt 2018 11:37

Dit is een gevaarlijke onderneming. De foto zal op ieders scherm (pc/laptop/smartphone/tablet) met een andere tint paars getoond worden. Afhankelijk van het type scherm, helderheid, kijkhoek, gekalibreerd ja of nee (bij 99.99% van de gebruikers niet). Zelfs jouw eigen scherm kan afwijken tussen het vertoonde en een kleurenwaaier.
Heb je een fotograaf met een gekalibreerd scherm in jouw omgeving? Of een drukker? Ga eens bij hem langs met je kleurenwaaier.

Gebruikersavatar
mao
Forum-lid HC
Berichten: 4526
Lid geworden op: 22 jul 2007 02:47

Gebruikersavatar mao 11 okt 2018 11:39

Ik heb hier 2 kleurwaaiers maar geen match.
Ral 4005 komt wel in de buurt... maar is het net niet.
Niet alle kleuren hebben een Ral nummer.

Oppbogga
Forum-lid
Berichten: 1263
Lid geworden op: 23 feb 2012 14:14

Oppbogga 11 okt 2018 11:43

Zo op het scherm te zien klopt 4005 wel maar de andere lijkt meer op 4003 bij mij althans.
Zo zie je maar nu al meerdere meningen ...
...

Jari.K
Forum-lid
Berichten: 138
Lid geworden op: 14 jul 2014 19:09
Locatie: Amsterdam

Jari.K 11 okt 2018 11:54

Thanks voor de reacties so far. Ik snap inderdaad dat er veel factoren van invloed zijn op het bepalen van een kleur (lichtinval, scherm, etc.). Het gaat me overigens echt om het frame, niet om de vork. Ik heb ook het idee dat er geen RAL code is die echt overeenkomt. Maar ik probeer zo dicht mogelijk in de buurt te komen.

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 11 okt 2018 12:20

Philippos schreef: 11 okt 2018 11:37 Dit is een gevaarlijke onderneming.
Die vraag kun je vanaf het scherm inderdaad niet beantwoorden. Kleur is perceptie en die perceptie is afhankelijk van het medium waarop je de kleur laat zien. Een afdruk van een en dezelfde foto op twee papiersoorten levert al een andere kleur op. Oplossingen zijn een kleurwaaier, een densitometer of navragen bij de eigenaar. Of gokken.

jansen2.0
Forum-lid
Berichten: 817
Lid geworden op: 29 okt 2013 09:38

jansen2.0 11 okt 2018 12:43

Als je echt een goede oplossing nastreeft is er eigenlijk maar één oplossing: naar een spuiter die de kleur voor je -bij benadering- maakt.

Een scanner heeft een vlak oppervlak nodig met veelal een afmeting van minimaal 7/7 cm. Zelfs al zou je een formule voor de kleur hebben, dan is het mogelijk dat deze sterk afwijkt. Globaal zijn er twee methoden om een kleur te scannen: een voor de formule om een kleur te maken, de ander om de kleur te bepalen aan de hand van een database.

Bij het restaureren van lak wordt tegenwoordig veelal gebruik gemaakt van airbrush, dan kan je op een beperkt oppervlakte een minimale lak dikte spuiten die eigenlijk alleen het diepteverschil (een kras is feitelijk een diepteverschil in de lak) vult. Ook al zou je de juiste ral of formule hebben dan kan deze nog afwijken door het verouderen (blootstaan aan de elementen) en is het mogelijk om te kiezen voor een toevoeging van een andere kleur.

Zelf heb ik meer dan tien verschillende methoden geprobeerd en kwam uit bij een autospuiter. Deze kon de de kleur echter niet bepalen. Mijn voorvork is vervolgens opgestuurd naar het laboratorium van de verfproducent. Verschil is er in de lak, maar dit valt mijns inziens mee. Als je van plan bent om beschadigingen weg te werken is een (iets) afwijkende kleur niets zo erg mits je het bijgewerkte glad schuurt en vervolgens polijst. Als je iets totaal gaat overspuiten dan kan je beter gaan voor iets wat er sterk op lijkt.

edit: dus totaal spuiten of bijwerken lakschade?
Previous name Jansen01

Jari.K
Forum-lid
Berichten: 138
Lid geworden op: 14 jul 2014 19:09
Locatie: Amsterdam

Jari.K 12 okt 2018 10:34

Het gaat om een totale nieuwe look voor een frame. Maar dan niet spuiten, maar poedercoaten.

rovar
Forum-lid
Berichten: 300
Lid geworden op: 20 jun 2018 14:17

rovar 12 okt 2018 23:39

google image search komt met deze info, wellicht heb je hier iets aan:
https://bikerumor.com/2013/02/20/road-t ... use-bikes/

Plaats reactie