Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Schurend geluid ketting na smeren

sihida
Forum-lid
Berichten: 21
Lid geworden op: 12 jun 2016 15:37

sihida 12 aug 2018 21:15

Een paar dagen geleden heb ik weer eens mijn ketting gesmeerd. Helaas hoor ik nu een knarsend/schurend/schrapend geluid als ik de ketting laat ronddraaien. Net of er zand in zit. Je hoort het waar de ketting het voorblad "betreedt" en verlaat. Het is bij mijn beide voorbladen zo. Waaraan kan dit liggen?
Wat ik heb gedaan: Eerst heb ik mijn ketting met zo'n kettingreinigingsapparaat (Park Tool Cyclone Chain Scrubber CM-5.2) met ontvetter erin (Bionet) schoongemaakt. Vervolgens de ketting drooggemaakt met een doek en toen nog een uurtje laten nadrogen. Toen op elk rolletje één drupje smeerolie (Pedros Go!). Dan laten intrekken en de volgende dag het overtollig smeermiddel verwijderd met een doek. Vervolgens een stuk gefietst en daarna het naar buiten geperste overtollig smeermiddel wederom verwijderd. Wat doe ik fout?
Ik had het idee dat ik het schrapende geluid al de dag na het smeren hoorde (toen ik het overtollige smeermiddel voor de eerste keer ging verwijderen). Na wat laten draaien van de ketting werd het volgens mij beter en ben ik gaan fietsen (droog asfalt, geen gekke dingen). Toen ik het naar buiten geperste smeermiddel wederom wilde verwijderen, hoorde ik weer het schrapend geluid.
Het is trouwens een net nieuwe ketting; het is de eerste keer dat ik deze smeer (eerst een paar 100km gereden op de smering vanuit de fabriek).

jsparie
Forum-lid
Berichten: 3072
Lid geworden op: 12 aug 2005 00:55

jsparie 12 aug 2018 21:26

Die ontvetter heeft het vuil tussen de rolletjes los gemaakt. Als je flink met de ontvetter in de weer bent geweest en beperkt met de olie zal het even duren voordat de olie het weer wint van de ontvetter.

Gewoon nog een keer goed smeren en met doekje schoon wrijven. Komt het weer goed.

Tenzij de ketting echt heel smerig is zou ik niet na een paar keer fietsen al met ontvetter in de weer gaan.

rocksoff
Forum-lid
Berichten: 37
Lid geworden op: 13 jun 2018 21:59

rocksoff 12 aug 2018 22:22

Wanneer moet dat dan wel?

Gebruikersavatar
carel
Forum-lid
Berichten: 455
Lid geworden op: 06 apr 2010 01:33
Locatie: Breda
Contact

Gebruikersavatar carel 12 aug 2018 22:41

Tienduizenden kilometers gefietst en nog nooit ontvetter gebruikt.

rocksoff
Forum-lid
Berichten: 37
Lid geworden op: 13 jun 2018 21:59

rocksoff 13 aug 2018 06:42

Hoe maak je het dan schoon?

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 13 aug 2018 21:19

Zeep en water.

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 8548
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 13 aug 2018 21:53

Lampenolie gaat ook prima.
Sensa GF White edition.
Sensa Gulia G2.
Cannondale Topstone 4

Gebruikersavatar
Infinito GB
Forum-lid
Berichten: 1436
Lid geworden op: 09 apr 2015 00:23
Locatie: Schagen

Gebruikersavatar Infinito GB 13 aug 2018 22:22

Idd . Lampenolie en eenkwastje. Daarna de fiets wassen met lauwwarm water met beetje autoshampoo o.i.d. en naspoelen met water. Goed laten drogen en ketting opnieuw smeren. Bij zichtbare vervuiling van de ketting een oude doek nemen met een beetje lampenolie, en de ketting er doorheen halen.

