Ik heb een Bulls harrier1 van 2012, 2e hands gekocht.
Het is mij opgevallen dat de ketting tegen het frame aanloopt zodra deze achter op het kleinste tandwiel staat, zie foto's.
Het frame is recht, het wiel staat perfect recht, het tandwiel zit goed bevestigd en ook de fietsenmaker heeft geen verklaring.
Tandwiel is zover ik weet origineel.
Heeft iemand dit eerder gezien en wat kan de oorzaak zijn?
Ketting tegen frame
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 6334
- Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
- Locatie: Omgeving Eindhoven
Snelle oplossing is om een revetje/ringetje aan de zijde van de body op de as te schuiven, waardoor je de cassette iets meer ruimte geeft bij de achtervork wanneer het wiel ingeklemd wordt.
Dan kan ook je ketting weer vrij bewegen op het kleinste kransje.
Ik heb datzelfde met een set Notubes Grail wielen in mijn Speci Crux cyclocrosser aan de hand gehad en zo opgelost.
Revetje/ringetje was iets te klein, met een boormachine iets uitgeboord waardoor het strak over de as geplaatst kon worden zodat het niet meer verschuift en zo de klus geklaard!
Dan kan ook je ketting weer vrij bewegen op het kleinste kransje.
Ik heb datzelfde met een set Notubes Grail wielen in mijn Speci Crux cyclocrosser aan de hand gehad en zo opgelost.
Revetje/ringetje was iets te klein, met een boormachine iets uitgeboord waardoor het strak over de as geplaatst kon worden zodat het niet meer verschuift en zo de klus geklaard!
Het kleinste tandwiel heeft 12 tanden, voor zover ik weet is het de originele verhouding 12-25 10 speed, wat mij opvalt is dat de lasnaad erg dik is maar lijkt me sterk dat daar de fout zit.
Ik ga eerst het derailleur bereik nog eens bekijken al heeft de fietsenmaker dat toch ook al gedaan denk ik.
Een ring er tussen lijkt me toch niet de oplossing zoals scottpch beschrijft.
Misschien cassette die begint met 11 tandjes proberen?
Ik ga eerst het derailleur bereik nog eens bekijken al heeft de fietsenmaker dat toch ook al gedaan denk ik.
Een ring er tussen lijkt me toch niet de oplossing zoals scottpch beschrijft.
Misschien cassette die begint met 11 tandjes proberen?
Dan scheelt er iets aan je wiel of frame. Maak eens een foto langs achter met ketting op kleinste kroontje zodat we de afstand cassette-frame kunnen zien. Raakt de ketting dan echt of is de schade aan het frame het gevolg van het afvallen van de ketting wegens slechte afstelling derailleur?
De dikte van die lasnaad lijkt me ook verdacht: misschien frame daar gebroken geweest en terug (slecht) gelast. Heeft de linkerkant van het frame ook dezelfde dikte van lasnaad?
De dikte van die lasnaad lijkt me ook verdacht: misschien frame daar gebroken geweest en terug (slecht) gelast. Heeft de linkerkant van het frame ook dezelfde dikte van lasnaad?
Lasnaad lijkt me normaal voor een Bulls, die zijn vrij grofstoffelijk gelast.
Wel; wordt daar rechts dan vaak wat van de dikke rups weggeslepen om ruimte voor de ketting te maken.
Wat ook nog kan, is er een spacer op de body achtergebleven na een cassettewissel.....
Wel; wordt daar rechts dan vaak wat van de dikke rups weggeslepen om ruimte voor de ketting te maken.
Wat ook nog kan, is er een spacer op de body achtergebleven na een cassettewissel.....
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig