Shimano XT/SLX 11-speed tandwiel vervangen ?
Ik en een collega rijden 90% van de kilometers op ons kleinste tandwiel(11) achteraan.
Het betreft een elektrische fiets waar we constant 40 km/u mee fietsen.
We hebben er intussen 800 km opzitten en nu is het kleinste tandwiel al zo goed als versleten. (de ketting slipt er soms al over)
Nu heeft mijn collega dit kleinste tandwiel vervangen door een tandwiel dat hij nog liggen had van een oude fiets. Dus niet de hele blok achteraan maar alleen dat tandwieltje.
Nu was mijn vraag kan ik dit tandwiel (11) die op de Shimano XT/SLX 11-speed passen ergens online bestellen ?
Het betreft een elektrische fiets waar we constant 40 km/u mee fietsen.
We hebben er intussen 800 km opzitten en nu is het kleinste tandwiel al zo goed als versleten. (de ketting slipt er soms al over)
Nu heeft mijn collega dit kleinste tandwiel vervangen door een tandwiel dat hij nog liggen had van een oude fiets. Dus niet de hele blok achteraan maar alleen dat tandwieltje.
Nu was mijn vraag kan ik dit tandwiel (11) die op de Shimano XT/SLX 11-speed passen ergens online bestellen ?
Ja, zowat in iedere webshop voor fietsonderdelen en uiteraard bij een echte winkel.
Sowieso verstandiger om op een groter tandwiel te fietsen: die gaan veel langer mee.
Sowieso verstandiger om op een groter tandwiel te fietsen: die gaan veel langer mee.
Groter voorblad monteren? (Of heb je een middenmotor?)
Of monteer een 8- of 9-speed drivetrain, dat gaat veel langer mee en is goedkoper.
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"
Het is een middenmotor. (Specialized Vado 5)
Kan ik op de huidige XT/SLK twee tandwielen vervangen van een betere kwaliteit of moet ik dan ineens de hele casette vervangen ?
Wat raden jullie dan aan van wel een degelijke casette + ketting die veel langer kan meegaan ?
8 of 9 speed maakt niet uit want het zijn vooral de drie kleinste(vooral de 11) die gebruikt worden.
Kan ik op de huidige XT/SLK twee tandwielen vervangen van een betere kwaliteit of moet ik dan ineens de hele casette vervangen ?
Wat raden jullie dan aan van wel een degelijke casette + ketting die veel langer kan meegaan ?
8 of 9 speed maakt niet uit want het zijn vooral de drie kleinste(vooral de 11) die gebruikt worden.
Als je 11 speed hebt, dan past alleen een 11v cassette en een 11t tandwiel uit die cassette. En uiteraard alleen 11speed ketting. 8 of 9 speed is dus onmogelijk. Advies is dan ook niet op de 11t rijden, maar op 15t o.i.d. Maar hoe de gebruikte ketting loopt op een nieuw tandwiel is waarschijnlijk tamelijk rot. In dat geval heel nieuwe cassette en ketting. Betere kwaliteiten dan XT? Die zijn er niet.
Als ik zelf nog meer ga trappen kan ik beter mijn koersfiets nemen dat is dan bijna hetzelfde.
Volgens testen is de XT gelijkwaardig aan de SLX.
En iets als bv een Shimano Ultegra R8000 cassette ?
Shimano Ultegra R8000
https://www.mantel.com/shimano-ultegra- ... NzdGFydDE0
Volgens testen is de XT gelijkwaardig aan de SLX.
En iets als bv een Shimano Ultegra R8000 cassette ?
Shimano Ultegra R8000
https://www.mantel.com/shimano-ultegra- ... NzdGFydDE0
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 37642
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
Laat ik nu toevallig vandaag 2x33km woonwerk met een Stromer ST2 hebben gereden. Beide ritten 39.9 gem, niet één keer op de 11 gezeten!! En de 12 ook niet.
Continue 13-14-15; niet bewust, maar voelt meest natuurlijk.
En wegcassette past alleen als je nokjes wegdremelt aan de achterkant (is bij deze fiets gedaan, 11-25 erop).
Continue 13-14-15; niet bewust, maar voelt meest natuurlijk.
En wegcassette past alleen als je nokjes wegdremelt aan de achterkant (is bij deze fiets gedaan, 11-25 erop).
Less is bore
Ik heb vorige week een Stromer vervangfiets gekregen voor een week.
Deze fiets rijdt 10x beter dan mijn huidige.
Met de Stromer kon ik naar mijn werk rijden en terug naar huis en nog 30% batterijcapaciteit hebben.
Schakelen is hetzelfde als met een racefiets tegen dat ik nu steeds moet stoppen met trappen en dan nog vaak een krak hoor op de tandwielen. Nu moet ik naar mijn werk 20x schakelen met de Stromer was dit 2x en dat was voor stoplichten.
Ik ga deze discussie hier stopzetten. Het betreft hier trouwens een leasefiets die ik nu een maand bezit.
Mijn fietsenhandelaar gaat morgen contact opnemen met de maatschappij om te proberen omwillen dan technische problemen met deze fiets over te schakelen naar een Stromer.
Deze fiets rijdt 10x beter dan mijn huidige.
Met de Stromer kon ik naar mijn werk rijden en terug naar huis en nog 30% batterijcapaciteit hebben.
Schakelen is hetzelfde als met een racefiets tegen dat ik nu steeds moet stoppen met trappen en dan nog vaak een krak hoor op de tandwielen. Nu moet ik naar mijn werk 20x schakelen met de Stromer was dit 2x en dat was voor stoplichten.
Ik ga deze discussie hier stopzetten. Het betreft hier trouwens een leasefiets die ik nu een maand bezit.
Mijn fietsenhandelaar gaat morgen contact opnemen met de maatschappij om te proberen omwillen dan technische problemen met deze fiets over te schakelen naar een Stromer.
Volgens de specs heeft de Vado 5.0 een 48t blad, daarmee heb je bij 40 per uur echt de '11' niet nodig, zelfs al rijd je maar met 80 rpm dan zou je eerder op de 13 of 14 rijden.
Maar nog los daarvan: op een speed pedelec met middenmotor wordt de drivetrain gewoon enorm zwaar belast: een motor die Tom Dumoulin-achtige vermogens levert, begrensde topsnelheid dus altijd dezelfde kruissnelheid en altijd hetzelfde verzet, een supersmalle 11-speed drivetrain en dan door weer en wind dag in dag uit flinke afstanden blazen.....
Voor forensgebruik is en achterwielmotor zoals Stromer heeft geschikter.
Maar nog los daarvan: op een speed pedelec met middenmotor wordt de drivetrain gewoon enorm zwaar belast: een motor die Tom Dumoulin-achtige vermogens levert, begrensde topsnelheid dus altijd dezelfde kruissnelheid en altijd hetzelfde verzet, een supersmalle 11-speed drivetrain en dan door weer en wind dag in dag uit flinke afstanden blazen.....
Voor forensgebruik is en achterwielmotor zoals Stromer heeft geschikter.
Laatst gewijzigd door scepticus op 20 sep 2018 22:51, 1 keer totaal gewijzigd.
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"
Ik bedoelde: monteer 8- of 9-speed cassette, ketting, derailleur én shifter
Daarvan zijn de tandwieltjes en ketting breder dan bij 11-speed (minder snelle slijtage) én veel goedkoper (als in: ketting voor minder dan 15 en cassette voor minder dan 20 euro te krijgen)
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"