Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Vervangen FSA MegaExo Omega door Tiagra crank

hitcher
Forum-lid
Berichten: 34
Lid geworden op: 30 jul 2010 21:22

hitcher 18 jul 2018 23:07

Hallo,

Ik heb kort geleden een Cannondale Optimo Tiagra gekocht waar ik erg blij mee ben. Ik vond het alleen mooier om dan de hele Tiagra groep erop te hebben. De remmen heb ik al vervangen en ik ben nu begonnen aan het Crankstel. Het is geen BB30 zoals gebruikelijk bij Cannondale. Ik heb een bottom bracket van Shimano gekocht zodat ik de FSA kan vervangen.

Het is behoorlijk ingewikkeld. Ik heb uitgezocht dat ik eerst pinholes moet losmaken en dan krijg ik een soort kapje van de MegaExo Omega af. Vervolgens kan ik met een 8mm inbus een bout losdraaien waarmee ik het linkerdeel van de crank eraf moet kunnen halen, althans dat zie ik op alle Youtube filmpjes. Het zit echter muurvast Alsof ik gewoon vol op de pedalen kan gaan staan zonder dat dit loskomt. Hoe kom ik hier verder? Op de fimpjes van Parktool ziet het er allemaal vrij eenvoudig uit. Ik heb het juiste gereedschap gekocht maar loop toch letterlijk vast.

Ik ben erg nieuwsgierig naar de techniek omdat ik mijn fiets een beetje wil onderhouden maar ik heb niemand in mijn omgeving die ook maar iets weet van racefietsen. Ik kan natuurlijk naar een fietsenmaker gaan maar dan leer ik niets.

Ik hoop dat iemand mij wat verder kan helpen.
Laatst gewijzigd door hitcher op 19 jul 2018 06:24, 1 keer totaal gewijzigd.

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 18 jul 2018 23:48

Gewoon laten zitten en niet moeiljk doen, een crank is een crank.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

hitcher
Forum-lid
Berichten: 34
Lid geworden op: 30 jul 2010 21:22

hitcher 19 jul 2018 00:01

Dat is een optie maar ik heb alle spullen al gekocht en ik vind het ook mooier. Voor veel mensen speelt deze emotie ook mee hoewel ik best begrijp dat het misschien niet de meest rationele optie is. Maar dat is het bijna nooit als ik zie dat er mensen zijn die op een fiets van € 1000,00 bijna even goed presteren als op een fiets van bijna € € 12.000,00. Waarom dan Dura-ace in plaats van 105 etc?

Is er iemand met een oplossing?

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5208
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 19 jul 2018 07:54

Zoek een verlengstuk om een groter moment te creëren bij het
losdraaien.
Ik heb een stalen buis van ongeveer 1 meter tussen de werkspullen. Een diameter van een kleine 3 cm zodat het over de meeste draai werkspullen kan.
Dan is het echt makkelijk...
En natuurlijk de juiste kan uitdraaien...

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27462
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 19 jul 2018 08:28

Waarom downgrade je je fiets?

scottwilko
Forum-lid HC
Berichten: 4328
Lid geworden op: 23 feb 2005 20:44

scottwilko 19 jul 2018 08:44

Begrijp ik nu goed dat je de 8 mm bout al los hebt? zo ja dan kan je de crank het beste een beetje helpen door rustig met een rubber hamertje te tikken. Zo nee dan inderdaad zorgen dat je een groter moment uit kunt voeren op de bout.

hitcher
Forum-lid
Berichten: 34
Lid geworden op: 30 jul 2010 21:22

hitcher 20 jul 2018 08:06

Het is gelukt om de linkerarm eraf te krijgen! Het punt was dat je in feite de schroef met de “pinch holes” op de as moest laten zitten en dan de 8mm bout moest losdraaien (er als het ware doorheen moet draaien wat onnatuurlijk voelt) om ervoor te zorgen dat de cranck loskwam. Dat is best wel vreemd want het lijkt dan alsof je boel stukdraait. Hele goede service van de monteur van de Simple Bike Store in Rotterdam die mij hiermee heeft geholpen!!

Een downgrade wil ik het niet noemen. Het ziet er nu fraaier uit vind ik zelf. Full Tiagra en de Tiagra cranck is dezelfde prijsklasse als de FSA Omega. Nogmaals rationeel zal het niet zijn maar wel mooier.

Plaats reactie