Gebruikersavatar
carel
Forum-lid
Berichten: 455
Lid geworden op: 06 apr 2010 01:33
Locatie: Breda
Contact

Gebruikersavatar carel 13 aug 2018 22:48

Precies, zo doe ik het ook, maar vaak ook zonder lampolie. Soms wil een oude tandenborstel ook helpen als het te vies wordt maar zover laat ik het niet komen. Ik blijf met water/zeep van de ketting af, is prima voor het frame en banden maar niet op de gesmeerde onderdelen.

Een oude handdoek werkt prima. Die is gemaakt met kleine lusjes die het vuil wat beter weghalen met wrijven dan bijvoorbeeld een oud T-shirt van gladde katoen.

sihida
Forum-lid
Berichten: 21
Lid geworden op: 12 jun 2016 15:37

sihida 14 aug 2018 00:14

jsparie schreef: 12 aug 2018 21:26 Die ontvetter heeft het vuil tussen de rolletjes los gemaakt. Als je flink met de ontvetter in de weer bent geweest en beperkt met de olie zal het even duren voordat de olie het weer wint van de ontvetter.

Gewoon nog een keer goed smeren en met doekje schoon wrijven. Komt het weer goed.

Tenzij de ketting echt heel smerig is zou ik niet na een paar keer fietsen al met ontvetter in de weer gaan.
Bedankt voor de suggestie, ik heb de ketting zojuist opnieuw gesmeerd. Kijken of het nu beter loopt. Ik ben over het algemeen nogal spaarzaam met smeren, omdat ik lees dat je daar (op de verkeerde plekken) ook vuil mee aantrekt.
Mijn vorige ketting heb ik nooit ontvet. Voor mijn nieuwe ketting was het tijd om weer te smeren. Omdat ik dat apparaat wel eens wilde uitproberen, ook dat meteen gedaan. Ook omdat ik aantal weken geleden door verschrikkelijk weer gefietst ben (ik heb mijn fiets nog nooit zo smerig gezien, uiteraard daarna meteen wel schoongemaakt). Anders had ik hem ook niet al na zo weinig kilometers ontvet.
Mijn schoonmaakroutine (qua ketting) ziet er zo uit: Ketting afnemen met droge doek, na ongeveer elke drie ritjes, of vaker als er veel tijd tussen zit of na slechte omstandigheden. Wanneer ik idee heb dat het weer moet, de ketting smeren (op de eerder beschreven manier). Bij elke derde à vierde smeerbeurt was ik van plan om die kettingreiniger te gebruiken om te ontvetten, al ben ik daar nu niet meer zo zeker van. ;) Ik las namelijk ook dat de meningen verdeeld zijn over of de remedie niet kwalijker is dan de kwaal (of je bepaalde delen niet te goed ontvet en later weer niet goed gevet krijgt, wat dus mogelijk mijn probleem zou kunnen zijn).

Pollekes
Forum-lid
Berichten: 190
Lid geworden op: 13 okt 2014 20:30

Pollekes 14 aug 2018 09:15

Als de ketting erg smerig is, eraf halen, in een oude bidon met een flinke laag wasbenzine doen en lekker even schudden.
Dit schudden met tussenpozen een keer of 5 herhalen, daarna de bidon laten staan, zodat het vuil naar de bodem kan zakken.
vervolgens de ketting er met een haakje (oude spaak) uitvissen en laten drogen.
Dan monteren en weer netjes smeren.

cm punk
Forum-lid
Berichten: 84
Lid geworden op: 08 nov 2013 20:29

cm punk 14 aug 2018 09:23

Ontvetter tast de ptfe coating op je ketting aan. Regenmatig handmatig reinigen met water ( PH. zacht regenwater )en ptfe is het beste. Een koekenpan heeft dezelfde coating en die moet je ook niet met afwasmiddel(ontvetter) reinigen. Professionele koks laten alleen water en keukenpapier toe om de afgekoelde pan te reinigen.

Plaats reactie