Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Ultegra 6503 triple vervangen door Ultegra 6703 groep

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 24 sep 2018 22:21

PierreW schreef: 24 sep 2018 22:06 Ik zag op ebay veel 6700 trapaslagers staan met ENGELSE draad. Zijn die te gebruiken?
BSA en engelse draad is hetzelfde ;)

Bracket afvlakken lijkt mij niet zo'n lastige klus als ik het op YouTube bekijk. Dat zou ik zelf willen doen, benodigde gereedschap komt mogelijk later nog van pas.
Het bracket frezen is iets dat je normaal één keer in de levensduur van een frame doet, en een bracketfrees is een behoorlijk duur en zwaar stuk gereedschap. Ik zou dus geen bracketfrees kopen maar het even bij een fietsenmaker laten doen (en als die het niet kan of wil of zegt dat het niet nodig is weet je ook meteen dat je direct rechtsomkeert kunt maken om daar nooit meer een voet over de drempel te zetten)
Over de cranktrekker voor de 6500 crank lees ik van klimmer en scepticus tegenstrijdige meningen.
Over het algemeen heb ik gelijk, zo ook in dit geval. :lol:
@scepticus: Bedoel jij dat de cranks vanzelf los komen bij het losdraaien van de inbusbouten?
Precies dat. Inderdaad mits de originele (zilverkleurige, met 2 kleine gaatjes buiten het grote gat in het midden) kapjes erop zitten.
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5227
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 24 sep 2018 22:41

En je kan natuurlijk je triple crank en huidige tapas houden als je naar 10 speed gaat. Zal voldoende goed werken...

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16195
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 24 sep 2018 23:05

Nog een tip: gebruik geen 6700 ketting maar 6600 of een KMC. Shimano heeft het op één of andere manier voor elkaar gekregen om deze kettingen niet lekker met een triple te laten lopen.

Een kettingpons en kabelkniptang zijn ook wel handig om te hebben.
Campagnolo Ultra Dork

PierreW
Forum-lid
Berichten: 77
Lid geworden op: 22 sep 2018 20:42

PierreW 26 sep 2018 08:40

:like: Inderdaad de crank met de 2 gaatjes naast de inbusbout aanwezig. Dat is een makkie dan.
@Walter-; Jouw idee om trapas en crankstel te laten zitten zou inderdaad een mogelijkheid zijn als ik die van de 6703 niet bij elkaar gesprokkeld zou krijgen.
@Klimmer: Wat bedoel jij met beter geholpen met TA dan met Shimano? Is TA kwalitatief beter? Of makkelijker te verkrijgen?

:oops: BSA en engelse draad is hetzelfde …. :lol: Stupid me :lol:

Ketting-tip neem ik zeker mee en goede kabelkniptang moet ook nog bij de uitzet. Kettingpons heb ik nog ergens liggen.
Ik denk trouwens mijn ketting van een Missinglink te voorzien (standaard bij KMC?). Lijkt mij wel zo handig ivm frequent ketting (de-)monteren.

Op het www (oa. fiets.nl) las ik over problemen met de linker-shifter van de 6703 groep. Een klein schroefje dat los gaat met niet meer kunnen schakelen als gevolg. Dit brengt mij toch aan het twijfelen. Hoe staat bij jullie de Ultegra 6703 groep (vooral de shifters) kwalitatief bekend?

Spykerracing90
Forum-lid
Berichten: 361
Lid geworden op: 21 sep 2014 01:16

Spykerracing90 26 sep 2018 09:56

Volgens mij staat Ultegra 6700 niet per se bekend om zijn betrouwbaarheid en souplesse. Als je graag een nieuwe(re) triple groepset wilt monteren zou ik eerder voor een nieuwe Tiagra 4700 3x10 gaan. Vanaf 330 euro bij Bike24

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7924
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 26 sep 2018 18:19

Deze bewering vraagt om bronvermelding. Souplesse komt van de berijder, niet het materiaal. :roll:

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7924
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 26 sep 2018 18:25

PierreW schreef: 26 sep 2018 08:40 @Klimmer: Wat bedoel jij met beter geholpen met TA dan met Shimano? Is TA kwalitatief beter? Of makkelijker te verkrijgen?
TA levert al tientallen jaren kettingbladen die gefreesd worden, niet gestanst. Met grotere tanden, langere levensduur en in heel veel maten, terwijl Shimano alleen de bladen maakt, die zij ook standaard op crankstel leveren. Een verschil met het schakelen tussen TA en Shimano moet ik na 20 jaar nog altijd ontdekken. En overal te koop!

