Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Hope RS4 naven: Grens tussen onderhoud en overdaad.

Gunther90
Forum-lid
Berichten: 129
Lid geworden op: 20 nov 2017 18:54

Gunther90 10 okt 2018 15:13

Hallo,

In Maart van dit jaar heb ik een nieuwe racefiets gekocht, en daarvoor heb ik een handgespaakte alu wielset laten maken. DT Swiss producten in combinatie met Hope RS4 naven. Ontzettend gelukkig en tevreden met de set en de gebruikte onderdelen. Inmiddels heb ik er al 5000km mee gereden.

Binnenkort komt er een nieuwe racefiets (omwille van leasingmogelijkheden via het werk), en ik wil de huidige wielset daarop gaan gebruiken. De winter komt dichterbij en ik onderhoud mijn materiaal graag heel goed. Maar ik vroeg mij nu af wat aan te raden is, en wat overdaad is voor mijn wielset/naven?

Van de huidige 5000km zijn er 4800km in kurkdroge omstandigheden gereden. Volstaat wat nieuw Shimano wiellagervet dan? Of ga ik toch maar best de lagers gaan vervangen? Of is dit overkill?
Ik heb tot nog toe geen klachten over het slecht (vrij)lopen van de wielen of wat dan ook.
Maar wil in de Decembermaand wel de nodige tijd gaan gebruiken die ik heb om correct onderhoud toe te passen.
Ik wil de wielset zeker tot Juni 2019 voltijds gaan gebruiken, en ga daarna een carbon wielset laten bouwen (dus dan "mis" ik ze zo niet als er iets aan moet gebeuren).
Maar zou ze graag nu het onderhoud geven die correct is voor deze kmstand.

Mensen die wat raad kunnen geven uit eigen ervaring, of uit ervaring met de RS4 naven zelf?

Alvast bedankt,
Gunther.

DeletedUser02
Forum-lid HC
Berichten: 4290
Lid geworden op: 23 jul 2009 02:25

DeletedUser02 10 okt 2018 15:23

Hope heeft gewoon (makkelijk) vervangbare industrielagers. Die hoef je pas te vervangen wanneer ze op zijn en het is geen helse klus. Je hoort het wel wanneer ze ruw gaan lopen, soort van schuurpapier idee, dat ze versleten zijn. Daarnaast staan Hope naven erom bekend dat ze een goede afdichting hebben en dus tegen slecht weer kunnen, dus de lagers nu voor de winter gaan vervangen lijkt me overdaad.

Verder kun je a.d.h.v. het aantal kilometers weinig uitspraken doen over hoe ver ze versleten zijn. Kortom, ik zou er lekker mee doorrijden.

Gebruikersavatar
ophetkantje
Forum-lid
Berichten: 2198
Lid geworden op: 06 jan 2011 09:05

Gebruikersavatar ophetkantje 10 okt 2018 15:28

Mijn ervaring met Hope RS4 en DT Swiss 240s; if it aint broken don's fix it. Alleen vervangen indien lagers duidelijk korrelig lopen, vet heeft geen zin, zijn afgedichte lagers en die moet je niet open maken,
Ach, ik zeg ook maar wat

colnagofreak
Forum-lid HC
Berichten: 5562
Lid geworden op: 26 sep 2004 21:41

colnagofreak 10 okt 2018 20:11

+1 Ik heb zelf 2 sets met Hope naven, zolang ze lekker lopen en je verder geen klachten heb, niets aan doen!
Pas vervangen als ze problemen geven, kost weinig en een klusje van niets.
Soms is het beter het verleden te laten voor wat het was!

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27460
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 10 okt 2018 21:45

5000 km in droog weer zou geen enkel probleem moeten zijn voor Hope, zelfs het drievoudige nog niet!

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 8446
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 10 okt 2018 23:15

Heb nu met de mono rs de voorloper rond de 15.000km er op zitten en lopen als een nieuwe,dus lekker dicht laten zitten.
Andere set met de mono rs naven 7.000km ook prima in orde.
Sensa GF White edition.
Sensa Gulia G2.
Cannondale Topstone 4

japiecarbon
Forum-lid HC
Berichten: 5230
Lid geworden op: 09 jan 2007 23:05

japiecarbon 11 okt 2018 07:55

havana schreef: 10 okt 2018 21:45 5000 km in droog weer zou geen enkel probleem moeten zijn voor Hope, zelfs het drievoudige nog niet!
En dan mag de helft nog in de regen zijn!

