Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Lekke band: plakken of weggooien??

Gebruikersavatar
Infinito GB
Forum-lid
Berichten: 1436
Lid geworden op: 09 apr 2015 00:23
Locatie: Schagen

Gebruikersavatar Infinito GB 03 sep 2018 22:20

Ik heb er laatst nog een stuk of 4 weg gegooid. waren allemaal Bontrager binnenbanden.
eergisteren wilde ik gaan fietsen, maar toen ik mijn fiets Vande haak pakte bleek de voorband leeg.
Gelukkig had ik nog wat " goede" gebruikte bandjes in de kast liggen, dacht ik.
Die hadden, net als mijn lekke band, allemaal vlekken met een soort droogtescheuren achtige verschijnselen.
Ik moet dus eerdaags op zoek naar een ander merkje.
Om terug te komen op de vraag van TS; het zou bij mij toch ook wel een beetje afhangen van de prijs van de bandjes. Bij een Latex band van €15 zou ik wel plakken. Bij een simpel stug en zwaar rubber bandje van €4 zou ik gewoon thuis weggooien.

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27566
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 04 sep 2018 07:45

Ik plak niet, ik bewaar de bandjes wel. Gebruik ze voor allerlei klusjes.

Plakken zou me toch een slechte nachtrust bezorgen. Ik ga echt niet met 100 km/uur een berg afdalen met een geplakte binnenband. En voor die 2x per jaar dat ik lek rijd valt de milieudruk ook wel mee.

Een keer in de week een biefstuk minder eten maakt een véél groter verschil.

Bospaadje
Forum-lid
Berichten: 1696
Lid geworden op: 17 okt 2016 15:46

Bospaadje 04 sep 2018 08:52

Die paar lekkke biba's die ik heb, gooi ik meestal onderweg in een prullenbak of ik stop ze bij het plastic als ik thuis kom (maar nu ik dit typ, twijfel ik eigenlijk of dit wel mag....)

Plakken ben ik niet zo sterk in, of ik heb er gewoon pech mee, ik heb er ook 2 achterin auto liggen die ik als spanbandje gebruik :-)

hopjes
Forum-lid
Berichten: 785
Lid geworden op: 31 dec 2015 11:26

hopjes 04 sep 2018 09:02

havana schreef: 04 sep 2018 07:45 Ik plak niet, ik bewaar de bandjes wel. Gebruik ze voor allerlei klusjes.

Plakken zou me toch een slechte nachtrust bezorgen. Ik ga echt niet met 100 km/uur een berg afdalen met een geplakte binnenband. En voor die 2x per jaar dat ik lek rijd valt de milieudruk ook wel mee.

Een keer in de week een biefstuk minder eten maakt een véél groter verschil.
+1

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 8945
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 04 sep 2018 09:16

Hoe vaak in de week eet jij biefstuk dan? ;-)
Verder natuurlijk een slap argument, je kunt ook minder biefstuk eten EN je bandjes plakken. :-P
Dat gezegd hebbende: Ik plak mijn bandjes nooit. Zo vaak rij ik niet lek, zo duur zijn bandjes niet, en ik doe uit principe geen consessies aan banden.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

vermeulen
Forum-lid
Berichten: 1259
Lid geworden op: 14 sep 2008 12:58

vermeulen 04 sep 2018 09:41

Eigenlijk nooit over nagedacht om race-banden te plakken, ik associeer plakken altijd meer met omafietsen.

Ik ging er altijd van uit dat je na het plakken snel een voelbare bobbel op het loopvlak krijgt, en de kans dat de plakker gaat lekken groot is bij 7 bar.

refie
Forum-lid
Berichten: 572
Lid geworden op: 23 jan 2006 09:52

refie 04 sep 2018 09:47

MTB; al sinds het kan tubeless.
Cyclocross: Tubes, gaan weg als ze lek zijn. (zelden eerlijk gezegd)
Weg: plak zelden, als ik plak doe ik er een paar, vervolgens neem ik die bijna nooit mee als reserveband, maar kies ik een nieuwe.
Canyon Endurace SLX DISC 8.0 Di2
Niner RLT 9 RDO
Grand Canyon SLX 9.0
SW Roubaix
SW Epic

Storm-biker
Forum-lid
Berichten: 264
Lid geworden op: 22 okt 2014 11:54

Storm-biker 04 sep 2018 10:42

Bospaadje schreef: 04 sep 2018 08:52 Die paar lekkke biba's die ik heb, gooi ik meestal onderweg in een prullenbak of ik stop ze bij het plastic als ik thuis kom (maar nu ik dit typ, twijfel ik eigenlijk of dit wel mag....)

Plakken ben ik niet zo sterk in, of ik heb er gewoon pech mee, ik heb er ook 2 achterin auto liggen die ik als spanbandje gebruik :-)
Banden mogen niet bij het PMD (Plastic), in de meeste gemeentes mogen ze gewoon bij het restafval, bij een aantal kun je ze ook apart inleveren.

Gebruikersavatar
marcus66
Forum-lid
Berichten: 207
Lid geworden op: 07 feb 2018 13:42

Gebruikersavatar marcus66 04 sep 2018 13:45

Ben ik nou de enige die vindt dat een plakker op je racebinnenband voor geen meter rijdt? Op mooi asfalt voel ik de plakker bij elke omwenteling en op een afdaling heb ik al eens onbalans gemerkt (vervangen geplakte binnenband loste dat probleem op).
P.s. Ik praat over 23 mm, met 25 en 28 mm heb ik geen ervaring met lekke banden.
En nu ben ik fietsen.

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 8945
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 04 sep 2018 14:16

Nee hoor! Zoals ik al schreef, aan banden doe ik geen concessies. Die zijn het enige immers (als het goed is!!) het enige contact met de weg. Ook in een snelle bocht of met 80+ omlaag. Dus geen stugge anti-lekrijbanden bij goed weer en dus ook geen plakkers.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

Gebruikersavatar
Tracing_NL
Forum-lid
Berichten: 655
Lid geworden op: 28 nov 2013 16:32

Gebruikersavatar Tracing_NL 04 sep 2018 16:19

+1! door mij wordt er niet geplakt. (alleen in't cafe )
Ouder worden is verplicht, volwassen worden is een keuze.

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16241
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 04 sep 2018 16:21

Bospaadje schreef: 04 sep 2018 08:52 Die paar lekkke biba's die ik heb, gooi ik meestal onderweg in een prullenbak of ik stop ze bij het plastic als ik thuis kom (maar nu ik dit typ, twijfel ik eigenlijk of dit wel mag....)

Plakken ben ik niet zo sterk in, of ik heb er gewoon pech mee, ik heb er ook 2 achterin auto liggen die ik als spanbandje gebruik :-)
Onderweg weggooien doe ik alleen als het bandje reddeloos verloren is. Stel dal dat ik daarna nog een keer lek rij dan heb ik alleen nog een noodplakker bij. Is die tweede band lek op een plaats waar plakken lastig is dan ben je mooi de l#l met je bandje in de prullenbak.
Meestal plak ik ze wel 1 of 2x voor ik ze weggooi, meestal op het moment dat ik ook een stadsfietsband moet plakken.
Laatst gewijzigd door Ernie C. op 04 sep 2018 16:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Campagnolo Ultra Dork

Plaats reactie