Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Kabelspanning verandert steeds?

sihida
Forum-lid
Berichten: 21
Lid geworden op: 12 jun 2016 15:37

sihida 26 sep 2018 20:57

Eerder op dit forum heb ik het gehad over het steeds aanlopen van de ketting bij mijn voorderailleur Shimano 105 FD-5800: viewtopic.php?f=12&t=87605 Gelukkig heeft mijn FM het uiteindelijk kunnen oplossen (inderdaad één van de tips uit dat topic: andere kabelbevestiging) en was het zoals ik het wilde: de trimstand de 7/8 grootste kransjes achter zonder aanlopen voor en de normale stand de 7/8 kleinste kransjes (en dat bij beide voorbladen); ik heb 11 kransjes.
Helaas bleek het na een paar keer tijden (en dus schakelen) weer verkeerd: de kooi leek teveel naar binnen te staan (te weinig kabelspanning), waardoor in de trimstanden alleen de 3/4 grootste kransjes zonder aanlopen werkten en in de normale standen juist de 7/8 grootste kransjes; de 3/4 kleinste kransjes kon ik niet gebruiken zonder aanlopen voor.
Bij nieuwe kabels weet ik dat de kabelspanning wat kan veranderen en dat je hem daardoor na een paar keer rijden opnieuw goed op spanning moet zetten. Ik dacht dat het bij een andere kabelbevestiging mogelijk om hetzelfde ging en heb daarom de kabel weer op de goede spanning zet met de verstelnippel bij het stuur.
Dit ging een tijdje goed, totdat ik nu weer hetzelfde probleem heb. Mijn veronderstelling is dus dat de kabelspanning steeds verandert. Heeft iemand een idee hoe dit kan komen? En wat kan ik eraan doen? Ik kan wel steeds aan die nippel draaien, maar heb het liever gewoon goed. Of is het normaal dat kabelspanning regelmatig verandert?

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7924
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 26 sep 2018 22:18

Je stelt de derailleurs af met de kabel los, maar dat weet de fietsenmaker toch ook, mag ik hopen. Dus: de kabelspanning verandert niet.

sihida
Forum-lid
Berichten: 21
Lid geworden op: 12 jun 2016 15:37

sihida 27 sep 2018 01:06

Hoe bedoel je dit precies? Dat een andere kabelspanning geen effect heeft op de stand(en) van de voorderailleur? Toch kan ik het steeds corrigeren door aan de nippel (en dus de kabelspanning) te draaien.
Of dat de kabelspanning niet kan veranderen? Heb je een idee waaraan mijn probleem dan wel ligt?

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7924
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 27 sep 2018 01:13

Het laatste, de oorzaak zit in de afstelling. Altijd opnieuw beginnen met de kabel los. Loopt de kabel wel zoals dat moet bij FD5800? Die methode is een breuk met het verleden. Het afstellen kan zonder Shimano-tooltje.

sihida
Forum-lid
Berichten: 21
Lid geworden op: 12 jun 2016 15:37

sihida 27 sep 2018 23:25

Ja, het kabeltje loopt zoals het zou moeten. Dat heeft de FM dus kunnen fixen na een suggestie van mij. Daarna was het dus even goed. Als ik (of de FM) het nu weer moet afstellen met de kabel los, waarom zou het daarna niet weer fout (kunnen) gaan? Dan eindig je uiteindelijk toch met hetzelfde resultaat als toen het even goed was. Toen was het (of leek het in ieder geval) ook goed afgesteld.
En waarom zou de kabelspanning niet kunnen veranderen? Stel dat dat wel gebeurt (op welke manier dan ook), dan zou je toch ook mijn problemen krijgen?

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7924
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 28 sep 2018 02:08

1. stel zelf af, indien je fietsenmaker het niet zonder jou kan.
2. de kabelspanning verandert niet.

