Ha allemaal,
Weet iemand wat de RAL code van onderstaand frame is? Ik heb in het paarse spectrum gekeken en de 4005 en 4011 lijken in de buurt te komen, maar is het volgens mij niet. Iemand die hier z'n vinger op kan leggen?
Thanks!
RAL kleur frame
Dit is een gevaarlijke onderneming. De foto zal op ieders scherm (pc/laptop/smartphone/tablet) met een andere tint paars getoond worden. Afhankelijk van het type scherm, helderheid, kijkhoek, gekalibreerd ja of nee (bij 99.99% van de gebruikers niet). Zelfs jouw eigen scherm kan afwijken tussen het vertoonde en een kleurenwaaier.
Heb je een fotograaf met een gekalibreerd scherm in jouw omgeving? Of een drukker? Ga eens bij hem langs met je kleurenwaaier.
Heb je een fotograaf met een gekalibreerd scherm in jouw omgeving? Of een drukker? Ga eens bij hem langs met je kleurenwaaier.
Thanks voor de reacties so far. Ik snap inderdaad dat er veel factoren van invloed zijn op het bepalen van een kleur (lichtinval, scherm, etc.). Het gaat me overigens echt om het frame, niet om de vork. Ik heb ook het idee dat er geen RAL code is die echt overeenkomt. Maar ik probeer zo dicht mogelijk in de buurt te komen.
Die vraag kun je vanaf het scherm inderdaad niet beantwoorden. Kleur is perceptie en die perceptie is afhankelijk van het medium waarop je de kleur laat zien. Een afdruk van een en dezelfde foto op twee papiersoorten levert al een andere kleur op. Oplossingen zijn een kleurwaaier, een densitometer of navragen bij de eigenaar. Of gokken.
Als je echt een goede oplossing nastreeft is er eigenlijk maar één oplossing: naar een spuiter die de kleur voor je -bij benadering- maakt.
Een scanner heeft een vlak oppervlak nodig met veelal een afmeting van minimaal 7/7 cm. Zelfs al zou je een formule voor de kleur hebben, dan is het mogelijk dat deze sterk afwijkt. Globaal zijn er twee methoden om een kleur te scannen: een voor de formule om een kleur te maken, de ander om de kleur te bepalen aan de hand van een database.
Bij het restaureren van lak wordt tegenwoordig veelal gebruik gemaakt van airbrush, dan kan je op een beperkt oppervlakte een minimale lak dikte spuiten die eigenlijk alleen het diepteverschil (een kras is feitelijk een diepteverschil in de lak) vult. Ook al zou je de juiste ral of formule hebben dan kan deze nog afwijken door het verouderen (blootstaan aan de elementen) en is het mogelijk om te kiezen voor een toevoeging van een andere kleur.
Zelf heb ik meer dan tien verschillende methoden geprobeerd en kwam uit bij een autospuiter. Deze kon de de kleur echter niet bepalen. Mijn voorvork is vervolgens opgestuurd naar het laboratorium van de verfproducent. Verschil is er in de lak, maar dit valt mijns inziens mee. Als je van plan bent om beschadigingen weg te werken is een (iets) afwijkende kleur niets zo erg mits je het bijgewerkte glad schuurt en vervolgens polijst. Als je iets totaal gaat overspuiten dan kan je beter gaan voor iets wat er sterk op lijkt.
edit: dus totaal spuiten of bijwerken lakschade?
Een scanner heeft een vlak oppervlak nodig met veelal een afmeting van minimaal 7/7 cm. Zelfs al zou je een formule voor de kleur hebben, dan is het mogelijk dat deze sterk afwijkt. Globaal zijn er twee methoden om een kleur te scannen: een voor de formule om een kleur te maken, de ander om de kleur te bepalen aan de hand van een database.
Bij het restaureren van lak wordt tegenwoordig veelal gebruik gemaakt van airbrush, dan kan je op een beperkt oppervlakte een minimale lak dikte spuiten die eigenlijk alleen het diepteverschil (een kras is feitelijk een diepteverschil in de lak) vult. Ook al zou je de juiste ral of formule hebben dan kan deze nog afwijken door het verouderen (blootstaan aan de elementen) en is het mogelijk om te kiezen voor een toevoeging van een andere kleur.
Zelf heb ik meer dan tien verschillende methoden geprobeerd en kwam uit bij een autospuiter. Deze kon de de kleur echter niet bepalen. Mijn voorvork is vervolgens opgestuurd naar het laboratorium van de verfproducent. Verschil is er in de lak, maar dit valt mijns inziens mee. Als je van plan bent om beschadigingen weg te werken is een (iets) afwijkende kleur niets zo erg mits je het bijgewerkte glad schuurt en vervolgens polijst. Als je iets totaal gaat overspuiten dan kan je beter gaan voor iets wat er sterk op lijkt.
edit: dus totaal spuiten of bijwerken lakschade?
Previous name Jansen01
google image search komt met deze info, wellicht heb je hier iets aan:
https://bikerumor.com/2013/02/20/road-t ... use-bikes/
https://bikerumor.com/2013/02/20/road-t ... use-bikes/