Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Shimano FD-5800 voorderailleur afstellen

sihida
Forum-lid
Berichten: 21
Lid geworden op: 12 jun 2016 15:37

sihida 08 aug 2018 23:13

Op mijn Sensa Romagna racefiets zit een Shimano 105 2x11 met FD-5800 voorderailleur. Al een tijdje heb ik last van chain rub in bepaalde verzetten, ook als ik de trimfunctie gebruik (en dan heb ik het niet over groot-groot of klein-klein). Recent heb ik besloten om dit eens goed aan te pakken. Ik ben al een paar keer bij mijn FM geweest, maar elke keer krijg ik hem weer niet goed afgesteld terug.
Daarom ben ik het zelf maar eens gaan proberen. Voor de duidelijkheid, ik gebruik de benamingen zoals door Shimano zelf ook gedaan wordt: L-trim, Low, T-trim, Top. Vanuit T-trim en Top kom je dus eerst in Low terecht en vervolgens pas in L-trim (voor de grootste kransjes, dus lichtste verzetten).
Wat betreft mijn grootste blad werkt het nu goed: In T-trim kan ik de grootste acht kransjes achter gebruiken, in Top de kleinste acht kransjes. Dit heb ik gedaan door de kabelspanning aan te passen met de kabelversteller en met de H-stelschroef.
Nu heb ik echter problemen in L-trim: Bij de grootste kransjes loopt de ketting tegen het zwarte rubbertje van de kooi aan. Volgens mijn FM maakt dit niet veel uit, volgens de documentatie van Shimano moet hij echter ook loslopen van dat rubber. Met de L-stelschroef krijg ik hem niet genoeg naar binnen. Daarvoor moet ik de kabelspanning aanpassen, maar dan krijg ik weer problemen met de grootste kransjes in T-trim.

Of klopt het toch wat mijn FM zegt, dat het niet veel uitmaakt dat de ketting tegen het rubbertje aanloopt? Dan laat ik het zoals het nu is.
Of kan ik het toch ideaal krijgen, dus dat L-Trim en T-Trim de grootste (liefst acht) kransjes bedienen, zonder chain rub, en Low en Trim de kleinste (liefst acht) kransjes?

Woefdram
Forum-lid
Berichten: 2212
Lid geworden op: 06 jan 2012 17:48

Woefdram 09 aug 2018 02:27

Voor de zekerheid, ik heb dit ook in andere draadjes gemeld, kijk de kabelbevestiging even na, die is net als bij de fd-6800 iets anders dan de meeste voorderaileurs, zie pag 14 van de dealer manual. Ik heb dit ook bij de FM verkeerd zien gaan.

Gebruikersavatar
vincent75
Forum-lid
Berichten: 2240
Lid geworden op: 19 mei 2008 22:24

Gebruikersavatar vincent75 09 aug 2018 07:43

Ben je er wel van bewust dat als er kracht op de ketting staat (bij het fietsen) deze toch iets anders door de derailleur loopt als op de montagestandaard/haken.
Ook ben ik hier wel eens tegen aan gelopen. Veel tijd ingestopt om het stil te krijgen. Je kunt altijd nog iets van het zwarte glijstripje afslijpen.
Ik bin moar een eenvoudige boerenlul, en doar schaam ik mien niet veur!

Gebruikersavatar
alliance_0
Forum-lid
Berichten: 1437
Lid geworden op: 08 aug 2010 02:06

Gebruikersavatar alliance_0 09 aug 2018 15:47

Ik had hier ook last van, tot ik mijn versleten ketting verving. Het aanlopen was meteen over. Zelfs de trimfunctie werd bijna overbodig, zo lekker liep alles weer.

sihida
Forum-lid
Berichten: 21
Lid geworden op: 12 jun 2016 15:37

sihida 09 aug 2018 18:09

Bedankt voor alle reacties.

Ik heb net een nieuwe ketting (en cassette), dus dat zal het, denk ik, niet zijn.

In de praktijk zal het aanlopen inderdaad mogelijk anders zijn. Maar als ik het "stationair" al niet (helemaal) goed kan krijgen, dan zal het in het praktijk toch niet opeens wel goed lopen? En tja, ik zal het toch stationair moet afstellen. tijdens fietsen gaat lastig...
In de praktijk ervaar ik ook problemen met aanlopen (daarom ben ik juist deze "zoektocht" gestart), al heb ik nog niet gefietst na het laatste afstellen. Dus het kan inderdaad zijn dat in de praktijk blijkt dat andere verzetten gaan aanlopen (en andere juist niet meer). Maar ik verwacht dus niet dat dan alle verzetten niet meer gaan aanlopen (zie ook het verhaal over bereik hieronder; ik verwacht niet dat het bereik anders is als ik ga fietsen).

Inderdaad, de kabel loopt verkeerd, hij loopt zoals op de derde plaatjes op pagina 14. Dat kan mijn probleem dus veroorzaken?
Ik heb nog eens erover nagedacht: volgens mij is het probleem het bereik van de voorderailleur, dat is te beperkt. Door de kabelspanning te veranderen, kan ik óf de lichtste verzetten goed krijgen (geen aanlopen tegen het rubbertje (binnenkant voorderailleur) in L-trim) óf de zwaarste verzetten (geen aanlopen tegen buitenkant voorderailleur in Top), maar niet allebei. Hoe kan ik dat bereik vergroten?

Woefdram
Forum-lid
Berichten: 2212
Lid geworden op: 06 jan 2012 17:48

Woefdram 10 aug 2018 02:34

Zet eerst die kabel maar goed, het beinvloedt de slag van de voorderailleur omdat de kabel dan iets lager vastzit dan wanneer je bovenlangs gaat. Mijn roestige middelbare school mechanica zegt dat als je dichter op het draaipunt zit, de slag of bereik groter wordt.

sihida
Forum-lid
Berichten: 21
Lid geworden op: 12 jun 2016 15:37

sihida 12 aug 2018 19:15

Bedankt voor de tip, dat ga ik dan eerst maar even doen.

dwangarbeider
Forum-lid
Berichten: 1217
Lid geworden op: 11 mei 2006 21:25

dwangarbeider 12 aug 2018 19:34

Je kan ook nog proberen om de hele derailleur een fractie te verdraaien, al dan niet door het steunschroefje iets losser of vaster tegen het frame te zetten.
In principe moet de kooi mooi evenwijdig staan met de kettingbladen, maar een minieme aanpassing kan al veel doen.

Gebruikersavatar
bigfloor
Forum-lid
Berichten: 1114
Lid geworden op: 14 apr 2008 19:16
Locatie: Hengelo

Gebruikersavatar bigfloor 17 aug 2018 12:00

Ik heb al die ellende ook gehad met een FD-5800, niks hielp. Tot ik er een FD-6800 (Ultegra) op schroefde, probleem meteen weg.
Shimano weet het ook wel dat er iets mis is met de FD-5800, daarom hebben ze een FD-5801 uitgebracht, die al verdacht veel lijkt op een FD-7000. Oftewel, in een bestaande model lijn (5800) een update uitgebracht omdat de vorige niet zo goed werkte (vandaar FD-5801). Doen ze ook met kettingen (HG700--> HG701) en met STI's (7801, 9001).

Was bij mij trouwens icm een Canyon Ultimate AL SLX (in 3XL).
Canyon Aeroad in 2XL: 2022 CF SLX, Ultimate in 3XL: CF SL 2018 EL & AL SLX (Tacx NEO)

Plaats reactie