Ik heb heel lang geleden weleens gevraagd naar de spullen van Hope. Toen gaven ze daar aan dat hun spullen gemaakt zijn voor het weertype waar ze zelf wonen. End at is niet erg gunstig weer heb ik begrepen. Op de MTB rij ik al jaren met Hope en maar 1x een lager in het body hoeven te vervangen.

Gunther90
Forum-lid
Berichten: 129
Lid geworden op: 20 nov 2017 18:54

Gunther90 11 okt 2018 10:32

Zo, da's bij deze dan ook unaniem en vrij duidelijk! Bedankt voor de feedback alvast.
Op mijn MTB heb ik ook een set met Hope Pro4 naven, ook nog geen enkele klacht gehad.

Voor mijn carbon wielset (die ik nog moet laten maken) had ik ook de mogelijkheid om tegen een meerprijs van van 80€ voor DT Swiss 240 naven te gaan, maar met wat ik tot nu toe ervaar, en wat ik hier lees, zie ik niet in waarom ik zou veranderen.

DeletedUser02
Forum-lid HC
Berichten: 4290
Lid geworden op: 23 jul 2009 02:25

DeletedUser02 11 okt 2018 14:28

Gunther90 schreef: 11 okt 2018 10:32 Zo, da's bij deze dan ook unaniem en vrij duidelijk! Bedankt voor de feedback alvast.
Op mijn MTB heb ik ook een set met Hope Pro4 naven, ook nog geen enkele klacht gehad.

Voor mijn carbon wielset (die ik nog moet laten maken) had ik ook de mogelijkheid om tegen een meerprijs van van 80€ voor DT Swiss 240 naven te gaan, maar met wat ik tot nu toe ervaar, en wat ik hier lees, zie ik niet in waarom ik zou veranderen.
DT 240 is net iets lichter volgens mij en net zo goed. Hope 4 en DT240/350 zijn wel zo'n beetje de benchmark op de navenmarkt. Zowel voor MTB als race uitermate geschikt.

Enige reden om voor iets anders te kiezen is het feit dat je iets anders wil. Je hebt dan nog lichtere merken zoals Tune, maar zie het nu niet in van gewicht besparen op een naaf en daarmee inleveren op duurzaamheid.

Gunther90
Forum-lid
Berichten: 129
Lid geworden op: 20 nov 2017 18:54

Gunther90 11 okt 2018 14:57

ypuh schreef: 11 okt 2018 14:28
Gunther90 schreef: 11 okt 2018 10:32 Zo, da's bij deze dan ook unaniem en vrij duidelijk! Bedankt voor de feedback alvast.
Op mijn MTB heb ik ook een set met Hope Pro4 naven, ook nog geen enkele klacht gehad.

Voor mijn carbon wielset (die ik nog moet laten maken) had ik ook de mogelijkheid om tegen een meerprijs van van 80€ voor DT Swiss 240 naven te gaan, maar met wat ik tot nu toe ervaar, en wat ik hier lees, zie ik niet in waarom ik zou veranderen.
DT 240 is net iets lichter volgens mij en net zo goed. Hope 4 en DT240/350 zijn wel zo'n beetje de benchmark op de navenmarkt. Zowel voor MTB als race uitermate geschikt.

Enige reden om voor iets anders te kiezen is het feit dat je iets anders wil. Je hebt dan nog lichtere merken zoals Tune, maar zie het nu niet in van gewicht besparen op een naaf en daarmee inleveren op duurzaamheid.
Ik weeg 81kg en rij het liefst rond met 750ml bidons (en in de zomer steevast twee exemplaren), die paar tientallen (?) grammen, daar ga ik mijn "veilige thuishaven" dus niet voor verlaten.
Maar in de huidige markt begrijp ik perfect waarom je 't er bij wou vermelden :like: !

Plaats reactie