Schurend geluid ketting na smeren
Ja, dat moet bewaard worden tussen 6,75 en 6,80 Celsius anders kun je het na 2 maanden weg mikken.
Nee joh
Het enige dat ik me kan voorstellen dat je smeersel had staan en de zaak niet goed geschud hebt alvorens aan te brengen waardoor je merendeels het relatief lichte en vluchtige oplosmiddel hebt aangebracht.
We thought that we had the answers
It was the questions we had wrong
U2-11 O'Clock Tick Tock
It was the questions we had wrong
U2-11 O'Clock Tick Tock
Eerlijk gezegd moet ik bekennen dat ik dat niet gedaan had. Of dat het probleem was, weet ik niet, ik zag wel duidelijk smeermiddel zitten en heb ook genoeg overbodige smering afgehaald...
Voor de zekerheid heb ik toch maar even goed geschud deze keer. Nu hoor ik geen schurende geluiden meer. Al is het wel een wankel evenwicht, tijdens het hele "proces" had ik even idee dat er weer gekke geluiden gingen ontstaan, maar gingen op gegeven moment ook weer weg. Over een paar ritten ga nog wel wat bijsmeren.
De laatste keer heb ik weinig anders gedaan dan de eerste keer en nu lijkt het dus wel goed. Dus ik denk dat er die eerste keer op de een of andere manier toch vuil/zand tussen de schakels is gekomen en dat je dat hoorde schuren...
Voor de zekerheid heb ik toch maar even goed geschud deze keer. Nu hoor ik geen schurende geluiden meer. Al is het wel een wankel evenwicht, tijdens het hele "proces" had ik even idee dat er weer gekke geluiden gingen ontstaan, maar gingen op gegeven moment ook weer weg. Over een paar ritten ga nog wel wat bijsmeren.
De laatste keer heb ik weinig anders gedaan dan de eerste keer en nu lijkt het dus wel goed. Dus ik denk dat er die eerste keer op de een of andere manier toch vuil/zand tussen de schakels is gekomen en dat je dat hoorde schuren...
Ik gebruik de laatste tijd ook de Parktool. Werkt perfect. Alleen gebruik ik Dreft met heet water, Dit is niet zo agressief. Ik doe dit dan 3 keer en daarna de ketting droogmaken met een doek.
Ik smeer de ketting dan goed in.
Ik smeer de ketting dan goed in.
Life is like riding a bicycle. To keep your balance you must keep moving.
Albert Einstein
Albert Einstein
Professionele chefs gebruiken geen pannen met PTFE-coating, de PTFE-coating in een pan heeft niets te vrezen van afwasmiddel, en competente sleutelaars weten dat fietskettingen geen PTFE-coating hebben.cm punk schreef: ↑14 aug 2018 09:23Ontvetter tast de ptfe coating op je ketting aan. Regenmatig handmatig reinigen met water ( PH. zacht regenwater )en ptfe is het beste. Een koekenpan heeft dezelfde coating en die moet je ook niet met afwasmiddel(ontvetter) reinigen. Professionele koks laten alleen water en keukenpapier toe om de afgekoelde pan te reinigen.
Vorsprung durch Pedantik
Uit een Shimano brochure:
"De nieuwe PTFE coating zorgt bovendien voor een 20% meer duurzame ketting"
Of dat zo is ? Geen idee. Vind de dura ace 11 ketting die ik dit jaar voor het eerst gebruik wel stiller lopen dan de 10 spd variant van voorheen.
"De nieuwe PTFE coating zorgt bovendien voor een 20% meer duurzame ketting"
Of dat zo is ? Geen idee. Vind de dura ace 11 ketting die ik dit jaar voor het eerst gebruik wel stiller lopen dan de 10 spd variant van voorheen.
Toch nog even een update. Uiteindelijk ben ik erachter gekomen wanneer het knarsende geluid precies ontstaat: Wanneer ik na de eerste fietstocht na het smeren de ketting schoonmaak met een doek. Tijdens die eerste fietstocht is behoorlijk wat smeermiddel naar buiten geperst (ondanks dat ik van tevoren het overbodige smeermiddel aan de buitenkant al heb weggehaald met een doek). De ketting was behoorlijk zwart. (Toevallig sprak ik met een fietsvriend hierover en die herkende dit niet, dus misschien is dit al een punt...)
