Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Ultegra 6503 triple vervangen door Ultegra 6703 groep

PierreW
Forum-lid
Berichten: 77
Lid geworden op: 22 sep 2018 20:42

PierreW 22 sep 2018 21:46

Hallo,

Graag doe ik een beroep op jullie technische kennis omtrent het volgende:

Mijn 14 jaar oude Cannondale Caad7 met Ultegra 6500/6503 triple groep (9-speed) wil ik graag gaan ontkleden van de hele groepset en deze vervangen door een complete Ultegra 6703 groep. Een 10-speed triple dus.
(Die 9-speed gaat dan weer naar een Cannondale Caad4 R800 waar momenteel een 105 triple 9-speed op zit).
Ik blijf voorlopig graag een triple rijden en volgens mij is deze 6703 groep zo'n beetje de meest recent uitgebrachte triple-groep van Shimano. Waarmee ik hoop dat er komende jaren nog wel wat onderdelen, nieuw of gebruikt, te verkrijgen zijn.
Over mijn sleutelvaardigheid kan ik zeggen dat ik niet onhandig ben, maar ook niet superhandig en tot nog toe deed de FM het onderhoud. Sowieso wil ik in de toekomst (vrijwel) al het sleutelwerk zelf gaan doen, dat zie ik als een hobby binnen een hobby. Fiets poetsen en 'klein afstelwerk' kan ik al wel goed :) .

Mijn vragen zijn:
- Zijn er nadelen aan een 10-speed tov een 9-speed?
- Is het Caad7 frame geschikt voor een Ultegra 6703 groep? Of zie ik technische onmogelijkheden in deze combinatie over het hoofd? Zoja, wat dan?
- Waar moet ik op letten bij de aanschaf van de Ultegra 6703 groep? Van welke onderdelen MOET de maatvoering exact goed zijn?
- De cranklengte is nu 175 mm, de nieuwe crank zou 172,5 mm zijn. Wat ga ik hier van merken?
- De Caad7 rijd ik nu met (vrijwel nieuwe) Ksyrium wielen. Is body wisselen van 9-speed naar 10-speed voldoende? Of zelfs onnodig?
- Heb ik speciaal gereedschap nodig wat zo prijzig is dat ik deze klus beter niet zelf kan doen?

Veel vragen van een beginnend sleutelaar. Antwoorden en allerlei tips zijn uiteraard welkom.
Alvast bedankt voor de reacties.

Mvg, PierreW.

Gebruikersavatar
rob74
Forum-lid HC
Berichten: 5891
Lid geworden op: 13 nov 2007 22:36
Locatie: Utrecht
Contact

Gebruikersavatar rob74 23 sep 2018 08:34

PierreW schreef: 22 sep 2018 21:46- Zijn er nadelen aan een 10-speed tov een 9-speed?
Nee, alleen maar het voordeel van 1 tandje meer achter

PierreW schreef: 22 sep 2018 21:46- Is het Caad7 frame geschikt voor een Ultegra 6703 groep? Of zie ik technische onmogelijkheden in deze combinatie over het hoofd? Zoja, wat dan?
Geen idee, nooit zo'n frame van dichtbij gezien, maar als triple nu al past, zou ik niet weten waarom het straks niet gaat passen.

PierreW schreef: 22 sep 2018 21:46- Waar moet ik op letten bij de aanschaf van de Ultegra 6703 groep? Van welke onderdelen MOET de maatvoering exact goed zijn?
Die snap ik niet zo

PierreW schreef: 22 sep 2018 21:46- De cranklengte is nu 175 mm, de nieuwe crank zou 172,5 mm zijn. Wat ga ik hier van merken?
Niks, echt helemaal niks

PierreW schreef: 22 sep 2018 21:46- De Caad7 rijd ik nu met (vrijwel nieuwe) Ksyrium wielen. Is body wisselen van 9-speed naar 10-speed voldoende? Of zelfs onnodig?
uit mijn hoofd is dat spul uitwisselbaar. Alleen voor 11 speed zijn andere bodies noodzakelijk

PierreW schreef: 22 sep 2018 21:46- Heb ik speciaal gereedschap nodig wat zo prijzig is dat ik deze klus beter niet zelf kan doen?
Nee,.... Je hebt een kettingzweep en cassette afnemer nodig. Samen 40 euro plus het standaard imbus sleutel gedoe. Het gereedschap voor de trapas is frame afhankelijk, maar ik vermoed dat je buitenboord lagers nodig hebt en en tang daarvoor kost ook hooguit 20 euro
Live fast; die young. mijn blog

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5228
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 23 sep 2018 17:16

Waar vind je nog een 6700 groep triple? Al lang uit de handel denk ik.

Enig nadeel van 10 speed is dat de onderdelen duurder zijn en de ketting/cassette combinatie in mijn ervaring wat minder lang meegaat.
Een 10 speed cassette is dunner dan 9 speed. Je moet dus de juiste spacer plaatsen.