PierreW
Forum-lid
Berichten: 77
Lid geworden op: 22 sep 2018 20:42

PierreW 01 okt 2018 08:23

Oké, dan zal ik TA in het vervolg ook eens in de gaten houden. Langere levensduur vind ik wel een groot pluspunt.

hendrikjan
Forum-lid
Berichten: 1486
Lid geworden op: 28 jan 2007 12:25

hendrikjan 01 okt 2018 09:23

PierreW schreef: 26 sep 2018 08:40
Op het www (oa. fiets.nl) las ik over problemen met de linker-shifter van de 6703 groep. Een klein schroefje dat los gaat met niet meer kunnen schakelen als gevolg. Dit brengt mij toch aan het twijfelen. Hoe staat bij jullie de Ultegra 6703 groep (vooral de shifters) kwalitatief bekend?
Dat probleem bestaat inderdaad. Of het bij latere versies van 6703 opgelost is weet ik niet. Ik heb er last van gehad en heb na (5 jr) mijn shifter teruggestuurd via de verkoper naar shimano en deze hebben het toen keurig opgelost. Verder heb ik geen echte van kritiek op de shifters.. Ik weet niet of ik heel blij ben met een tripple. Uiteindelijk gebruik ik het kleinste kettingblad nooit en het buitenblad heel zelden. Dit heeft in de praktijk tot gevolg dat ik de hele cassette gebruik met het middenblad. Ik rijd dan vaak met een niet goede kettinglijn waardoor ik bij de voor derailleur nog wel eens wat ratel hoor. Meestal kan ik dit oplossen met wat trimmen, maar echt super is het niet.. Maar ik ben te lui/ te cheap / te.. om het goed op te lossen. Als iemand nog een cheap BB30 compact crankje heeft liggen dan houd ik me aanbevolen :)
:winkthumb:

PierreW
Forum-lid
Berichten: 77
Lid geworden op: 22 sep 2018 20:42

PierreW 02 okt 2018 10:15

@hendrikjan: Dank voor je reactie. Wel goed te horen dat jou klacht 5 jaar na aankoop door Shimano opgelost is. Bedoel je met verkoper een winkelier óf een particulier/1e eigenaar?
Kleinste kettingblad gebruik ik in NL ook niet. Toch vind ik de triple wel fijn vanwege 1 á 2 x per jaar fietsen in bergachtig gebied in Frankrijk.

Toch jammer van die problemen met de 6703 shifters. Kan natuurlijk voor de verkoper dé reden zijn dat hij er vanaf wil, zeker op MP is niet iedereen bonafide. Ik zal ze gebruikt moeten kopen (omdat nieuw niet meer te krijgen is), meestal zijn ze dan al van de racer gedemonteerd. Dat maakt het lastig voor mij om ze te testen, waarschijnlijk onmogelijk. Hierbij ga ik er van uit dat shifters niet 'los in het handje' op dit euvel te testen zijn …..?

hendrikjan
Forum-lid
Berichten: 1486
Lid geworden op: 28 jan 2007 12:25

hendrikjan 02 okt 2018 22:24

Ik had de fiets nieuw gekocht met de 6703 groep. En de winkel heeft het uiteindelijk voor mij opgelost. Of je dat ook gaat lukken bij een marktplaats model, durf ik niet te zeggen. Als ik het goed begrijp heeft Shimano het binnenwerk van mijn shifter vervangen. De inbus die er doorheen stak, was niet meer. Die kon je in het gewijzigde binnenwerk niet meer zien. Dus je zou het eventueel wel kunnen zien aan de shifter.
:winkthumb:

PierreW
Forum-lid
Berichten: 77
Lid geworden op: 22 sep 2018 20:42

PierreW 03 okt 2018 09:00

Bedankt voor de aanvulling HendrikJan.

Plaats reactie