Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Carbon frame beschadigd?

piethenk
Forum-lid
Berichten: 61
Lid geworden op: 25 jul 2018 17:03

piethenk 30 sep 2018 18:15

Ik vrees dat mijn carbon frame beschadigd is...

Mijn fiets is nu een maandje oud (Canyon Ultimate) en ik wilde 'm net schoonmaken om 'm in de garage op te bergen. Het seizoen zit erop...

Maar tot mijn grote verbazing zit er op de zadelbuis twee beschadigingen. Zie de foto's. Als ik het frame op dit punt indruk, dan veert het wat mee... Vergelijkbaar met als je een pvc-buis indrukt.

Voor de volledigheid: het lijken vlekjes, maar het zijn ze niet, aangezien de fiets net gepoetst is. Ook is de fiets niet gevallen oid.

Wat denken jullie?
Bijlagen
IMG_8410.JPG
IMG_8409.JPG

jansen2.0
Forum-lid
Berichten: 817
Lid geworden op: 29 okt 2013 09:38

jansen2.0 30 sep 2018 18:21

Structuur van carbon...
Previous name Jansen01

piethenk
Forum-lid
Berichten: 61
Lid geworden op: 25 jul 2018 17:03

piethenk 30 sep 2018 18:42

Hoort zo dus volgens jou?

En dat deze buis ingedrukt kan worden (en dus beetje meeveert als een pvc-buis) is ook normaal? De andere buizen van het frame zijn helemaal niet in te drukken namelijk. Alleen deze zadelbuis dus.

Ook de buizen van mijn Specialized Stumpjumper carbon MTB zijn niet in te drukken.

Gebruikersavatar
Martin78
Forum-lid
Berichten: 638
Lid geworden op: 16 apr 2016 18:11
Locatie: Omg Arnhem

Gebruikersavatar Martin78 30 sep 2018 20:08

Ik heb eens gezien op een youtube video (houd mijn ten goede) dat je carbon in principe niet zo moet kunnen indrukken. Als je carbon in kan drukken zoals jij zegt geeft het ook erg veel stress op de eventuele plek van de beschadiging

Nogmaals houd mij ten goede dit is wat ik gezien heb

Gebruikersavatar
Kluus
Forum-lid
Berichten: 478
Lid geworden op: 08 aug 2015 14:07

Gebruikersavatar Kluus 30 sep 2018 20:28

Op de foto's ziet het er inderdaad uit als de structuur van het carbon onder blanke lak. Mijn vorige fiets had dit precies zo. Maar als je de buis in kan drukken lijkt mij dat inderdaad niet goed, ik zou dit eens voorleggen bij Canyon, het lijkt mij dan een garantie gevalletje.

Gelukkig had je het einde van je wegseizoen al ingeluid. ;)

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15935
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 30 sep 2018 20:36

Is de naad van de UD Carbon matten.
Er is dus niets aan de hand met jouw frame.
I know myself like no one else
Nothing to defend

Gebruikersavatar
plantagenet
Forum-lid
Berichten: 2227
Lid geworden op: 20 apr 2008 00:08
Locatie: Purmerend

Gebruikersavatar plantagenet 30 sep 2018 21:46

Een frame kunnen indrukken? Lijkt me niet juist, carbon behoort juist heel stijf te zijn. Maar waarom niet terug naar de leverancier; garantie is na 1 maand nog volledig van toepassing.
Weer of geen weer....één van twee is er altijd

rovar
Forum-lid
Berichten: 300
Lid geworden op: 20 jun 2018 14:17

rovar 30 sep 2018 22:06

een carbon buis kun je echt niet zomaar indrukken, veel te stijf. het zou kunnen dat de bovenste matlaag los ligt, waardoor deze wat meegeeft. mee terug gaan dus, valt onder garantie.

Gebruikersavatar
Zorro
Forum-lid HC
Berichten: 6746
Lid geworden op: 01 jan 2008 15:07
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Zorro 30 sep 2018 22:17

Iets indrukken kan best. Het hangt er maar vanaf waar
Een carbonnen frame in niet overal even "dik".
Indrukken op de eventueel ronde zitbuis zal onmogelijk zijn maar zeker bij oversized zit en schuine buizen zitten er plekken maar je echt wel een heel weinig in kunt drukken.

De "beschadigingen" zoals te zien op de foto's lijken idd gewoon carbon matten structuur die doorschijnt zoals lcsmet al zei.
Precies ook zo te zien op mijn BMC GF02 2015 en altijd zo geweest.
We thought that we had the answers
It was the questions we had wrong
U2-11 O'Clock Tick Tock

piethenk
Forum-lid
Berichten: 61
Lid geworden op: 25 jul 2018 17:03

piethenk 01 okt 2018 08:55

Zojuist telefonisch contact gehad met Canyon en ze konden mij aan de telefoon niet vertellen of dit normaal was. Ik kreeg te horen, zoals meerdere al zeggen, dat de vlekjes bij de carbonstructuur horen en dat de buizen niet overal even dik zijn, dus dat indrukken best mogelijk is.

Ik moet dus foto's mailen en dan krijg ik wel te horen wat de vervolgstappen zijn. Ik ben er, vooral over dat indrukken, niet gerustgesteld op.

Is er iemand met een Canyon Ultimate frame (2018 model?) die dat voor mij zou kunnen testen? Op de zadelbuis/zitbuis net boven de 'staande' bidonhouder. Als ik daar met mijn duimen hard druk, dan veert de buis duidelijk mee.
(ik zal dit ook vragen in de Canyon topic)

piethenk
Forum-lid
Berichten: 61
Lid geworden op: 25 jul 2018 17:03

piethenk 12 okt 2018 12:33

Mijn fiets is inmiddels opgestuurd en ook door Canyon beoordeeld. Ik kreeg gisteren een mail dat er niets mis is met mijn fiets. Dat dit indrukken bij deze buis hoort en die strepen door de carbonstructuur komt.

Dat het indrukken niet bij andere fietsen mogelijk is (en ook niet bij de Ultimate van 2017) komt doordat het andere frames zijn. Maar ik hoefde mij dus niet druk te maken... (doe ik stiekem toch wel een beetje... zal wel wennen :)).

Gebruikersavatar
Martin78
Forum-lid
Berichten: 638
Lid geworden op: 16 apr 2016 18:11
Locatie: Omg Arnhem

Gebruikersavatar Martin78 12 okt 2018 15:45

@Piethenk het zal wel wennen na verloop van tijd, maar ik zou het ook wel een beetje doen hoor dat druk maken ;)

Plaats reactie