Walter

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 23 sep 2018 17:53

PierreW schreef: 22 sep 2018 21:46 Waar moet ik op letten bij de aanschaf van de Ultegra 6703 groep? Van welke onderdelen MOET de maatvoering exact goed zijn?
Je hebt bracketcups met BSA schroefdraad nodig.
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

PierreW
Forum-lid
Berichten: 77
Lid geworden op: 22 sep 2018 20:42

PierreW 23 sep 2018 22:59

Bedankt voor alle antwoorden zover, ik ben weer wat wijzer.
@Rob74: Met maatvoering van onderdelen bedoel ik onder andere maten van de trapaslager. Daarover heb ik ondertussen meer gelezen en op mijn huidige lager gezien dat het om een BSA type gaat, maat BC 1.37 (Is nog in prima staat en kan mogelijk blijven zitten, maar over die compatabiliteit moet ik me nog verder inlezen).
@Walter-: Zal inderdaad om een gebruikte 6703 groep gaan. Klopt mijn aanname dat komende 5 jaar de meer slijtagegevoelige onderdelen (ketting, cassette, tandwielen) nog wel nieuw te krijgen zullen zijn?
Oké, juiste spacer gebruiken.
@scepticus: BSA klopt, zag ik ook. Zal dat na moeten gaan bij aan te schaffen 6703 groep en/of compatabiliteit met huidige Ultegra 6500 trapaslager uitzoeken.

Krijg steeds meer zin in dit project :-)

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5228
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 23 sep 2018 23:13

Veel slijtageonderdelen zijn niet shimano of ultegra specifiek. Zolang ze 10 speed zijn helpen ze je vooruit (kleinste kettingblad is misschien een moeilijke).
En je vindt nog altijd onderdelen voor veel oudere groepen... (als dat een soort van verzekering moge zijn).

Walter

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 23 sep 2018 23:32

De 6500 groep heeft een Octalink trapas.

De 6700 heeft buitenboordlagers.

Dus die zul je moeten vervangen ;)
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7924
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 23 sep 2018 23:37

Nog een ding over het hoofd gezien. Gezien de leeftijd van je frame, zul je de bracket aan beide kanten haaks moeten laten vlakken of in elk geval laten nazien. Indien beide kanten niet haaks en parallel staan, gaan je buitenboordlagers snel naar de knoppen. Veel succes met je zoektocht. Indien je geen Ultegra vindt, neem dan met 5703 groep/componenten genoegen. Is uitwisselbaar. Je huidige trapas moet eruit, kun je niet meer gebruiken. Opletten bij het kopen van cranktrekker, die moet ook een hoedje hebben, nodig om de crank van de trapas BB-6500 te trekken.
Ketting, cassette en tandwielen zijn zeker nog enige jaren nieuw te koop, maar in steeds lagere kwaliteit. DuraAce stopt het eerst, dan Ultegra enz. Je bent vaak beter geholpen met TA kettingbladen dan met die van Shimano. Behalve dan dat 42t en 30t blad van de Ultegra 6703 crank. Die zijn er niet van TA, de meest voor de hand liggende fabrikant.

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27549
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 24 sep 2018 06:42

Die groep ga je lastig compleet gaan vinden, maar als je de losse onderdelen aanklikt lukt het wel. Bike24 is mijn tip.

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 24 sep 2018 08:34

klimmer schreef: 23 sep 2018 23:37 Opletten bij het kopen van cranktrekker, die moet ook een hoedje hebben, nodig om de crank van de trapas BB-6500 te trekken.
6500 heeft self-extracting crank bolts , dus geen cranktrekker nodig :idea: ;)
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

PierreW
Forum-lid
Berichten: 77
Lid geworden op: 22 sep 2018 20:42

PierreW 24 sep 2018 22:06

Fijn dat jullie meedenken heren. Ik lees nu al wat weken mee op dit forum voordat ik mij aanmeldde en was al zeer verbaasd over de parate kennis van sommige leden. Wandelende encyclopedieën, die de kennis ook nog graag delen. Echt top!

Jammer dat de oude trapaslager er uit moet, is nog prima. Maar die kan ik nog doorschuiven naar de fiets van mijn vriendin.
Ik zag op ebay veel 6700 trapaslagers staan met ENGELSE draad. Zijn die te gebruiken?
Bracket afvlakken lijkt mij niet zo'n lastige klus als ik het op YouTube bekijk. Dat zou ik zelf willen doen, benodigde gereedschap komt mogelijk later nog van pas.

Over de cranktrekker voor de 6500 crank lees ik van klimmer en scepticus tegenstrijdige meningen.
@scepticus: Bedoel jij dat de cranks vanzelf los komen bij het losdraaien van de inbusbouten?

@havana: bedankt voor je tip. Zal die site eens flink doorspitten, ook voor gereedschap.
Complete groep, in zeer goede staat, in één keer aankopen zal inderdaad moeilijk worden. Maar ik heb de tijd om eventueel de onderdelen en benodigd gereedschap bij elkaar te scharrelen, dit wordt een winterproject. Als het sneller gaat is het mooi meegenomen. Als het niet van de grond komt ga ik een ander project zoeken om te sleutelen.

Blijf maar komen met goede raad en tips!

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7924
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 24 sep 2018 22:19

PierreW schreef: 24 sep 2018 22:06
Ik zag op ebay veel 6700 trapaslagers staan met ENGELSE draad. Zijn die te gebruiken?
Bracket afvlakken lijkt mij niet zo'n lastige klus als ik het op YouTube bekijk. Dat zou ik zelf willen doen, benodigde gereedschap komt mogelijk later nog van pas.

Over de cranktrekker voor de 6500 crank lees ik van klimmer en scepticus tegenstrijdige meningen.
@scepticus: Bedoel jij dat de cranks vanzelf los komen bij het losdraaien van de inbusbouten?

Blijf maar komen met goede raad en tips!
Engelse draad is hetzelfde als BSA schroefdraad.
Nieuwere frames hoeven niet meer gevlakt te worden.
Tegenstrijdig? nee, maar niemand kan van hieruit zien hoe die crank vastzit. Ook al was de montage zoals @scepticus het (standaard correct) stelt, hoeft dat na X-tal jaren niet meer zo te zijn.

Plaats reactie