Ik denk dat ik met de doek niet alleen de ketting afneem, maar ook een en ander juist tussen de schakels wrijf (de smering aan de buitenkant heeft natuurlijk veel vuil aangetrokken). Als ik daarna de ketting een tijd laat ronddraaien, verdwijnt het knarsende geluid langzamerhand, waarschijnlijk wordt het vuil dan "fijngemalen" door het schuren van de schakels.
Maar hoe kan ik voorkomen dat ik vuil tussen de schakels wrijf? Of is het überhaupt niet normaal dat er zoveel smeermiddel naar buiten wordt geperst? Ik gebruik één drupje smeermiddel (Pedro's GO!) per rolletje.
Ik denk dat ik met de doek niet alleen de ketting afneem, maar ook een en ander juist tussen de schakels wrijf (de smering aan de buitenkant heeft natuurlijk veel vuil aangetrokken). Als ik daarna de ketting een tijd laat ronddraaien, verdwijnt het knarsende geluid langzamerhand, waarschijnlijk wordt het vuil dan "fijngemalen" door het schuren van de schakels.
Maar hoe kan ik voorkomen dat ik vuil tussen de schakels wrijf? Of is het überhaupt niet normaal dat er zoveel smeermiddel naar buiten wordt geperst? Ik gebruik één drupje smeermiddel (Pedro's GO!) per rolletje.
Helaas blijf ik problemen houden met mijn ketting. Ik word er inmiddels nogal gallisch van. Het lijkt toch niet eraan te liggen dat ik vuil tussen de schakels wrijf:
Eergisteren heb ik mijn ketting gesmeerd (een drupje Pedro's Go! (eerst geschud) per rolletje, na aanbrengen ketting dertig keer rondgedraaid). Niet alleen heb ik de overtollige smering enkele minuten na aanbrengen met een doek verwijderd, maar dit vandaag nog eens vóór het fietsen herhaald.
Na het fietsen zag mijn ketting eruit zoals op het bijgevoegde plaatje: Is dit normaal? Over waar het nu zwart is, was vóór fietsen dus gewoon grijs. Die smering trekt natuurlijk vuil aan. En het liefst houd ik de smering intern, waar het nodig is.
Uiteindelijk kreeg ik weer last van het schurende geluid door ná het fietsen toevallig even te schakelen van het grote blad naar het kleine blad. Daarvóór had ik nergens last van. Vervolgens teruggeschakeld naar het grote blad en het geluid bleef. Daarna heb ik de ketting weer afgenomen met een doek (omdat hij dus behoorlijk zwart was geworden) en de ketting een tijd laten draaien. Toen ging het langzamerhand steeds wat beter. Maar waar komt het schurende geluid nu vandaan? En hoe kan ik het voorkomen?
Eergisteren heb ik mijn ketting gesmeerd (een drupje Pedro's Go! (eerst geschud) per rolletje, na aanbrengen ketting dertig keer rondgedraaid). Niet alleen heb ik de overtollige smering enkele minuten na aanbrengen met een doek verwijderd, maar dit vandaag nog eens vóór het fietsen herhaald.
Na het fietsen zag mijn ketting eruit zoals op het bijgevoegde plaatje: Is dit normaal? Over waar het nu zwart is, was vóór fietsen dus gewoon grijs. Die smering trekt natuurlijk vuil aan. En het liefst houd ik de smering intern, waar het nodig is.
Uiteindelijk kreeg ik weer last van het schurende geluid door ná het fietsen toevallig even te schakelen van het grote blad naar het kleine blad. Daarvóór had ik nergens last van. Vervolgens teruggeschakeld naar het grote blad en het geluid bleef. Daarna heb ik de ketting weer afgenomen met een doek (omdat hij dus behoorlijk zwart was geworden) en de ketting een tijd laten draaien. Toen ging het langzamerhand steeds wat beter. Maar waar komt het schurende geluid nu vandaan? En hoe kan ik het voorkomen?