Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Gazelle fiets opknappen

Tinus75
Forum-lid
Berichten: 1
Lid geworden op: 19 sep 2018 23:07

Tinus75 19 sep 2018 23:29

Goedenavond,

Ik ben als bezigheid/hobby een Gazelle fiets aan het opknappen waar nogal wat mis mee was.

Ik heb de trapas (Gazelle dus geperste bussen) , Crankstel, tandwiel op het achterwiel en de ketting vervangen.
Bij het opspannen (met kettingspanners) van de ketting stuit ik op een vreemd probleem: als ik de trappers draai is er één positie waar de ketting beduidend strakker staat dan op de overige omtrek.
Dat de trapas er scheef in zit lijkt me door de geperste bussen erg sterk, wat in mijn ogen wel een oorzaak zou kunnen zijn is dat het tandwiel van de Crank ovaal zou zijn. Dit heb ik overigens nog niet nagemeten. De ketting betreft een KMC met missing link.

Heeft iemand een idee wat verder de oorzaak zou kunnen zijn? Ik heb nu de ketting afgesteld op het punt waar de ketting het straks staat maar dan heb ik op een ander punt een behoorlijk slappe ketting.

Alvast bedankt voor het meedenken.

kasper
Forum-lid
Berichten: 111
Lid geworden op: 09 sep 2005 20:34

kasper 20 sep 2018 22:23

Voorblad is niet perfect rond en centrisch. Heb ik met al mijn single speeders. Niet abnormaal dus. Je hebt m.i. juist afgestelt.

Plaats reactie