Wat is dit voor schade?
- robbebopper
- Forum-lid HC
- Berichten: 5713
- Lid geworden op: 09 aug 2006 16:32
Een fietsmaat van me heeft sinds kort een nieuwe tijdritfiets. Het gaat om een Sensa Integra. Nou zit er ter hoogte van het balhoofd een vreemde uitstulping/ scheurtje. Dat hoort uiteraard niet, maar kan iemand zien wat hier aan de hand is?
- Infinito GB
- Forum-lid
- Berichten: 1436
- Lid geworden op: 09 apr 2015 00:23
- Locatie: Schagen
Lijkt mij stootschade van de voorvork/balhoofdbuis achtige constructie. Als je stuur te ver doorklapt klopt de plaats aardig.
- robbebopper
- Forum-lid HC
- Berichten: 5713
- Lid geworden op: 09 aug 2006 16:32
Dus in dat geval is daar met opzet een verdikking (nok) aangebracht, en doordat hij het stuur te ver heeft gedraaid is de lak op die plaats beschadigd.
Hij komt straks hier met zijn fiets, dan kan ik meteen kijken of er aan de andere kant ook zo’n “nok” zit. Want dat zou dan wel logisch zijn.
Hij komt straks hier met zijn fiets, dan kan ik meteen kijken of er aan de andere kant ook zo’n “nok” zit. Want dat zou dan wel logisch zijn.
- robbebopper
- Forum-lid HC
- Berichten: 5713
- Lid geworden op: 09 aug 2006 16:32
Ik heb de fiets vandaag in het echt gezien, en het is aan beide kanten precies hetzelfde. Dat komt inderdaad doordat het stuur te ver is doorgeslagen.
Maar, dat kan eigenlijk toch niet de bedoeling zijn. Ik heb het er vanmorgen met de bezitter van de fiets over gehad, en we vroegen ons af of er in het balhoofd geen “begrenzer” moet zitten. Op deze manier krijgt eenieder met deze fiets dezelfde beschadigingen.
Hoe denken jullie daarover?
Maar, dat kan eigenlijk toch niet de bedoeling zijn. Ik heb het er vanmorgen met de bezitter van de fiets over gehad, en we vroegen ons af of er in het balhoofd geen “begrenzer” moet zitten. Op deze manier krijgt eenieder met deze fiets dezelfde beschadigingen.
Hoe denken jullie daarover?
-
- Forum-lid
- Berichten: 3564
- Lid geworden op: 03 nov 2009 01:25
Maar op foto's van nieuwe fietsen niet te zien....
Ik heb beide foto's sterk vergroot en dan lijkt het toch schade, er is iets materiaal naar achteren gedrukt dat niet uitvergroot op een nokje lijkt.
Anyway, daar had best een nokje mogen zitten, dit6 is een beetje knullig zo.
Anyway, daar had best een nokje mogen zitten, dit6 is een beetje knullig zo.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
- robbebopper
- Forum-lid HC
- Berichten: 5713
- Lid geworden op: 09 aug 2006 16:32
Dat vonden wij dus ook. Sensa beweert zelf dat het schade is die door “vervoer” is ontstaan.
- MarkVeenstra
- Forum-lid HC
- Berichten: 6102
- Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
- Locatie: Delft
Want een fiets vervoer je met een loshangend voorwiel/voorvork, zodat deze lekker klapperend achter of op je auto staat? Misschien moeten ze bij Sensa dan eens uit de fabriek komen en kijken hoe een fiets vervoerd wordt tegenwoordig.
Kijk, de schade zal komen omdat het stuur ver doorgedraaid is. Of dat bij vervoer is, of een keer bij het in/uitrijden garage of wat dan ook, maakt eigenlijk niet uit. Dat de fiets zichzelf op deze manier kan beschadigen is onhandig, maar misschien wel by design (ten behoeve van de aerodynamica is het ontwerp van het balhoofd zo). Een normale racefiets zal dit niet kunnen gebeuren. In mijn ogen is het dus het design van de fiets die deze schade mogelijk maakt.
Had sensa op die plek een nokje gemaakt, bedoeld ter opoffering. Of een plakker, of een rubbertje oid. Dan was het compromis in het ontwerp enigszins ondervangen geweest.
Kijk, de schade zal komen omdat het stuur ver doorgedraaid is. Of dat bij vervoer is, of een keer bij het in/uitrijden garage of wat dan ook, maakt eigenlijk niet uit. Dat de fiets zichzelf op deze manier kan beschadigen is onhandig, maar misschien wel by design (ten behoeve van de aerodynamica is het ontwerp van het balhoofd zo). Een normale racefiets zal dit niet kunnen gebeuren. In mijn ogen is het dus het design van de fiets die deze schade mogelijk maakt.
Had sensa op die plek een nokje gemaakt, bedoeld ter opoffering. Of een plakker, of een rubbertje oid. Dan was het compromis in het ontwerp enigszins ondervangen geweest.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013
Canyon Ultimate AL 2013