DyDaJo
Forum-lid
Berichten: 72
Lid geworden op: 08 dec 2012 23:07

DyDaJo 28 sep 2018 06:43

Als de loop van de kabel veranderd, door vuil of een gescheurde kabelgeleider bv, of wanneer buitenkabel veranderd, dan zal de positie van de FD ook veranderen. Zijn de buitenkabels aan de binnenkant schoon,? is de doorvoer onder het bracket vrij en schoon? Om dat te controleren moet de binnenkabel er uit, dan kun je gelijk zien of die niet aan het rafelen is.

dream
Forum-lid
Berichten: 279
Lid geworden op: 25 jan 2005 15:16

dream 28 sep 2018 19:24

Met meerdere fietsen met kabelspanners in de kabel naar de voorderailleur geconstateerd dat ze verlopen. Ik stel de voorderailleur tegenwoordig af bij de voorderailleur zonder spanning op de kabelversteller en sindsdien geen problemen meer. Wat mij betreft mogen die dingen er tussen uit. Iets meer werk maar wel een blijvend resultaat.

sihida
Forum-lid
Berichten: 21
Lid geworden op: 12 jun 2016 15:37

sihida 29 sep 2018 00:09

Bedankt voor de reacties.

Ik snap nog steeds niet waarom de kabelspanning niet zou kunnen veranderen. Ik kan het handmatig doen (en daarmee mijn probleem weer oplossen), waarom zou dat op de een of de andere manier ook niet automatisch kunnen gebeuren? Een nieuwe kabel rekt ook wat uit (= andere kabelspanning), heb ik begrepen, en moet je daarom na een tijdje opnieuw afstellen (maar daarna zou het dan wel goed moeten zijn...).

Ik zelf denk nu ook aan die kabelspanner in de kabel. Heb het idee dat die op een op de andere manier weer terugdraait naar het beginpunt (= minder/te weinig spanning). Ik ga dit de komende tijd goed in de gaten houden. Als dit het niet is, moet mijn FM de (binnen)kabels misschien maar eens controleren/vervangen.

Toevallig kwam ik hierachter: Als ik schakel van het grote naar het kleine blad voor en vervolgens schakel ik achter, dan gaat de kooi nog een stukje meer naar binnen. Daarna blijft hij zo staan (totdat ik vóór weer schakel natuurlijk). Als ik achter schakel, zie ik onder het bracket de versnellingskabel vóór ook een beetje bewegen. Weet niet of het iets met mijn probleem te maken heeft, maar dit lijkt me toch raar? De versnellingskabel voor voor en achter kruisen elkaar wel in de onderbuis, maar ik had verwacht dat beide kabels geïsoleerd van elkaar zouden zijn.

Gebruikersavatar
RobiOne
Forum-lid
Berichten: 476
Lid geworden op: 24 jun 2012 09:45

Gebruikersavatar RobiOne 29 sep 2018 09:22

Ik heb ook een soortgelijk probleem gehad en dat lag toen aan de kabelspanner in de kabel (Shimano). Deze heb ik toen vervangen door een van Jagwire en daarna was het probleem over.

Raymond62
Forum-lid
Berichten: 317
Lid geworden op: 08 feb 2015 11:21

Raymond62 29 sep 2018 10:26

Komt me bekend voor ja. Die draaistellers zijn niet allemaal van even goede kwaliteit.
Stel je versnelling af en als die goed is dan zet je 2 streepjes op de kabelsteller (1 op het gedeelte dat vast staat en 1 op het gedeelte dat je kan draaien).

Doe dat met een stift met watervaste inkt of plak een stukje schilderstape op beide onderdelen en zet daar dan een streep op.
Zo kan je zien of de steller uit z'n eigen verdraait maar ik durf te wedden dat dat het geval is.

Ik had de ervaring dat die van jagwire net degene waren die uit zichzelf terugdraaiden.

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5231
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 29 sep 2018 11:15

Nog wat ideeën;
Normaal is de kabelspanning op de voorderailleur niet kritisch; gewoon 'genoeg spanning' is wat je nodig hebt. De eigenlijk uitwijking van de derailleur zit in de afstelling, niet in de kabelspanning.
Op meeste fietsen in huis heb ik geen kabelspanner en die wordt niet gemist (en niet gebruikt op andere)

Wat nog kan is dat de derailleurkabel niet goed in de shifter zit. Je zegt ook nog dat je remkabel beweegt als je schakelt. Vermoedelijk is er toch een probleem met de kabelmontage aan deze shifter. Ergens beweegt die kabel teveel (eventueel niet goed vastgeplakt tegen stuur).

Wat misschien nog kan is dat je derailleur niet goed vastzit en wat beweegt.

Walter

Walter

Plaats reactie